شمار کشته شدگان انفجار بندر بیروت دستکم به 78 نفر افزایش یافته و بالغ بر 4000 نفر نیز در این حادثه زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 05 August 2020

 انفجار مهیب عصر سه‌شنبه یک انبار بزرگ نیترات آمونیوم در بندر بیروت که صدای آن تا کیلومترها دورتر شنیده و لرزه آن تا مرکز قبرس در مدیترانه احساس شد، لبنان را برای ساعت ها در شوک فرو برد و تا بامداد چهارشنبه همه اجزای حکومت این کشور را به حالت آماده‌باش در آورد.

 انفجار در پی وقوع آتش سوزی در انبار مواد محترقه که در مجاورت یک انبار نیترات آمونیوم قرار داشت، رخ داد و بر اساس آخرین گزارش های دریافتی بیش از 78 تن کشته و بیش از 4000 تن دیگر نیز زخمی شده و به بیمارستان ها انتقال یافتند.

این انفجار، ساختمان ها و سوله ها و ابینه های نزدیک را بشدت ویران و تخریب کرد و شیشه های در و پنجره های خانه های بسیاری را در کیلومترها دورتر فرو ریخت.

صدا انفجاری، مردم را وحشت زده به خیابان ها کشید، در حالی که برخی تصور می کردند انفجار ناشی از اصابت یک موشک یا بمب سنگین و پر قدرت بوده است.

نخستین خبرها از رسانه های عمدتاً وابسته به سعودی در لبنان بر این موضوع متمرکز بود که انفجار در نزدیکی اقامتگاه سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در منطقه بیت الوسط در مرکز بیروت رخ داده است. اما دقایقی طول نکشید که مشخص شد حادثه در منطقه بندری بیروت بوده است؛ جایی که محل انبار بزرگ نگهداری نیترات بوده است.

 رسانه های لبنانی از سرلشکر عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان که از محل حادثه بازدید کرده بود، چنین نقل کردند: مخازن بندر بیروت حاوی دو هزار و 700 تن نیترات آمونیوم بوده که در صف انتظار انتقال به کشورهای آفریقایی بود و فعلاً نمی توان درباره علل و ریشه های وقوع انفجار در این مخازن اظهار نظر کرد و مسخره است که بگوییم این حادثه بر اثر اصابت یک موشک به انبار این ماده رخ داده است؛ چرا که برا اثر گرما هم این مواد منفجر می شود.

شورای عالی دفاع لبنان در جلسه فوق‌العاده‌ای که بامداد چهارشنبه برگزار کرد، تصمیماتی از جمله اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی در لبنان اتخاذ کرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار