کد خبر: ۸۸۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴ 09 August 2020

رونمایی از نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی "ایران‌ساخت"

در آیین رونمایی از نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی، با تاکید بر این‌که باید اثر دانش در زندگی مردم نمود داشته باشد، گفت: امروز شاهد این هستیم که علم و تخصص جوانان ایرانی به یاری تامین نیاز جامعه آمده است و مردم این تاثیرات را در زندگی اجتماعی خود درک می‌کنند.

امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی «ایران‌ساخت» که حاصل فعالیت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است، رونمایی شد. این محصول ایران ساخت به معلولان و جانبازان امکان فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی را  می‌دهد. این پنجه‌های کربنی صددرصد تولید داخلی است و با قیمتی پایین‌تر از محصولات مشابه خارجی به فروش می‌رسد.

سورنا ستاری در مراسم رونمایی از این محصول اظهار کرد: هدف حمایت معاونت علمی از دانش‌بنیان‌ها این است که با کمک توان و ظرفیت این شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلات و نیازهای جامعه در سطوح مختلف پاسخ داده شود.

 

به گفته ستاری، حوزه توانبخشی یکی از حوزه‌های مغفول نظام سلامت کشور است. این حوزه با یک غفلت تاریخی روبرو است. توانبخشی، کاربردهای زیادی در میان جامعه توانبخشان و جانبازان دارد و باید تلاش کنیم با ظرفیت‌های دانشی به سمت تولید محصولات مختلف در حوزه توانبخشی برویم.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی ورزشی ظاهری ساده، اما ذات مهندسی پیشرفته‌ای دارد. این محصول توسط دانش‌بنیان‌ها و جوانان ایرانی تولید شده است.

وی تاکید کرد: معاونت علمی همیشه حامی ابتکارات و خلاقیت‌ها بوده و هست. ما همچنان تلاش می‌کنیم این خلاقیت‌ها را به سمت رفع نیازهای جامعه سوق دهیم.

ستاری همچنین بیان کرد: هدف از آموزش عالی در کشور، رفع نیازهای جامعه است. باید مردم اثر این آموزش‌ها را در زندگی خود لمس کنند؛ اگر غیر از این باشد قطعا مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تلاش می‌کنیم موانع پیش روی حرکت دانش‌بنیان‌ها را برداریم تا بیشتر شاهد نمود علم و دانش در جامعه باشیم.

انتفاع مردم و جامعه از فعالیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری

پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آیین، ضمن تبریک روز خبرنگار و عید غدیر، گفت: اولویت اصلی معاونت علمی، توسعه تحقیقات و پژوهش‌های مرز دانش و تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات فناورانه است. ادامه فعالیت های فناورانه معاونت در حمایت از پروتزهای پوشیدنی و فناورانه از تولید نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی حمایت کرده است.

 

به گفته وی، شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده محصول رونمایی شده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که توانسته با کمک توان متخصصان ایرانی محصولی تولید کند که نیازی از جامعه معلولان و جانبازان کشور رفع شود. این پنجه‌ها  با استاندارد جهانی و قیمت پایین نسبت به مشابه خارجی به آنها فرصتی دوباره برای فعالیت‌های اجتماعی می‌دهد.

 

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: رونمایی از پاراواک و ربات‌های پوشیدنی برای افراد قطع نخاعی از دیگر تلاش‌هایی است که در گذشته در معاونت علمی و فناوری به نتیجه رسیده و رونمایی شده است. نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی هم محصول جدید این مجموعه فناور و دانش‌بنیان است.

 

وی تصریح کرد: معاونت علمی همیشه بر توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری و انتفاع مردم از نتیجه فعالیت این زیست‌بوم در کشور تاکید دارد. باید شرکت‌های دانش‌بنیان به سمتی بروند که نیازهای جامعه را رفع کنند. رونمایی از این محصول هم دقیقا در همین راستا است.

 

وی با اشاره به این‌که این محصولات خریدارانی از کشورهای همسایه دارد، گفت: کشورهای سوریه، عراق و افغانستان به واسطه شرایط خاص و داشتن تعداد زیادی معلول عادی و حادثه دیده از جنگ خریدار این محصول ایران‌ساخت هستند.

کرمی همچنین بیان کرد: در این جلسه به صورت نمادین یک خردسال معلول اما توان یافته با این محصول و یک قهرمان پارالمپیک و ورزشکار ملی حضور دارند که نمایش خواستن توانستن است در مقابل تحریم و ندادن و نداشتن را به ما گوشزد کنند و از حضور آنها تقدیر می‌کنیم.   

 

دور زدن تحریم‌ها

حمیدرضا مقاره عابد مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان طراح این پنجه‌ها هم در این مراسم، اظهار کرد: یک هزار معلول قطع پا در کشور وجود دارد. 15 هزار نفر از آنها جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستند. در این میان، 85 هزار نفر از آنها مشمول هیچ بیمه‌ای نیستند.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلات و مشکلات این معلولان نداشتن پنجه‌های انعطاف‌پذیر بود. البته این نوع پنجه‌ها در دیگر کشورها تولید شده است اما با قیمتی بالا به فروش می‌رسد. تحریم‌ها و قیمت بالای این محصولات ما را بر آن داشت تا با بومی‌سازی فناوری تولید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی، این محصول کاربردی را با قیمتی متعادل در اختیار معلولان و جانبازان قرار دهیم.

 

مقاره‌عابد همچنین بیان کرد: پروتزهای ساخته شده در این حوزه سه هدف بهبود فعالیت‌های فیزیکی، افزایش استقلال کاربران این پروتزها و فراهم کردن شرایط بازگشت آنها به جامعه را دنبال می‌کند. محصول تولیدی شرکت ما همه این اهداف را به صورت کامل تامین کرده است.

 

به گفته وی، تاکنون یک هزار محصول تولیدی این شرکت به فروش رفته است که 700 عدد از آنها در اختیار جانبازان قرار دارد. این محصول جزء تولیدات با فناوری بالا است و هزینه تمام شده آن بسیار زیاد است. ما تلاش کردیم نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی را با قیمتی مناسب به جامعه هدف بفروشیم.

 

این فعال دانش‌بنیانی با اشاره به بازار صادرات این محصول، گفت: با کمک نمایشگاهی دائمی که در کارخانه نوآوری ایجاد شده توانستیم محصول تولیدی خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم. کشورهایی مانند عراق و سوریه مهم‌ترین خریداران محصول ما هستند.

 

وی همچنین بیان کرد: این محصول یک بسته کامل توانبخشی ایران‌ساخت است که به معلولان ارائه می‌شود. این محصول در اوج تحریم‌ها تولید شده و در اختیار معلولان قرار گرفته است.

 

وی نداشتن بیمه برخی معلولان و نبود شرایط درست برای تبلیغات را مهم‌ترین نیاز این حوزه دانست و بر وجود حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای نشان دادن یک مسیر درست در این راه تاکید کرد.

 

بر اساس اعلام معاونت علمی، نسل جدید پنجه‌های پیشرفته کربنی‌ ورزشی برای انواع فعالیت‌های روزمره طراحی و تولید شده است. فرد می‌تواند مدت زمان زیادی از این محصول تولیدی برای پیاده‌روی استفاده کند. همچنین این پنجه‌ها با خواص ویژه‌ای که دارند منجر به افزایش بازده انرژی همراه با کمترین میزان فشار و خستگی می‌شوند.

 این پنجه برای درجه‌های فعالیت مختلف و وزن‌های متفاوت طراحی و ساخته شده است. به عنوان مثال پنجه‌ای که برای یک شخص ۷۰ کیلو گرمی استفاده می‌شود با پنجه‌ای برای یک فرد ۸۰ کیلو گرمی متفاوت است و متناسب با وزن فرد معلول از پا از خود انعطاف نشان می‌دهد. این محصول نسبت به پنجه‌های نسل قدیمی بسیار مقاوم‌تر و سبک‌تر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار