روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(5)؛
غدیر مهد تاریخ است؛ جایی که رسول مهربانی صلی الله علیه و آله دستانِ امیرالمومنین علی علیه السلام را بالا برد و با ندای "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" این درس بزرگ را به ما آموخت که همه ی ما برای رسیدن به معبود، باید دست بر دامان علی علیه السلام شویم.
کد خبر: ۸۸۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳ 03 August 2020

غدیر مهد تاریخ است؛ جایی که رسول مهربانی صلی الله علیه و آله دستانِ امیرالمومنین علی علیه السلام را بالا برد و با ندای "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" این درس بزرگ را به ما آموخت که همه ی ما برای رسیدن به معبود، باید دست بر دامان علی علیه السلام شویم.

در مقالات قبلی که در روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر منتشر گردید؛ از جنبه های مختلف اثبات کردیم که کلمه "مولا" در عبارت فوق معنایی جز سرپرستی امت ندارد. خلاصه این بررسیها که در 5 مقاله تقدیمتان گردید بشرح زیر است:

1 – امام علی علیه السلام به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله از اولین روز دعوت علنی (یوم الدار) به مردم معرفی شده است.

2 – معرفی امام علی علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله در طول حیات پیامبر چندین بار انجام شده است.

3 – در جای جای سخنرانی روز غدیر امام علی علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله معرفی شده است.

4 – با توجه به شرایط زمانی و مکانی که عبارت فوق در آنجا ایراد گردیده هیچ معنایی جز سرپرستی امت برای مولا نمیتوان تصور نمود.

5 – در آخرین مبحث که دیروز تقدیم گردید از نظر لغوی معنای مولا را بررسی کردیم و باز هم به این نتیجه رسیدیم معنای مولا همان سرپرستی امت است.

امروز با توجه به آیاتی از قرآن مجید که در همان زمان نازل شده میخواهیم معنای مولا را بررسی کنیم. تقریبا همه مسلمانان بر این عقیده اند که دو آیه ابلاغ و اکمال دین در همان روز نازل شده اند. این دو آیه که به ترتیب آیات 67 سوره مائده و قسمتی از آیه 3 سوره مائده میباشند این چنینند:

67 مائده - يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ  وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ یعنی : ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.

3 مائده - .... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا .... یعنی : ... امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند بنابراين از آن‌ها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذيرفتم

گفتیم که بعضیها در معنای کلمه "مولا" ناآگاهانه یا تعمدا تردید کرده اند. اما معناهایی که فعلا برای آن در نظر گرفته میشود دو معنای سرپرستی امت و دوستی است. از دو آیه فوق، اولی قبل از سخنرانی غدیر و دومی پس از سخنرانی نازل شده است. حال با طرح چند پرسش و جواب به آنها بدون اینکه وارد مباحث پیچیده ادبی و لغوی شویم میخواهیم معنای مولا را که آیا به معنی سرپرستی امت است یا دوستی، استخراج کنیم.

1 – آیه اول لفظ تندی دارد و در خواستی دارد که برابر کل رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله است. آیا این درخواست میتواند معرفی یک دوست باشد؟

2 - در آیه اول بنظر میرسد پیامبر صلی الله علیه و آله از چیزی خوف دارند. آیا خوف ایشان میتواند از نتیجه معرفی یک دوست باشد؟

3 – در آیه دوم میفرماید کافران از "چیزی" مایوس شده اند. آیا آن "چیز" میتواند صرفا امر به دوست داشتن یکی از مسلمانان باشد؟ 

4 - در آیه دوم میفرماید امروز، دین کامل شد. آیا معرفی یکی از مسلمین بعنوان دوست میتواند کامل کننده دین باشد؟

5 - در آیه دوم میفرماید امروز نعمتم را بر شما تمام کردم. آیا نعمت معرفی یک دوست است؟ در حالیکه قبلا جمله انما المومنون اخوه نازل شده بود.

با جواب به این سوالات و دقت در اینکه آیه دوم پس از سخنرانی پیامبر نازل شده است، بسادگی میتوان دریافت که لفظ مولی در عبارت فوق (من کنت مولاه فهذا علی مولاه) معنایی جز سرپرستی امت ندارد. چـه، كمال دین در گـرو مشـخص شـدن وضـعیت رهبـری جامعه پس از رحلت پیـامبر صلیاللهعلیه و آله اسـت و اعـلام دوسـتی بـا حضرت علی علیهالسلام با تمام ارزشی كه دارد، ارتباطی با كامل شدن دین خـدا از هر جهت ندارد. از این رو پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله در پی نزول آیه اكمال دین فـرمودند: الله أكبر الله‏ أكبر على‏ كمال‏ الدين‏ و تمام النعمة و رضا الرب برسالتي، و بالولاية لعلي من بعدی -  در این جملـه ولایـت حضرت علـیعلیهالسلام در طـول رسـالت پیـامبراسلام صلیالله علیه و آله طرح شده كه خود تأكیدی بر مفهـوم سرپرستی امت بـرای کلمه مولا می نماید. در روزهای بعدی به جوانب دیگر موضوع خواهیم پرداخت.  

_____________________________________________________________________________________________

*سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار