تحلیل تابناک خوزستان از فراز و فرود حیات سیاسی لبنان؛
لبنان نمونه واضح تبعیض سیاسی است! در کشوری که جمعیت شیعیان کمتر از سنی ها و مسیحیان نیست، هیچ شیعه ای نمی تواند کرسی ریاست جمهوری یا نخست وزیری را به دست بیاورد. این یعنی عموما کار اجرایی در قبضه کسانی است که بدشان نمی آید خشاب اسلحه حزب الله را از گلوله خالی کنند! 
کد خبر: ۸۸۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰ 12 August 2020
 
برای طیفی از روشنفکران مذهبی کشورمان، لبنان وطنِ ایده آلی است، همین چند روز پیش بزرگواری از این طیف، واگن های قطار دلایلش را ردیف کرده بود در ایستگاه اینستاگرامش که چرا لبنان را به ایران ترجیح می دهد؟
ملغمه اش البته آش دهن سوزی نبود! ترکیبی بود از حجاب اختیاری، دین مِنهای حکومت، هم زیستی اَدیان، هوای مدیترانه ای، خط مقدم مقاومت، فاصله کم کاباره تا مِحراب، خاطره شهید چمران و البته لذت سینه زنی محرم، کنار شیعه های ضاحیه!
یعنی چنان بتی از بیروت تراشیده بود که  از تهران تا نیویورک همه برایش باید سجده می کردند!
و البته در میان همه آنچه که به عنوان مزایای لبنان ردیف کرده بود، جای پای تعریض و کنایه هایش به ایران، مستتر بود. 
لبنان اما فراتر از این تصویر زیبای اینستاگرامی، زشتی هایی دارد که ظاهرا به چشم دوستان نیامده است!
 
۱. هنوز بخشی از خاک لبنان در اشغال صهیونیست های غاصب است! هواپیماهای اسراییلی هر چند وقت یک بار تا آسمان بیروت می آیند و می روند! نخست وزیر لبنان در عربستان گروگان گرفته می شود و آب از آب تکان نمی خورد!
مکرونِ مکار، انگار به یکی از مستعمرات فرانسه قرن ۱۹ سفر کرده باشد، برای اصلاح ساختار سیاسی میزبانش خط و نشان می کشد و بعد می رود و کسی سیلی در گوشش نمی زند! همه این ها یعنی لبنان، استقلال ندارد! 
 
۲. لبنان نمونه واضح تبعیض سیاسی است! در کشوری که به گواه آخرین سرشماری ها، جمعیت شیعیان کمتر از سنی ها و مسیحیان نیست، هیچ شیعه ای نمی تواند کرسی ریاست جمهوری یا نخست وزیری را به دست بیاورد. این یعنی عموما کار اجرایی در قبضه کسانی است که با اندیشه مقاومت مخالفند و بدشان نمی آید خشاب اسلحه حزب الله را از گلوله خالی کنند! 
 
۳. لبنان به لحاظ اقتصادی کشور شکننده ای است. عمده تظاهرات یکی دو سال اخیر، در مورد گرانی و مشکلات شدید اقتصادی بوده است. وضعیت آنقدر بغرنج است که انفجار بندر بیروت، نگرانی از قحطی را در بین مردم ایجاد کرده است. دولتی که نتواند نان مردمش را تامین کند، نام خودش را هم از دست می دهد!
 
۴. لبنان به لحاظ امنیتی در منطقه حساسی است. ابر جنگ، ترور و جاسوسی همیشه بخشی از آسمان بیروت را می پوشاند و این دغدغه در پس زمینه ذهنی مردم وجود دارد که ممکن است ساحل زیبا و خیابان های آرام امروز، فردا به خون آغشته باشد! 
 
لبنان اما زیبایی های هم دارد، زیبایی هایی نه از جنس کاج کریسمس مسیحیان، نه کنسرت خوانندگان زن، نه عربی حرف زدن با لهجه فرانسوی، نه آب و هوای مدیترانه ای و نه هم زیستی محجبه ها و برهنه ها!
برخلاف نظر روشن فکرانِ مذهبی وطنی، که با شنیدن وصف خیابان های شبه پاریسی شمال بیروت، آب از لب و لوچه شان راه می افتد، زیبایی لبنان از جنس لبخند "حاج عماد" است، از جنس اقتدار "سید حسن نصرالله" و از جنس شجاعت رزمندگان مقاومت!
و کیست که در این عالم نداند، این زیبایی حقیقی، ریشه در حسینیه جماران و بیت رهبری دارد؟!
دوستانی که مدام حکومت مِنهای دین در لبنان را توی سر ما می کوبند خوب است دقت کنند آنچه بدبختی و مصیبت است در لبنان، دقیقا از همین حکومت مِنهای دین است که اخته و لَخت و لُخت است و آنچه مایه فخر و اقتدار است از اسلام سیاسی شیعه است که زنده و زاینده و توفنده است!
برای آن هایی که دل شان می خواهد عشق شان به حزب الله را توی کنسرت جولیا پطرس فریاد بزنند البته که بیروت، مدینه فاضله ای است اما برای عاشقان حقیقی امام خمینی، تنفس در هوای آلوده همین تهران پر از اشکال، صد شرف دارد به قدم زدن در ساحل زیبای بیروت! 
____________________________________________________________________________________
 
*نویسنده: حامد ملحانی     *سردبیر: سمیه همت پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار