قیمت ماسک در سطح شهر ۲ برابر نرخ مصوب است و در سایه نبود نظارت‌ها، برخی از نیاز مردم سوء استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲ 19 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: چند وقتی است چهره شهر عوض شده و ماسک روی صورت‌ها جا خوش کرده است، ایرانی‌ها از ۱۵ تیر به پویش من ماسک میزنم پیوستند، چرا که ماسک شیوع کرونا را تا حدی زیادی کنترل می‌کند.

اجباری شدن ماسک یکی از راهکار‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بود چرا که کرونا از ابتدای تیر خیز برداشته بود و روند ابتلا و فوتی‌ها افزایش پیدا کرد تا جایی که رکورد روزانه فوتی‌های کرونا شکست و به عدد ۲۲۱ رسید.

شکست کرونا با ماسک زدن

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه با رقم غیرقابل قبول و بی سابقه فوت بیماران مبتلا به کرونا روبرو شدیم. همه این‌ها حاکی از آن است که ما در دقیقه ۳۰ و ۴۰ بازی هستیم و با قاطعیت می‌توان گفت در این دقایق از ویروس کرونا گُل خوردیم. متاسفانه با پایان یافتن محدودیت ها، مشکلات اقتصادی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم باعث شد که به فوت  ۲۰۰ بیمار برسیم. در صورتی که اقدامات همه جانبه و همکاری‌های لازم انجام نشود، مطمئناً شرایط از این بدتر خواهد شد.

نمکی هم درباره اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در کشور، گفت: من گفته بودم که ممکن است در دقایق آخر از ویروس کرونا گل بخوریم و ضربه فنی شویم؛ بار‌ها گفته بودم که عادی‌انگاری کرونا ممکن است ما را دچار مشکل کند.

وزیر بهداشت  اظهارات خود از مردم برای بازگشت به شرایط بهتر کرونایی درخواست‌هایی داشت: از کسبه می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند؛ من باز هم امیدوارم که بتوانیم کرونا را شکست دهیم. من و همکارانم همچنان از مردم تقاضا داریم که از ماسک استفاده کنند. ماسک یکی از ارزنده‌ترین فاکتور‌های پیشگیری از ابتلاست، زیرا تا ۸۰ درصد از ابتلا جلوگیری می‌کند. خواهشمندیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید و تا حد امکان به مسافرت نروید. کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که هنوز آینده آن ارزیابی نشده است.

استفاده از ماسک

افزایش ۲.۵ برابری استفاده ماسک در شهر تهران

به گفته حریرچی اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک خود مردم هستند، استفاده از ماسک در شهر تهران ۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر شده است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بهترین روش پیشگیری از شیوع کرونا استفاده از ماسک است، افزود: رئیس جمهور به وزارت صمت و شهرداری تهران دستور داده است تا ماسک ارزان در اختیار مردم قرار دهند. متاسفانه در مراکز خرید و خدماتی، فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب نیست که این موضوع اثرات منفی به در پی دارد.

حریرچی درباره تاثیر ماسک زدن در بازگشت به شرایط عادی کرونایی بیان کرد: برای کنترل و بازگشت به حالت عادی به یک ماه تا ۶ هفته استقامت و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم نیاز داریم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ماسک است. طبق مطالعات صورت گرفته اگر ۸۰ درصد مردم هنگام خروج از منزل ماسک بزنند تاثیر آن معادل همان تأثیری است که در فروردین ماه و کاهش آمار ابتلا و فوتی حاصل شد.

او ادامه داد: در صورتی که مردم ماسک بزنند و به اصول بهداشتی پایبند باشند، می‌توانیم در یک ماه آینده به شرایط عادی و کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر برگردیم، ما نسبت به شرایط اقتصادی مردم آگاه هستیم بنابراین اگر برای خرید ماسک با مشکل روبرو هستید، خواهش می‌کنیم حتی در خانه‌های خود ماسک پارچه‌ای بدوزید و هنگام خروج از منزل استفاده کنید.

ماسک زدن

خطر ابتلا به کرونا از ناقلان بدون ماسک

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر زدن ماسک، از مردم برای رعایت این نکته بهداشتی قدردانی کرد و گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را قوی اجرایی کنیم، قطعا در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها خواهیم بود. البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در جمع نیز بسیار مهم است.

او ادامه داد: ثابت شده حضور در تجمعات به ویژه در فضاهای سرپوشیده و مدت زمان زیاد، خطر انتقال بیماری را بسیار افزایش می‌دهد، اگر مدت زمان زیادی در جمع حضور داشته باشیم می تواند در ابتلا موثر باشد، در مجموع نه تنها برای سلامتی خود بلکه برای سلامت دیگران باید از ماسک استفاده کنیم و اگر در جمعی چهار نفر ماسک زده باشند و یک نفر مبتلا به کرونا بدون ماسک وارد شود می تواند افرادی را که ماسک زده اند ۳۰ تا ۵۰ درصد آلوده کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان مثالی اهمیت ماسک زدن در پیشگیری از کرونا را بیان و خطر ابتلا به کرونا حتی با ماسک را تشریح کرد و گفت: اگر در یک سالن ۱۰ نفر حضور داشته باشند، یک نفر که به کرونا مبتلا است بدون ماسک وارد شود و در محیط عطسه و سرفه کند؛ کسانی که حضور دارند، باوجود اینکه ماسک دارند، شانس ابتلای آن‌ها به کرونا حداقل ۳۰ درصد است.

رئیسی مطرح کرد: اگر افراد حاضر در سالن سن بالایی داشته باشند، شانس مرگ و میر آن‌ها بالاست و فردی که بدون ماسک وارد محیط شده است، قاتل سایر افراد محسوب می‌شود. بنابراین افرادی که در سالن حضور دارند اگرچه همه نکات بهداشتی را رعایت کرده اند، اما به دلیل رعایت نکردن یک نفر در معرض خطر قرار دارند و باید با این فرد برخورد شود.

تاثیر ماسک در پیشگیری از کرونا

ماسک را از کجا تهیه کنیم؟

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تهیه ماسک از مراکز مجاز، گفت: توصیه ما این است که مردم از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی ماسک تهیه کنند و برای تهیه ماسک به مراکز غیرمجاز و غیرمعتبر مراجعه نکنند.

جهانپور درباره استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای گفت: مردم می‌توانند از ماسک سه لایه پارچه‌ای یا خانگی استفاده کنند، این ماسک‌ها قابلیت شست‌وشو دارند و می‌توان آن‌ها را اتو و بار‌ها مصرف کرد؛ باید توجه داشت که ماسک‌های جراحی قابلیت شست‌وشو و مصرف دوباره ندارند.

قیمت ماسک در سطح شهر

این روز‌ها که کرونا خیز برداشته است، زدن ماسک می‌تواند حتی تا ۹۵ درصد ابتلا به این ویروس منحوس و موذی را کاهش دهد. محافظت ماسک سه لایه جراحی، بیشتر از سایر ماسک هاست و بسیاری تمایل به استفاده از این نوع ماسک دارند. باید توجه داشت که استفاده از ماسک N۹۵ برای افراد عادی اصلا توصیه نمی‌شود چرا که خطر انتقال ویروس با استفاده از این ماسک‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 اما قیمت ماسک حالا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، با وجود اینکه از زمان اجباری شدن ماسک تا به حال رئیس جمهور چندین بار از ارزان شدن قیمت ماسک در ستاد ملی مقابله با کرونا سخن گفته است اما نه تنها شاهد ارزان شدن قیمت ماسک نیستیم بلکه قیمت ماسک افزایش هم پیدا کرده است.

برای رصد قیمت ماسک های سه و دو لایه جراحی سری به داروخانه ها، سوپرمارکت ها،‌ دکه های روزنامه فروشی و حتی دست فروش ها زدیم تا ببینیم ماسک جراحی سه لایه و دو لایه با چه قیمتی در سطح شهر به فروش می رسد.

ماسک به قیمت های مختلف در سطح شهر به فروش می رسد. ماسک در برخی داروخانه ها ۲ هزار تومان به فروش می رسید، اما بیشتر داروخانه ها ماسک را به قیمت سه هزار تومان هم عرضه می‌کنند، این در حالی است که قبل از اجباری شدن ماسک، بسیاری از داروخانه ها ماسک را به قیمت کمتری به فروش می رساندند.

 اوضاع قیمت ماسک در فروشگاه‌ها، دکه‌ها و دست فروش‌ها بهتر نبود و به طوریکه قیمت ماسک در برخی فروشگاه ها به پنج تومان هم می‌رسید، از طرفی در گزارش میدانی باشگاه خبرنگاران جوان، فروشندگان تجهیزات پزشکی هم از افزایش قیمت کارتن‌های ماسک خبر دادند.

قیمت ماسک

قیمت مصوب ماسک چقدر است؟

گلپور رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت با اشاره به قیمت مصوب ماسک افزود: قیمت ماسک صنعتی۱۳۰۰ تومان و ماسک کارگاهی ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است که مراکز توزیع متفاوتی دارند. ماسک کارگاهی در  مترو و مغازه ها به فروش می رسد و صنعتی ها ابتدا به مراکز درمانی عرضه می شود و مازاد آن در داروخانه ها،  فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی به فروش می رود.

او افزود: در برخی موارد دیده شده ماسک با قیمت دو برابر مصوب یا بیشتر به فروش می رسد که با این تخلفات برخورد خواهد شد. فروش ماسک با قیمت های بالاتر،  تخلف گران فروشی است و با آن برخورد می شود.

پس از شیوع کرونا برخی هزینه های جدید مانند وسایل ضد عفونی، ماسک و شوینده ها به سبد خانوار اضافه شده است؛ متاسفانه ماسک ۱۵۰۰ تومانی برای یک خانواده ۴ نفره هزینه زیادی در ماه ایجاد می‌کند.

سود ۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومانی با فروش ماسک به ۲ برابر قیمت

حسین صفوی مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: روزانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماسک در مراکز درمانی دولتی، نیمه دولتی، خصوصی نهادها، ارگان ها، تمام مراکز درمانی و تشخیصی مصرف می‌شود که این ماسک ها از طریق واحدهای صنعتی تامین می شود. بنابراین ماسک های صنعتی مجوز توزیع در مراکز درمانی را دارند، اما هنوز اجازه ای مبنی بر اینکه ماسک های تولیدی کارگاهی وارد مراکز درمانی شوند، نداده ایم.

اگر قیمت ماسک را ۱۵۰۰  تومان در نظر بگیریم، با توجه به اینکه روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماسک مصرف می‌شود، می‌توان تخمین زد که روزانه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از جیب مردم اضافی خارج می‌شود و سود فروش ماسک به دو برابر قیمت مصوب است.

توزیع ماسک دیگر در اختیار وزارت بهداشت نیست

گلپور تاکید کرد: بر اساس مصوبات ستاد لجستیک مقابله با کرونای وزارت صمت، شرایط ویژه‌ای برای توزیع ماسک تعریف شده است. تا پیش از این مصوبه تمام فرآیند توزیع در اختیار وزارت بهداشت بود. مشکلی در تامین نداشتیم و بخشی از توزیع توسط واحد‌های جهادی و ایستگاه‌های عرضه انجام می‌شد؛ بخش صنعتی هم در اختیار وزارت بهداشت بود و بر اساس حواله‌ها توزیع می‌شد.

او بیان کرد: بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک، شرایط ویژه‌ای برای تولید، توزیع ماسک و مواد اولیه آن بنا گذاری شد تا به صورت الکترونیکی انجام شود. سامانه جامع تجارت مبنای کار قرار گرفت تا توزیع کننده مواد اولیه ملزم به ثبت مقدار توزیع شده در سامانه جامع تجارت شود.

رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت با اشاره به مشکلاتی که در تامین مواد ضدعفونی کننده وجود داشت و با سیستمی شدن فرآیند کنترل شد، تصریح کرد: نظمی در شبکه توزیع ایجاد شده تا از ابتدا تا انتهای آن قابل رصد باشد. اتفاق اخیر باعث خواهد شد تا عرضه‌های خارج از شبکه و حتی قاچاقی که در این حوزه وجود داشت از بین برود. در روال جدید بخش کارگاهی متولی تولید و توزیع ماسک در خواروبار فروشی‌ها شدند و بخش صنعتی که حدود ۶ میلیون ماسک است برای داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظر گرفته ایم.

تولید و توزیع ماسک

داروخانه ها باید ماسک را با قیمت مصوب عرضه کنند

گلپور ادامه داد: توزیع ماسک در داروخانه‌ها همان شرکت‌های پخش قبلی است با این تفاوت که هر داروخانه یا فروشگاهی که ماسک را دریافت می‌کند باید در سامانه ثبت شده باشد و با قیمت مصوب اقدام به عرضه محصولات کند.

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نامه ای به سرپرست وزیر صمت نوشت: با توجه به وظیفه ذاتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت و دستور اخیر رئیس جمهور محترم مبنی بر تعديل قیمت ها در تاریخ ۹۹/۴/۱۷، مسئولیت نرخ گذاری ، توزیع و عرضه ماسک های پزشکی در سطح جامعه و همچنین در داروخانه های سراسر کشور و در دسترس بودن این محصولات با حداقل قیمت مدنظر قرار گیرد. همچنین با توجه به شبهات مطرح شده در خصوص احتمال گرانفروشی و لزوم اعمال نظارت بر قیمت انواع ماسک در کلیه اماکن و از جمله داروخانه ها این سازمان آماده همکاری نزدیک با سازمان تعزیرات حکومتی در این امر مهم است.

به گفته رئیس ستاد مقابله با کرونای وزارت صمت ماسک باید با قیمت مصوب عرضه شود و رئیس سازمان غذا و دارو هم از آمادگی برای نظارت بر داروخانه ها به کمک تعزیرات حکومتی سخن گفته است اما معلوم نیست چرا بعد از مدت ها هنوز ماسک به قیمت مصوب عرضه نمی شود، بهتر است نظارت ها بر قیمت عرضه ماسک در مراکز تولیدی، فروشگاه ها و داروخانه ها افزایش یابد تا در نهایت ماسک به قیمت مصوب به دست مردم برسد.

خوشبختانه در تولید ماسک رشد چشمگیری داشتیم و با تلاش تولیدکنندگان صنعتی و نیمه صنعتی از واردات بی نیاز شدیم.

گلپور در خصوص وضعیت تولید ماسک در کشور تصریح کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا،  حدود  ۲۰۰ هزار ماسک در روز تولید می کردیم که در ایام پیک بیماری واحدهای صنفی خیاطی، مسیر خط تولید را عوض کردند و میزان تولید ماسک به ۶ میلیون رسید. اکنون میزان تولید ماسک به ۱۰ الی ۱۲ میلیون افزایش یافته است.

او تاکید کرد: کمبود مواد اولیه تولید ماسک نداریم.هم اکنون ۲ واحد بزرگ تولیدی آمادگی توزیع مواد اولیه لازم برای تولید ۱۰ میلیون ماسک در روز را دارند.

این مقام مسئول گفت: بعد از الزامی شدن استفاده از ماسک شرایطی تنظیم کردیم که توزیع مواد اولیه،  تولید ماسک و عرضه آن به بازار،  از طریق سامانه تجارت انجام گیرد و در جهت سیستمی کردن توزیع و عرضه مواد اولیه و ماسک تلاش کردیم.

تولید ماسک

بحث قیمت ماسک مربوط به سازمان حمایت از مصرف کنندگان است

صفوی  اظهار کرد: بنابر دستور رئیس جمهور، وزارت صمت مسئولیت تولید و توزیع ماسک را برعهده دارد و بحث قیمت ماسک هم مربوط به سازمان حمایت از مصرف کنندگان است. اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرف کننده ماسک است و ماسک های دریافتی را در  مراکز درمانی کشور توزیع می‌کند.

او درباره نظارت بر کیفیت ماسک های تولیدی و ماسک های عرضه شده در بازار گفت: بعد از اینکه کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، با کمبود ماسک در کشور  رو به رو شدیم و  واحدهای جهادی و صنعتی در کشور به صورت داوطلبانه پای کار آمدند  و اقدام به تولید ماسک کردند، ما برای کنترل واحدهای صنفی کارگاهی که به صورت نیمه صنعتی ماسک تولید می‌کردند، سامانه ای را ایجاد کردیم. این کارگاه های نیمه صنعتی بر اساس خوداظهاری و دستورالعمل های اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت شده اند.

ماسک ها باید شناسنامه و برچسب داشته باشند

صفوی بیان کرد: براساس آخرین اطلاعات  بیش از ۳۰۰ واحد نیمه صنعتی تولید ماسک در کشور اقدام به تولید ماسک می‌کنند، تقریبا دو سوم این واحدها مورد بازرسی قرار گرفتند که برخی از آن ها آدرس اشتباه داشتند که از روی سامانه برداشته شدند و برخی هم  استانداردها را رعایت نمی‌کردند که مجوز تولید آنها را باطل کردیم.

صفوی بیان کرد: ماسک‌های تولید شده صنعتی و نیمه صنعتی باید برچسب و شناسنامه داشته باشند و هرگونه اشکال یا تخلفی رخ دهد، مردم می توانند به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کنند یا از طریق سایت Imed.ir گزارش دهند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار