تابناک خوزستان گزارش می دهد؛
ماجرا از عشق یک شهروند اهوازی به شهر و محله‌اش آغاز می‌شود آن گاه که برای زیباتر کردن محیط زندگی‌اش و کمک به افزایش روزهای سالم کلانشهرِ پر از دود و غبار؛ به کاشت نهال در فضای سبز نزدیک خیابان محل زندگی خود می‌پردازد.
کد خبر: ۸۸۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۱ 31 July 2020

 

تابناک خوزستان:
امروزه کارشناسان معتقدند توجه به فضای سبز در کنار شهرسازی امری غیرقابل توجه است. توسعه شهرسازی و در کنار آن اهمیت به فضای سبز به عنوان ریه های شهرها دو مولفه جدایی ناپذیرند.
 
افزایش جمعیت شهرها، کارخانه‌ها، آلودگی و از بین رفتن محیط زیست طبیعی نیز از جمله اموری است که بر لزوم وجود فضاهای سبز در شهرها و به ویژه کلانشهرها می‌افزاید. اما چند سالی است که گاها برای ساخت برج های سر به فلک کشیده به زمین های فضای سبز چشم طمع بسته می‌شود و با تخریب درختان و از بین بردن آن؛ کاربری زمین را تغییر می‌دهند.
 
ماجرا از عشق یک شهروند اهوازی به شهر و محله‌اش آغاز می‌شود آن گاه که برای زیباتر کردن محیط زندگی‌اش و کمک به افزایش روزهای سالم کلانشهرِ پر از دود و غبار؛ به کاشت نهال در فضای سبز نزدیک خیابان محل زندگی خود می‌پردازد تا جایی که همسایه‌ها نیز به این کار خیر می‌پیوندند و نهال‌های بیشتری می‎کارند تا اینکه بسیار ناگهانی خبر از تغییر کاربری این فضای سبز شنیده می‌شود.
 
 خانم یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: از اینکه این زمین فضای سبزی در منطقه2 کلانشهر اهواز است هیچ شکی نیست چرا که به شخصه خودم استعلام گرفتم و نقشه ها را نیز دیدم. زمزمه‌هایی آمد که این زمین فروخته شده؛ به شهرداری منطقه مراجعه کردیم و در پاسخ به ما گفتند که امکان دارد این سخن از سمت بنگاه داران باشد اما در کل فروخته نشده است. پس از گذشت چند ماه، دیدیم که در زمین ماسه ریخته‌اند و شخصی قصد تخریب آن محوطه و ساخت یک مجتمع مسکونی دارد. تا جایی کار پیش رفت که شاخه درختان کاشته شده نیز شکته شد و به درختان آسیب زدند. همسایه‌ها ورود پیدا کردند و سعی داشتند تا جلوی این اقدام را بگیرند.
 
این شهروند اهوازی ادامه داد: ما برای اعتراض نسبت به این کار؛ به شورای شهر، شهرداری رفتیم. بنده به معاونت عمرانی استانداری، بازرسی استان، قوه قضائیه و حتی بیت رهبری نیز از طریق نامه، موضوع را مطرح کردم. با اعضای شورای شهر اهواز به طور کامل صحبت کردند که در پاسخ به بنده گفتند این تغییر کاربری کاملا غیرقانونی است چرا که اگر قصد تغییر کاربری یک فضای سبزی نیز داشته باشیم؛ آن تغییر کاربری باید برای مسائل عمومی و عام المنفعه باشد اما این تغییر کاربری شخصی و برای یک مجتمع مسکونی است. از طریق یکی از اعضای شورای شهر متوجه شدم برای این زمین با نام شخصی یک فرد سند صادر شده است.
 
 
 
وی عنوان کرد: هنگامی که موضوع را به اعضای شورای شهر مطرح کردم، اجراییات را به محل فرستادند و به طور قطع به بنده گفتند امکان ندارد این فضای سبز تغییر کاربری بدهد. وسایل را جمع آوری کردند اما پس از چند  دقیقه مجددا وسایل را در محوطه فضای سبز برای ساخت و ساز آوردند. وقتی با شهرداری تماس گرفتم، باز هم به من گفتند که این زمین سند شخصی دارد. حتی رئیس دفتر آقای سنواتی به صراحت به من گفت این زمین برای شهرداری است و دلش خواسته تا بفروشد. شما اگر خانه‌تان را بفروشید کسی نمی‌گوید چرا؟ اگر اکنون این زمین را نسازد یکی دو سال دیگر ساخت و سازش را از سر می‌گیرد. شما نیز خودتان را خسته نکنید چون هیچ چیزی دست تان نیست. این عین کلمات رئیس دفتر آقای سنواتی بود.
 
یوسفی افزود: طبق این مدارک، به دستور آقای فلسفی زاده خطاب به شهردار منطقه دو؛ زمین تغییر کاربری داده است. باز هم به مسکن و شهرسازی رفتم؛ آقای جلالی اظهار می کرد که این در زمان ریاست من نیست. در صورتی که صدور سند برای ماه های فروردین و اردیبهشت است. شهرداری که اصلا گردن نمی‌گیرد. مسکن و شهرسازی نیز می‌گوید مقصر شهرداری است. با ارتباطی که با یکی از نمایندگان اهواز گرفتم؛ نماینده به من گفت که شهردار منطقه می‌گوید بدون اجازه ی ما سند صادر شده است. به نظر شما این سخن منطقی است؟ بنده نامه دستور آقای فلسفی زاده به آقای جامعی را دارم.
 
این شهروند اهوازی درباره نهال کاری خود در فضای سبز نزدیک خانه‌اش گفت: سال اولی که ما در این منطقه ساکن شدیم؛ 10 نهال در محوطه این فضای سبز کاشتیم. در آن سال، هنوز به طور کامل برای نگهداری از نهال‌ها فرهنگ سازی نشده بود اما ما مجددا برای بار دوم، نهال کهور و کنار به دلیل مقاومت بالای این درختان کاشتیم. همسایه ها نیز اکالیپتوس کاشتند و من نیز امسال کنار کاشته بودم. بیشتر نهال ها و درختان را در جریان همین تغییر کاربری آتش زدند. حتی از خیابان های مجاور نیز نهال برای کاشت به این زمین آوردند.
 
وی ادامه داد: دو ماه است که ما دنبال این مسئله هستیم. همسایه ها نیز به طور جداگانه پیگیر هستند. برخی از افرادی که باید پاسخگوی این اتفاق باشند حتی گفته بودند این طرح به نفع طرح جامع اهواز است. کجای این طرح به نفع طرح جامع است؟ طرح مفید باید به شهروند و بهبود کردن اوضاع شهر باشد، کجای این طرح به نفع من شهروند است؟ نکته مهم دیگر؛ فاضلاب اصلی محله از زیر این زمین می‌گذرد. چگونه آپارتمان مسکونی بر روی فاضلاب اصلی ساخته شود؟
 
یوسفی افزود: من، همسرم و همسایه ها برای این زمین زحمت کشیدم. همسایه پس از سوزاندن درختان حتی حالتی از افسردگی گرفتند زیرا برایشان سخت بود درختی که کاشته بودند به راحتی نابود شود. خانه‌ی ما نزدیک نبش نیست، همسرم برای آبیاری درختان بشکه های 20 لیتری را حمل می کرد و با خود می برد. می خواهم بدانم مسئولینی که به سادگی از این مسئله عبور می‌کنند مگر فرزندانشان در خوزستان زندگی نمی کنند؟ پزشکان می گویند یکی از دلایلی که خوزستان را در شیوع کرونا به مدت زیادی در وضعیت قرمز قرار داد همین ریه های آسیب پذیر است. مگر یک تکه فضای سبز چقدر ارزش مالی دارد که می خواهند نفس های ما را به خطر بیندازند؟
 
این شهروند اهوازی گفت: همسایه‌هایمان نیز به شکل موازی درحال پیگیری موضوع هستند اما احساس می کنم دستمان به جایی بند نیست زیرا هیچکس گردن نمی گیرد و نمی دانیم مقصر کیست. من حتی به دادگستری اهواز نیز مراجعه کردم. به من گفتند باید از تمام همسایه هایتان وکالت بگیرید یا از طریق یک وکیل پیگیر موضوع شوید. مگر یک کارمند ساده چقدر پول در می آورد تا بتواند برای وکیل نیز هزینه کند؟ آن وقت از چه کسی باید شکایت کنیم وقتی نمی دانیم ماجرا از کجا آب می‌خورد.
 
رسول جامعی شهردار منطقه دو اهواز؛ در پاسخ به خبرنگار تابناک با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی رسانه‌ای باید از طریق سخنگوی شهرداری صورت بگیرد و این اطلاعات تنها برای مطلع کردن خبرنگار تابناک است. گفت: از لحاظ قانون این امر شفاف است که تغییر کاربری به عهده ی مسکن و شهرسازی است و در اختیار شهرداری نیست. حتی نیازی نیست بنده رفع تکلیف کنم. بنده فقط سند تک برگ این ملک را دیدم. شهرداری نمی تواند برای ملک کاربری تعیین کند و به این به عهده راه و شهرسازی است.
 
به گزارش تابناک خوزستان؛ در شرایط کنونی حفظ و گسترش فضای سبز به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه پایدار در مدیریت شهری، اثر قابل توجهی در کنترل، تعدیل و بهبود هوای شهرها و کاهش آثار پدیده گردوغبار، توسعه  فضاهای  فراغتی و نیز کمک به ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی شهروندان دارد  این درحالی است که گاهی مدیریت شهری اهواز برای دست یابی به برخی منافع، برخلاف جریان توسعه پایدار حرکت می کند و واضح است که کژکارکردها و آسیب‌هایی که در نتیجه‌ی این اقدامات پدید می آید گریبان‌گیر همه ی مردم شهر خواهد شد.  آیا حتماً باید این پدیده به دردی گسترده و خطرناک تبدیل شود تا متولیان امر به ضرورت رسیدگی به این معضل واقف شوند؟..
 
__________________________________________________________________________________
*سردبیر: سمیه همت پور
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر داوودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
آفرین به این همشهری پیگیر اگر همه ما هم همینقدر پیگیر منافعمون و حقوقمون بودیم الان خوزستان بهشت بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار