«سمیه نور» تاجر ایرانی‌الاصل ساکن امارات که اخیراً موفق به خریداری بخشی از پرده خانه کعبه شده است، اعلام کرد آن را در راستای کمک به مبارزه با بیماری کرونا در ایران، حراج خواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ 31 July 2020

پرده کعبه طبق رسم هر ساله در شب عرفه (۹ ذی‌الحجه) تعویض می‌شود. ارتفاع پرده کعبه بیش از ۱۴ متر است و حدود ۷۰۰ کیلوگرم حریر در ساخت آن به کار می‌رود و در یک سوم قسمت بالایی آن نواری از طلا و نقره که منقوش به سوره توحید، عبارات «لا اله الا الله محمد رسول الله»، «سبحان الله وبحمده»، «سبحان الله العظیم» و «یاحنان یا منان یا الله» به خط ثلث با تزئینات اسلیمی است. 

این پرده حدود یک سال در وزارت حج عربستان نگهداری می‌شود اما در این مدت، مقدمات برپایی مزایده آن انجام می‌گیرد. البته همه بخش‌های پرده خانه خدا به فروش نمی‌رسد و فقط بخشی از آن به مزایده گذاشته می‌شود. امسال یک ایرانی ساکن امارات موفق به خریداری این اثر ارزشمند شده است.

 

 

«سمیه نور» که فعال اقتصادی و تاجر ایرانی‌الاصل ساکن امارات است، در این باره به خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس گفت: این پوششی که اکنون در اختیار من است، مربوط به سال ۲۰۱۹ است. در واقع، فرآیند مزایده و واگذاری پرده خانه خدا طولانی است و از زمانی که پرده باز می‌شود تا زمانی که در ذی‌الحجه سال بعد تحویل می‌شود، نزدیک به یک سال زمان می‌برد. یعنی همیشه یک پوشش در دفتر حرمین موجود است.

وی ادامه داد: برخی بخش‌های پرده کعبه اصلا قابل فروش نیست، اما بخشی که به مزایده گذاشته می‌شود، اکنون به صورت کامل خریداری و تحویل بنده شده است.

نور مدعی شد: پرده خانه خدا فقط به سران کشورها و اشراف عرب فروخته می‌شود و به هیچ‌عنوان به شخص معمولی فروخته نمی‌شود و نخواهد شد. یعنی به صرف تأمین هزینه، امکان تهیه آن وجود ندارد. بنده هم ۸ ماه تلاش کردم تا توانستم در این مزایده موفق شوم.

برنده مزایده پرده مطلای کعبه اعلام کرد این پرده را که ارزش مادی و معنوی بالایی دارد، برای مقابله با بیماری کرونا در ایران حراج می‌کند.

وی در این باره توضیح داد: پرده خانه خدا ارزش مادی و معنوی بالایی دارد، چون علاوه بر میزان طلایی که در آن به کار رفته است، خاص بودن و محدود بودن خریدارانش هم باعث می‌شود که اثری منحصر به فرد باشد. از این رو حراج آن رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد بود و قصد دارم آن را در امور خیر هزینه کنم.

نور افزود: یکی از دوستانم که در ارتباط با وزیر محترم بهداشت است، قرار شده فهرستی از بیمارستان‌ها را برای اهدای مبلغ حاصل از حراج به من اعلام کند. ضمن اینکه در نظر دارم خانواده‌هایی هم که سرپرستشان را به خاطر کرونا از دست داده‌اند، تحت پوشش این مبلغ قرار دهم.

این فعال اقتصادی ساکن امارات درباره جزئیات حراج و اینکه آیا به صورت «همت عالی» (قیمت آزاد) برگزار خواهد شد یا کف قیمت تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمتی که پرده را خریداری کردم، مشخص است و در وزارت حج عربستان ثبت شده، اما آن را ارزش‌گذاری نکردم و نخواهم کرد و منتظرم خریدار نسبت به نیت خیری که دارد، خودش قیمت پیشنهاد بدهد. 

وی افزود: ارزش میزان طلای به کار رفته در پرده مشخص است، اما رقمی که برای تهیه آن پرداخت شده، بسیار بالاتر از این میزان است. چون همانطور که گفتم، هر کسی امکان حضور در مزایده و خریداری آن را ندارد و اثری بی‌مانند است.

نور در پاسخ به این پرسش که آیا قطعات پرده خانه خدا به صورت یکجا به فروش می‌رسد یا حراج هر قطعه مجزا خواهد بود، گفت: می‌شود این قطعات را به چند نفر فروخت، اما تصمیم گرفته‌ام که همه به صورت یکجا به یک نفر فروخته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که حراج به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود، گفت: هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام اما این موضوع چندان طول نخواهد کشید و به زودی شیوه حراج را اعلام خواهم کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار