بهره برداری از فاز اول عملیات آبرسانی به غیزانیه اهواز در ۲۵ خردادماه انجام و فاز دوم آن نیز آغاز شد و قرار بود بعد از ۵۰ روز به بهره برداری برسد. درحال حاضر این پروژه در چه وضعیتی است؟
کد خبر: ۸۷۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳ 18 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: چندسالی از کمبود آب در روستاهای غیزانیه اهواز می‌گذشت، صدای پای آب در این بخش کمتر به گوش می‌رسید، زندگی رنگ باخته بود و ردپای آب جاری را کسی نمی‌دید.

هر از گاهی صدای قطرات آب مربوط به عرق شرم و خجالت از اهالی روستا‌های غیزانیه می‌ریخت، شنیده می‌شد، گویی فقط می‌خواست بگوید که من وجود دارم، ولی توان سیراب کردن اهالی و دام‌ها را ندارم و شرمنده ام.

نبود آب باعث شد چراغ زندگی در برخی روستا‌ها خاموش و خالی از سکنه شوند و در جستجوی جرعه ای آب برای سیراب کردن خود به حاشیه‌های کلانشهر اهواز پناه بیاورند تا برای ابتدایی‌ترین نیاز خود دغدغه‌ای نداشته باشند، اما تکلیف دیگر اهالی که چشم انتظار آب برای خود و دامهایشان هستند، چه می‌شود؟

 

مگر نه اینکه آب مایه حیات و رحمت الهی از آسمان است و خداوند بی دریغ می‌بخشد و به فراوانی یافت می‌شود؟ پس چرا اهالی برخی روستا‌ها و مناطق حاشیه شهر‌ها استان خوزستان باید برای به دست آوردن آن جان بر کف دست گیرند و تلف شدن دام هایشان که تنها راه امرارمعاش و گذران زندگی است را به نظاره بنشینند؟

عملیات آبرسانی به غیزانیه به کجا رسید؟/ آب راه خود را برای سیراب کردن اهالی پیدا کرد؟

اهالی روستا‌های غیزانیه که برای تامین آب موردنیاز خود و دام‌هایشان مشکل داشتند، در روز ۳ خردادماه ۹۹ تصمیم گرفتند جاده اهواز-امیدیه را مسدود کنند تا از این طریق صدای مظلوم خود را به گوش مسئولان برسانند و تحقق وعده‌ها را به آنها یادآوری نمایند، گویی مسئولان مربوطه فراموش کرده بودند که اهالی این بخش مشکل کمبود آب دارند و قول داده بودند که مایه حیات را به این بخش برسانند.

در پس این تجمع، مسئولان  اعم از غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، مدیرعامل آب و فاضلاب استان و مدیر عامل آبفار راهی بخش غیزانیه شدند تا از اهالی ساکن در این بخش دلجویی کرده و وعده‌های جدید بدهند، اما این وعده متفاوت با قبل بود، چراکه پیش از زمان وعده داده شده، محقق شد.

همه دست به دست شدند تا آب را به روستا‌هایی که مشکل آب داشتند برسانند، گروه‌های جهادی و مردمی، خیرین  پا به میدان گذاشتند این بار برای سیراب کردن لب‌های تشنه مردم و دام ها، از طرفی دیگر پیمانکاران پروژه دست به کار شدند تا با تلاش شبانه روزی آب را از تاسیسات آبرسانی شیبان به صفیره بیاورند، هر روز که می‌گذشت صدای آب نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد و تشنگی و بی آبی از تعدادی از روستا‌های غیزانیه رخت می‌بست.

 

عملیات آبرسانی به غیزانیه به کجا رسید؟/ آب راه خود را برای سیراب کردن اهالی پیدا کرد؟

حدود یک ماه است که مرحله اول طرح آبرسانی به ۳۰ روستای غیزانیه و بخش مشرحات با ۶۸ کیلومتر لوله گذاری افتتاح شده و مشکل کمبود آب به حداقل رسیده است، اما تکلیف ۵۵ روستایی که همچنان فاقد آب هستند چه می‌شود؟ روز ۲۵ خرداد ماه امسال و همزمان با افتتاح فاز اول، وعده ۵۰ روزه برای بهره برداری از فاز دوم داده شد، حال می‌خواهیم بدانیم اهالی این تعداد روستا چگونه روزگار می‌گذرانند؟

مشکل تامین آب در برخی روستاهای غیزانیه ادامه دارد

علی مالکی یکی از اهالی روستای طویله کوچک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: فاز نخست آبرسانی به ۳۷ روستای غیزانیه و مشرحات افتتاح شد، اما همچنان مشکل کمبود آب در بخش غیزانیه و تامین آن وجود دارد، چراکه به ما وعده دادند ۳ ساعت در شبانه روز آب در لوله‌ها جاری می‌شود، اما محقق نشده و برای جلوگیری از تلف شدن دام ها، آنها را به روستا‌های اطراف که مشکل آب ندارند، منتقل کرده ایم.

او با اشاره به اینکه روستای طویه کوچک جزو فاز اول پروژه آبرسانی به غیزانیه است، بیان کرد: اما برخی از خانه‌ها مشکل آب ندارند و بعضی دیگر نیز با مشکل فشار آب روبرو هستند، منازلی هم که همچنان با کمبود و نبود آب مواجه هستند چاره‌ای جز تامین آب از طریق تانکر‌های آبرسان ندارند که این روش نیز مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است، چون تانکر آبرسان به طور منظم به روستا نمی‌آید، در این روز‌های گرم تابستان و شرایط بحرانی کرونا زندگی برای ما سخت شده و از مسئولان بخاطر بدقولی گلایه داریم.

عملیات آبرسانی به غیزانیه به کجا رسید؟/ آب راه خود را برای سیراب کردن اهالی پیدا کرد؟

برای پیگیری موضوع به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم تا علت وجود مشکلات و مراحل فاز دوم را جویا شویم.

آبرسانی به ۳۰ روستا غیزانیه در فاز اول 

محمود آریاخاکی رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان به خبرنگار ما گفت: پروژه آبرسانی به روستا‌های بخش غیزانیه در ۲ محور انجام شد، که در محور اول از رودخانه کارون و ایستگاه آبرسانی شیبان به سمت ایستگاه تقویت فشار صفیره به طول ۲۳ کیلومتر و با کارگذاری لوله جی آپی سایز ۶۰۰ میلیمتر در فاز اول به بهره برداری رسید و در نتیجه ۳۰ روستا با جمعیت بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت ساعتی و پایدار از نعمت آب بهره‌مند شدند.

او با بیان اینکه فاز دوم پروژه آبرسانی که از محل ایستگاه تقویت فشار صفیره به طول ۲۸ کیلومتر تا ایستگاه آبرسانی نزهه در حال انجام است، افزود: ۸ کیلومتر از این پروژه با کارگذاری لوله از جنس پلی اتیلن انجام شده و عملیات ۲۰ کیلومتر باقیمانده در ۴ جبهه با تلاش شبانه روزی گروه‌های عملیاتی و پیمانکاران در طول خط با استفاده از لوله‌های جی آر پی سایز ۶۰۰ میلیمتر فعال است.

 

عملیات آبرسانی به غیزانیه به کجا رسید؟/ آب راه خود را برای سیراب کردن اهالی پیدا کرد؟

 آبرسانی به ۳۳ روستای شرق غیزانیه عملیاتی می‌شود

آریا خاکی اظهار داشت: امیدواریم با عبور از موانع و مشکلات زمینه‌ای موجود در طول مسیر شامل؛ لوله‌های نفت و گاز، لوله‌های پتروشیمی، جاده‌های فرعی و دسترسی به روستا‌ها بتوانیم لوله‌های آب را به سرعت کارگذاری کنیم. البته براساس پیش بینی‌های انجام شده قرار است در فاز دوم ۳۳ روستای شرق غیزانیه با جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: به دستور استاندار خوزستان و مساعدت قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران، در فاز سوم این پروژه، تعویض و بهسازی لوله‌های انتقال و خطوط فرعی شبکه توزیع آب به طول بیش از ۳۰ کیلومتر لوله پلی اتیلن انجام خواهد شد که با اجرایی شدن کامل پروژه بتوانیم همه روستا‌های بخش غیزانیه را از آب سالم و پایدار بهره‌مند نماییم.

به گفته رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان با تکمیل ۳ فاز پروژه آبرسانی به غیزانیه و روستا‌های مشرحات، در مجموع ۸۰ روستا از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد و مشکل تامین آب در این بخش به طور کامل رفع می‌شود.

صحبت‌های یکی از اهالی بخش غیزانیه که زبان گویای بسیاری از مردم ساکن در این بخش است، شنیدیم، صحبت‌های مسئول رئیس اداره آبفار را نیز شنیدیم و امیدواریم روزی فرا برسد که بگوییم هیچ روستایی در اهواز و استان خوزستان مشکل تامین آب ندارند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

گزارش از ملیحه گریزی نسب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار