شربت کرونایی محققان آملی در انتظار تایید!
محققان آملی در قالب یک طرح مهم پژوهشی موفق به تولید شربت گیاهی شدند که نتیجه استفاده از این شربت در بهبود وضعیت درمان حدود ۲۹۰ بیمار کرونایی موثر بوده است، هرچند معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است استفاده از این شربت یک طرح تحقیقاتی بوده و باید منتظر ماند تا نتایج علمی این تحقیقات کامل شود.
کد خبر: ۸۷۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 20 July 2020

دکتر فرامرز اکبری مدیر شبکه بهداشت آمل در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با تحقیقات انجام شده بر روی داروی گیاهی موثر کرونا، اظهار کرد: مطالعه تحقیقاتی بر روی این دارو با زمینه گیاهی در شهرستان آمل انجام شده است.

وی افزود: مراحل تهیه این داروی گیاهی توسط تیم علمی با مجوز دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران بوده است.

مدیر شبکه بهداشت آمل در مورد قطعیت اثر بخشی این دارو خاطرنشان کرد: نتایج مطالعه بر روی داروی کرونا مربوط به گروه علمی بوده و تایید قطعیت و اثبات اثر بخشی این دارو با نظر گروه علمی وزارت بهداشت خواهد بود.

اکبری با بیان اینکه این دارو برای بیمارانی در بیمارستان آمل تست شده است گفت: ما منتظر تایید وزارت بهداشت در مورد نتیجه عملکرد دارو برای تایید بهبود وضعیت بیماران کرونایی که این دارو به طور داوطلبانه برای آنها تست شده بود هستیم.

دکتر مجید سعیدی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اعلام نتیجه موثر استفاده از یک شربت گیاهی در درمان بیماران کرونا در شهر آمل که در رسانه‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: استفاده از این شربت یک طرح تحقیقاتی بوده است که مجوز این طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران فقط برای استفاده روی تعدادی از بیماران صادر شده است.

وی نیز در خصوص روند اخذ مجوز این فرآورده گفت: مراحل اداری ثبت این شربت در وزارت بهداشت ودرمان برای اخذ مجوزها باید طی شود و در حال حاضر از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این فرآورده رد یا مورد تایید نیست تا نتایج علمی این تحقیقات کامل شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: برای اعلام اثربخشی دارو باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد و در حال حاضر به لحاظ علمی و به صورت قطعی نمی‌توانیم تایید کنیم که این داور موثر است به این دلیل که تعداد نمونه‌ها کم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه براساس قانونی که مسائل پژوهشی دارد به مجری طرح اعلام شد که درخواست‌شان را مطرح کنند تا در شورا طرح شود و اگر موافقت شد روی تعداد نفرات بیشتری ادامه دهند اظهار کرد: ما به دنبال اثبات اثربخشی دارو هستیم، روند علمی آن باید طی شود و برای تایید نهایی لازم است که روی تعداد نمونه‌های بیشتری آزمایش شود، البته خود مجری طرح نیز اعلام کرده تایید این دارو بر اساس داده‌های ما قابل استناد نیست و باید روی نفرات بیشتری آزمایش شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: پس از طی شدن این مرحله، نتایج تحقیقات توسط کمیته علمی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن سازمان غذا و دارو مجوز فراورده‌ها را دریافت می کنند.

سعیدی در ارتباط با مطرح شدن اثربخشی داروی مورد اشاره در این طرح تحقیقاتی در برخی از رسانه‌ها، افزود: برخی از افراد که در این طرح بودند این موضوع را رسانه‌ای کرده و حتی بحث کشف آن را انتشار دادند که مطالب مطرح شده فاقد پایه‌های علمی است.

وی با اعلام اینکه تا زمانی که مطالعات این شربت کامل نشود و با نتایج علمی به اثبات نرسد، بنده نمی‌توانم اظهارنظر کنم و این مسئله باید روند خاص قانونی خویش را طی کند.
ایستا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار