مهلت قانونی تعیین تکلیف این پول اول مرداد ماه به پایان می‌رسد و اگر این دسته از هموطنانمان تصمیم بگیرند در قبال دولت و ملت مسئولیت‌پذیر باشند، شاهد موج عظیمی از عرضه در سامانه نیما خواهیم بود. نتیجه این اتفاق ریزش فوری قیمت دلار و یورو و سقوط نرخ طلا و سکه خواهد بود. در این حالت دلار در محدوده ۱۸ هزار تومان قرار می‌گیرد، هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۷۹۰ هزار تومان پایین می‌آید و قیمت سکه به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید
کد خبر: ۸۷۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱ 22 July 2020
دلار که تا همین دو روز پیش از نوک قله ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان با تبختر برایمان دست تکان می‌داد، ظرف ۴۸ ساعت گذشته حدود چهار هزار تومان ارزان شد و هنوز این شانس بزرگ را داریم که شاهد عقب‌نشینی دلار تا ۱۸ هزار تومان باشیم. همه‌چیز به شرافت صادرکنندگان و بازرگانانی بستگی دارد که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ کالا‌های ایرانی را در سایر کشور‌ها به‌فروش رسانده بودند، اما هنوز تکلیف پول حاصل از فروش آن‌ها را روشن نکرده‌اند. داریم درباره ۲۷ میلیارد دلار پول حرف می‌زنیم. مهلت قانونی تعیین تکلیف این پول اول مرداد ماه به پایان می‌رسد و اگر این دسته از هموطنانمان تصمیم بگیرند در قبال دولت و ملت مسئولیت‌پذیر باشند، شاهد موج عظیمی از عرضه در سامانه نیما خواهیم بود. نتیجه این اتفاق ریزش فوری قیمت دلار و یورو و سقوط نرخ طلا و سکه خواهد بود.

در حالت خوشبینانه با افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، قیمت خرید و فروش دلار بین صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها در محدوده ۱۸ هزار تومان قرار می‌گیرد. در صورت وقوع چنین احتمالی می‌توان توقع داشت با توجه به انس هزار و ۸۲۰ دلاری، ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۷۹۰ هزار تومان پایین بیاید. همچنین کاهش قیمت تا ۷۵۰ هزار تومان محتمل است. کاهش قیمت طلای ۱۸ عیار در کنار کاهش قیمت دلار، ارزش واقعی سکه را به هشت میلیون تومان می‌رساند و اگر حباب فعلی ۵۰۰ هزار تومانی را هم در نظر بگیریم باید چشم‌انتظار رسیده قیمت سکه به محدوده هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشیم.

اگر با وجود عرضه گسترده ارز در سامانه نیما، قیمت دلار حاضر نشود مرز روانی ۲۰ هزار تومان را ترک کند، باز هم می‌توان کاهش قیمت طلای ۱۸ عیار را تا ۸۸۰ هزار تومان توقع داشت. اگر انس جهانی در همان محدوده هزار و ۸۲۰ دلار باقی بماند و گران‌تر نشود، ارزش سکه بالای ۹ میلیون تومان و نهایتا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

قطعا متوجه هستید که وقتی درباره احتمالات حرف می‌زنیم، امکان دارد اوضاع چندان باب میل دل ما پیش نرود. اگر فردا با وجود پایان مهلت تعیین شده، دلار تمایلی برای کاهش قیمت نداشته باشد، چه اتفاق‌هایی را باید متصور شد؟ راستش ما عقیده داریم این فرضیه را باید به‌شدت جدی گرفت، چون در دو روز آخر هفته بازار توسط فعالان غیرسمی کنترل می‌شود و اگر آن‌ها بخواهند می‌توانند جلوی کاهش بیشتر قیمت دلار را در غیاب صرافی‌های رسمی بگیرند. در چنین حالتی احتمالا باید تا چند روز با دلار ۲۲ هزار تومانی سر کنیم. با در نظر گرفتن این احتمال ارزش واقعی طلا با احتساب نرخ جهانی انس، حدود ۹۶۰ هزار تومان خواهد بود و از طرف دیگر با دلار ۲۲ هزار تومانی و طلای ۹۶۰ هزار تومانی، ارزش واقعی سکه به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید. اگر حباب همیشگی را هم در نظر بگیریم باید برای مدتی با قیمت ۱۰ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی برای سکه بسازیم.

در بدترین حالت ممکن، چه چیز‌هایی منتظرمان خواهد بود؟ بیایید دلمان را به‌دریا بزنیم و با هم صادق باشیم؛ بخشی از فعالان بازار، وقایع رخ‌داده برای قیمت دلار را مسکن‌های موقت می‌دانند و اعتقاد دارند فشار بانک مرکزی برای عرضه دلار در سامانه نیما می‌تواند به نتیجه مورد نظر ختم نشود یا اصلا برای مدتی کوتاه اثرگذار باشد. در نتیجه این اتفاقا دوباره دلار به محدوده ۲۵ هزار تومان برمی‌گردد. بر اساس این سناریوی بدبینانه، افزایش قیمت دلار در روز‌های آینده محتمل خواهد بود و از همین تعطیلات آخر هفته شروع باید منتظرش بمانیم. دلار به ۲۵ هزار تومان در کنار نرخ هزار و ۸۲۰ دلاری انس جهانی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در بازار داخلی دوباره به محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برمی‌گرداند. در چنین شرایطی ارزش طلای به کار رفته در ضرب سکه تا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و بعید نیست شاهد فروش سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشیم.

کار می‌تواند از این بدتر هم پیبش برود؛ آن‌هایی که نسبت به آینده دلار خیلی بدبین هستند، می‌گویند بازار ارز قرار است در روز‌های اول هفته آینده شرایط بدتری را نسبت به آنچه تا الان شاهدش بودیم، تجربه کند. به‌عقیده این دسته دلار این‌بار به راحتی از ۲۵ هزار تومان عبور می‌کند و به قله ۲۷ هزار تومان دست پیدا خواهد کرد. آن‌ها حتی دلار ۳۰ هزار تومانی را هم محتمل می‌دانند. در صورتی که شرایط تا این اندازه بدبینانه رقم بخورد، شاهد فروش هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهیم بود و با توجه به اینکه انس جهانی هزار و ۸۲۰ دلاری است، قیمت سکه تمام بهار آزادی از ۱۲ میلیون تومان عبور کرده و تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش خواهد رفت. با فرض دلار ۳۰ هزار تومانی هم باید خودمان را برای طلای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی و سکه ۱۴ میلیونی آماده کنیم.
 
منبع:فرارو
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار