روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(6)؛
غدیر روز گشایش؛ "یوم وقوع الفرج" است؛ کوثرِ فناناپذیری که در طول چهارده قرن،كامِ هزاران تشنه لب را از كوثرِ معارف ناب، سیراب ساخته و موجش ازل‏ تا ابد را فرا گرفته است و اینک به سوی دریای بیکران طلایه دار و وارث غدیر در حرکت است ... 
کد خبر: ۸۸۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۹ 02 August 2020

تابناک خوزستان:

غدیر روز گشایش؛ یوم وقوع الفرج است؛ کوثرِ فناناپذیری که در طول چهارده قرن،كامِ هزاران تشنه لب را از معارف ناب، سیراب ساخته و موجش ازل‏ تا ابد را فرا گرفته است و اینک به سوی دریای بیکران طلایه دار و وارث غدیر در حرکت است ... 

"من كنت مولاه فهذا على مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله. هر كه من مولاى اویم این على مولاى اوست. خداوندا، دوست بدار هر كه او را دوست بدارد و دشمن بدار هر كه با او دشمنى كند و یارى كن هر كه یاریش كند و خوار نما هر كه او را خوار كند."

این جملات دلالتی روشنی بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام و استمرار این ولایت تا ظهور مُنجی عالم بشریت است.

 

در مقالات قبلی که در روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر منتشر گردید؛ به این مسئله اشاره شد که در معنای کلمه "مولا" ناآگاهانه یا تعمدا تردید کرده و برای آن معنایی غیر از سرپرستی امت در نظر گرفته اند. برای اثبات این مطلب که کلمه "مولا" معنایی غیر از سرپرستی امت ندارد، تاکنون این موضوع را از  جهات مختلف بررسی کرده ایم. روز گذشته از جنبه دیگری به معنای کلمه " مولا" پرداختیم. به این شکل که فرض کردیم کل گفته پیامبر صلی الله علیه و آله در باز گشت از حجه الوداع و منطقه غدیر همان یک عبارت فوق باشد، و هیچگونه سخنرانی در آن سه روز صورت نگرفته باشد. میخواهیم معنای کلمه "مولا" را فقط از همین شش کلمه ( عبارت فوق) پیدا کنیم. بررسی تاریخی دیروز تقدیم شد و امروز جنبه لغوی مورد بحث قرار میگیرد.

واژه ولی، مولی و اولی و امثال این ها از ماده  و، ل، ی  اشتقاق یافته است. این کلمات از پر استعمال ترین واژه های قرآن كریم اند كه به صورت های مختلف به كار رفته اند.

 

به گزارش تابناک خوزستان، معنای ولی و مولا همچنان كه لغت شناسان گفته اند: قرارگرفتن چیزی در كنار چیزی دیگر است، به نحوی كه فاصله ای در كار نباشد، یعنی اگر دو چیز چنان به هم متصل باشند كه هیچ چیز دیگر در میان آن ها نباشد، ولی گفته می شود . علاوه بر این کلمه "ولی" در لغت عرب، دارای معانی متعددی است که در ادامه، به برخی از آنها اشاره میکنیم:

1 – محب(دوستدار) 

2 – صدیق(دوست)

3 – نصیر(یاور)

4 – جار(همسایه)

5 – حلیف(هم سوگند)

6 – تابع(پیرو)

7 – صهر(داماد)

8 – کل من ولی امر احد(هر که امر کسی را به عهده گیرد)

معنای هشتمی که برای کلمه "ولی" ذکر کردیم، در حقیقت، همان سرپرستی و اواویت در تصرف است. زیرا کسی که امر دیگری را به عهده دارد، در واقع، سرپرست اوست و نسبت به دیگران برای تصرف در امور او اولویت دارد. چنانکه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که در مورد ولی یتیم فرموده اند: ولی الیتیم الذی یلی امره و یقوم بواجبه، یعنی: ولی یتیم کسی است که اداره امور یتیم را به عهده گرفته است و به امور واجب او میپردازد.

ادعای ما این است که معنای کلمه مولا در عبارت فوق همین معنای هشتم است، یعنی اولی به تصرف. واضح است که آنچه نیاز به اثبات دارد، نفی سه معنای اول است و گرنه معانی جار، حلیف، تابع و صهر به روشنی در این عبارت صدق نمیکند.

معرفی یک نفر به عنوان ولی یعنی معرفی حضرت علی علیه السلام به عنوان ولی و حصر آن به ایشان نشان میدهد که کلمه "مولا" فقط مخصوص این شخص است. با توجه به این مطلب می بینیم که هیچ کدام از سه معنای مُحب، صدیق و ناصر با حصری که در عبارت (من کنت ملاه فهذا علی مولاه) وجود دارد سازگار نیست.

زیرا محب و صدیق و ناصر بودن، برای همه مومنین است و مخصوص شخص یا اشخاصی از مومنان نیست. زیرا همانطور که گفتیم قران همه مومنان را با هم برادر میداند. (انماالمومنون اخوه – مومنان با یکدیگر برادرند) و برادری رتبه ای بالاتر از محب و یاور است.

 پس بی معنی خواهد بود اگر پیامبر صلی الله علیه و آله بخواهند بگویند هر که مرا دوست دارد، علی را هم دوست بدارد. چون قبلا مراتب بالاتری از آن مثل برادری گفته شده و همچنین در آیه 2 سوره مائده (و تعاونوا علی البر و التقوی) مومنان را به نیکی و یاری همدیگر امر نموده است. پس راهی نمی ماند جز این که بگوییم معنای عبارت فوق(من کنت مولاه فهذا علی مولاه) این است: هر که من سرپرست اویم، پس از من علی سرپرست اوست. علاقمندان میتوانند برای بررسی بیشتر به کتاب عبقات الانوار که 40 دلیل بر اینکه کلمه مولا معنی سرپرست دارد و یا کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی که 20 دلیل برای این مطلب آورده است مراجعه کنند. اما از آن جا که بنای ما بر اختصار است و همچنین مطرح کردن مباحث علمی، نیاز به مقدماتی دارد به همین مختصر بسنده میکنیم. اگر این مقالات را دنبال کنید، در روزهای آتی مطالب بیشتری در این موضوع مطرح خواهد شد و تابناک خوزستان به شبهات دیگری در این زمینه پاسخ خواهد داد.

______________________________________________________________________________________

*سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار