کد خبر: ۸۷۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 23 July 2020

ماسک ؛ از اجبار تا تاثیرگذاری محسوس

تابناک/شاید کسی ابتدا گمان نمی کرد که ماسک زدن اینقدر مهم باشد، با این حال، رشد ناگهانی شیوع کرونا در کشور و اجباری کردن استفاده از ماسک نشان داد در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک بهداشتی، احتمال انفجار شیوع کرونا در شرایط بسیار بدتری از الان وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از هشتم تیرماه و روزی که رییس جمهور اعلام کرد باید استفاده از ماسک در اماکن عمومی و سرپوشیده اجباری شود، کمتر از یک ماه می گذرد، ولی با این حال اثرات اجباری کردن استفاده از ماسک در منحنی شیوع و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا محسوس است.

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از قراردادن محدودیت‌های جدید از جمله اجباری شدن ماسک در مکان‌ها سرپوشیده و محل‌های تجمع خبر داد و گفت: قرار است از هفته آینده ترتیباتی اتخاذ شود تا از ۱۵ تیر ماه تا انتهای ماه،‌ ماسک در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد یا سرپوشیده است،‌ الزامی کنیم. اگر لازم بود این مصوبه تا مرداد ماه نیز تمدید می شود.

پس از آن هم بسیاری از کاربران با اعلام اینکه باید جریمه و اجبار را برای کسانی که ماسک نمی زنند، در نظر گرفت تا آنها جان دیگران را به نظر نیندازند، متفق القول بودند که تنها مردم و نپوشیدن ماسک در افزایش شیوع کرونا در ایران موثر نبودند و باید سیاست‌ها را هم مورد نقد قرار داد. بخشی هم پیشنهاد دادن که با جریمه متخلفین آن‌ها مجبور به زدن ماسک می‌شوند.

حتی یکی از کاربران پیشنهاد داده: پلیس مخصوص ویژه کرونا بگذارید و جریمه کنید الان سه نفر از اعضای خانواده یک هفته است که روی تخت بیمارستانیم و بدترین و خطر ناک ترین دارو ها رو میگیریم با توصیه کسی گوش نمیکند.

اجباری شدن ماسک تنها در حوزه کارمندان و فضای عمومی دولتی نبود بلکه این اجبار در کل فضاهای عمومی مانند کوچه و خیابان هم جاری است. با این وجود روایت مردم کوچه و خیابان از اجباری شدن ماسک، بسیار شنیدنی است. بسیاری از آنها می گویند این حکم تنها در اماکن دولتی و سازمانهای عمومی قابل اجرا است و نمی توان مثلا یک کاسب را مجبور کرد در مغازه خود که فضایی عمومی است، حتما ماسک بزند.

 

ماسک زدن چقدر مهم است؟

متخصصان درباره لزوم استفاده از ماسک متفق القول هستند و می گویند ماسک زدن افراد چه دارای علایم بیماری کرونا و چه بی علامت باعث کاهش بسیار چشمگیر احتمال انتقال بیماری در جامعه می شود. به همین دلیل باید ماسک اصلی و دارای کاربرد استاندارد را تهیه کرد و از به کار بردن ماسک های تقلبی اجتناب کرد. هر چند راهکار تشخیص ماسک اصلی از ماسک تقلبی هم خود، حکایت دیگری است.

در این راستا رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و در خصوص نقش استفاده از ماسک در مهار ویروس کرونا بیان کرد: در مقابله با ویروس کرونا ماسک نقشی اساسی دارد و میزان ابتلا به این بیماری را در حین صحبت کردن، سرفه و عطسه کاهش می‌دهد؛ شست وشوی مکرر دست‌ها و تمیز کردن سطوح با ضدعفونی کننده‌هایی با پایه الکل به همراه ماسک زدن و التبه پرهیز از حضور در تجمعات نظیر: مراسم عزا و عروسی موجب ۹۵ درصد مصونیت مقابل ویروس کرونا می‌شود.

کیانوش جهانپور همچنین در این خصوص ادامه داد: در شرایطی که مجبور به انجام فعالیت های اجتماعی هستیم و دارو و واکسنی هم برای این بیماری کشف نشده است، بهترین راه پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است و نتیجه اجباری شدن استفاده از ماسک را در ماه های آینده با کاهش روند ابتلا مشاهده می کنیم.

همچنین تعدادی از متخصصان عفونی نقش استفاده از ماسک را در شرایط کنونی بسیار مهم دانستند؛ مینو محرز خطاب به شهروندان تأکید کرد: «مردم! اگر بیرون می‌آیید، حتماً ماسک بزنید» وی همچنین اشاره کرد: اگر هم فرد مبتلا و هم فرد سالم هر دو ماسک بزنند امکان درگیری فرد سالم به کرونا یک و نیم درصد و اگر هر دو نفر از استفاده نکنند درصد ابتلا ۹۵ است.

نکته اینجاست که بسیاری از مبتلایان به کرونا در اماکن دولتی و عمومی به این ویروس آلوده شده اند، ادارات و بانکها از جمله اصلی ترین مکانهایی هستند که احتمال شیوع کرونا در آنها بالاست زیرا در برخی از این اماکن مردم مجبور هستند فاصله اجتماعی را رعایت نکنند و برای گفتن و شنیدن مسایل مربوط به کار اداری خود، ماسک را از چهره بردارند.

برای همین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه نامه ای منتشر کرده و در آن تاکید کرده است در هنگام مراجعه به به بانک‌ها، صندوق‌های قرض الحسنه، دفاتر پیشخوان، مراکز بیمه و ... در زمان شیوع ویروس کرونا، جهت حفظ سلامتی خود و دیگران و جلوگیری از انتشار ویروس و قطع زنجیره انتقال آن باید بهداشت فردی، شستشوی دست با آب و صابون یا ضدعفونی کردن آن‌ها با الکل، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کرده و به تدابیر و توصیه‌ها عمل کنیم.

نکته مهم دیگر آنجاست که وزارتخانه ها هم تصمیم گرفته اند با صدور بخشنامه ای، تخلف تازه برای کارمندان اعلام کنند که همانا نزدن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی است که علت اصلی انتقال کرونا تلقی می شود. طبق بخشنامه شماره ۱۷۷۱۸۸ مورخ ۱۵/۴/۱۳۹۹ و بخشنامه شماره ۲۰۵۷۳۰ مورخ ۲۸/ ۴/ ۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی که مبتنی بر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است، رعایت دستورات بهداشتی مزبور در زمره نظامات دولتی و دارای ضمانت اجرای قانونی است.

نقض مفاد این بخشنامه که ناظر به عدم استفاده از ماسک، عدم رعایت فاصله اجتماعی در محل کار و حضور در محل کار علیرغم ابتلا به ویروس کرونا است به موجب بند ۲ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، عدم رعایت مقررات مربوط و تخلف اداری محسوب شود و مرتکبین آن به مجازات های مقرر در ماده ۹ این قانون محکوم می گردند.

 

گران شدن ناگهانی ماسک

از سوی دیگر با اجباری شدن استفاده از ماسک در محیطهای عمومی و اداری، به نظر می رسد قیمت ماسک در بازار هم افزایش داشته است.

در این راستا سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر نقش اتحادیه اصناف بر توزیع ماسک در داروخانه ها، گفت: این معاونت با داروخانه‌هایی که ماسک را با قیمت بالاتر از قیمت مصوب عرضه کنند، برخورد قانونی می کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: داروخانه‌ها موظف هستند که ماسک را با قیمت مصوب عرضه کنند و در صورتیکه تخلفی دیده شود همکاران در معاونت غذا و دارو سراسر کشور با این موضوع برخورد می‌کنند و یا اگر گزارش مردمی از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ در خصوص قیمت بالای ماسک مطرح شود برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

جهانپور گفت: داروخانه‌ها جوازی برای اینکه ماسک را گران‌تر بفروشند، ندارند و این موضوع در صورت مشاهده به سازمان تعزیرات حکومتی منتقل می‌شود تا ماسک با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار بگیرد.
گزارش‌های میدانی حاکی است که در اغلب داروخانه‌ها ماسک یا موجود نیست یا با قیمتی بیش از قیمت‌های مصوب به صورت محدود عرضه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

برخی از مردم به خاطر داشتن سبیل ماسک نمی زنند!

چه کسی مقصر گران شدن ماسک است؟

 

این تهدید در زمانی بیان می شود که وزارت صمت هم اعلام کرده است تولید و توزیع ماسک تحت نظارت سامانه باید باشد و برخورد قاطع با عرضه خارج از شبکه توزیع انجام می شود. در این راستا گلپور رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت از تکمیل سامانه نظارتی بر چرخه تولید تا توزیع ماسک در کشور خبر داد و گفت: در صورت مشاهده هرگونه عرضه خارج از شبکه توزیع، ضمن قطع سهمیه مواد اولیه شرکت خاطی، پرونده به دستگاه قضا ارسال می‌شود.

او اعلام کرد: مردم شریف ایران جهت خرید ماسک استاندارد از مکان های معتبر اقدام کنند و در صورت مشاهده گرانفروشی در داروخانه ها به تلفن های ۱۹۰ وزارت بهداشت و در صنوف به ۱۲۴ وزارت صمت اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار