تحلیل تابناک خوزستان از طرح مسئله ی جابه جایی وزارت نفت به استان‌های نفت خیز؛
همان قدر که انتقال وزارت نفت به اهواز، ایده نپخته ای است، مطالبه رییس کمیسیون انرژی در بخش های دیگری از اظهاراتش مبنی بر لزوم انتقال شرکت هایی که عمده کار و مسئولیت شان در جنوب کشور است، پیشنهاد مناسبی است.
کد خبر: ۸۸۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸ 01 August 2020
 
فریدون عباسی دوانی، رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در سفر اخیر به خوزستان، تأکید کرده که  سیاست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی این است که وزارت نفت را از تهران به یکی از استان‌های نفت خیز و یا گازخیز مانند خوزستان و یا بوشهر که توسعه متوازن دارند، انتقال دهند.
 
با توجه به جایگاه مهم ایشان به عنوان رئیس کمیسیون انرژی، ذکر چند نکته در این مورد مفید به نظر می رسد:
 
۱. ایده انتقال وزارت نفت به اهواز، اولین بار در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، مطرح شد اما علیرغم نظر کاملا موافق و مثبت رئیس جمهور وقت، به دلایل مختلف، این ایده هیچ گاه عملی نشد. نتیجه این ایده محقق نشده، تنها افزایش قیمت زمین و مسکن در اهواز و فشار بیشتر به مردم محروم خوزستان بود. لذا در اظهار نظرهای مشابه باید به تبعات ایده پردازی های این چنینی توجه شود.
 
۲. در همه کشورهای موفق دنیا، هیچ مورد مشابهی پیدا نمی شود که برای توسعه پیشرفت و حذف فقر و تبعیض، وزارتخانه های مهم را در جغرافیای آن کشور پخش کنند. واضح است که هر دولتی برای اعمال حاکمیت و پایش منظم امور به تمرکز ارگان های حکومتی در پایتخت نیاز دارد.
 
۳. شهر اهواز علی رغم تلاش های سالیان اخیر، نسبت به سایر کلان شهرهای دیگر، از امکانات شهری بسیار پایین تری برخوردار است. انتقال وزارت نفت و سایر شرکت های ستادی به اهواز که به معنی انتقال چند هزار کارمند و خانواده های شان به این شهر است، خارج از گنجایش شهری اهواز و سبب ایجاد مشکلات بعدی نظیر تورم، ترافیک و ... است.
 
۴. فرصت مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی برای رسیدگی به نیازهای کشور، فرصتی کوتاه است که بهتر است صرف آزمودن آزموده های قبلی نشود. آن موقع که رئیس قوه مجریه خود داعیه دار انتقال وزارت نفت به اهواز بود، این ایده محقق نشد، حال که وزیر فعلی قطعا با چنین پیشنهادی مخالف است و دولت بعدی نیز معلوم نیست در دست چه کسی با چه رویکردی خواهد بود، تکلیف این ایده آقای عباسی مشخص است! در نتیجه بهتر است کمیسیون انرژی، فرصت را غنیمت بشمارد و به اولویت ها، در چارچوب واقعیت موجود کشور رسیدگی کند.
 
۵. همان قدر که انتقال وزارت نفت به اهواز، ایده نپخته ای است، مطالبه رییس کمیسیون انرژی در بخش های دیگری از اظهاراتش مبنی بر لزوم انتقال شرکت هایی که عمده کار و مسئولیت شان در جنوب کشور است، پیشنهاد مناسبی است. وقتی اکثریت قریب به اتفاق پروژه های یک شرکت نفتی دولتی، در استان های خوزستان و ایلام، در حال انجام است، چه دلیلی دارد ستاد آن شرکت در تهران مستقر باشد و نفرات ستادی برای سرکشی مداوم به پروژه ها، مدام مسافر پرواز تهران-اهواز باشند؟
 
در حُسن نیت آقای عباسی که برای اعتلای صنعت هسته ای کشور تا پای شهادت پیش رفته اند، شکی نیست ولی به ایشان پیش نهاد می شود برای اظهارنظر در حوزه های تخصصی وزارت نفت، از مشاوران بهتری بهره مند شود. 
______________________________________________________________________________________
 
*نویسنده: حامد ملحانی   *سردبیر: سمیه همت پور
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار