میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مطرح کرد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از ابلاغ اعلام‌جرم علیه تجاوز به حریم بناهای تاریخی ملی از سوی دادستان کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۸۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 30 July 2020
به گزارش تابناک تبریز، احمد حمزه زاده با اشاره به نامه دادستان کل کشور خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب در خصوص رعایت ضوابط حریم ارتفاعی بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، گفت: با توجه به پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دادستان کل کشور طی نامه‌ای هرگونه تصرف و تجاوز به حریم و عرصه آثار ملی یا تغییر حریم آن را جرم اعلام کرده و عاملان به عنوان مجرم مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.


وی افزود: طبق قوانین مربوط به حفظ و حراست از آثار و ابنیه تاریخی ثبت‌شده ملی، هرگونه مرتفع سازی ساختمانی در اطراف بناهای تاریخی که جزو آثار ملی هستند، ممنوع است، به همین منظور برای آثار تاریخی، محدوده‌ای بر اساس ضوابط قانونی تعیین‌شده که از آن به عنوان حریم اثر تاریخی ثبت شده یاد می‌شود.

وی بیان کرد: براساس اعلام رسمی دادستان کل کشور در راستای پیشگیری از هرگونه اقدام تصرفی و تغییر در حریم بناهای تاریخی ثبت شده، تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ذی‌ربط و همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد موظف‌اند در صورت مشاهده هرگونه اقدام متخلفانه مراجع قانونی را مطلع سازند تا متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، حمزه‌زاده، عدم شفافیت و صراحت قانون در خصوص ضوابط ارتفاعی در حریم آثار ثبتی را یکی از چالش‌های اصلی میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: اقدام دادستان کل کشور گام مؤثری در برخورد با متخلفان این عرصه است و امیدواریم در آینده با وضع قوانین صریح‌تر و تداوم حمایت‌های قوه قضائیه شاهد به حداقل رسیدن تخلفات در این حوزه باشیم.

وی با تاکید به حساسیت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دوستداران میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص رعایت ضوابط ارتفاعی گفت: از رییس کل دادگستری استان کمال تشکر را داریم که به‌صورت ویژه در این موضوع ورود کرده‌اند و که در این راستا جلسات متعددی با تشکل‌های میراث فرهنگی تشکیل‌شده و در صورت بروز هرگونه تخلف در ضوابط، برخوردهای لازم با جدیت انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار