کد خبر: ۸۸۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 20 August 2020

دستگاه اندازه‌گیری سریع خلط برای تشخیص کرونا وارد مرحله تجاری شد

دستگاه اندازه‌گیری سریع ROS خلط جهت کمک به تشخیص ویروس کرونا با مجوز وزارت بهداشت توسط دانشگاه تهران وارد مرحله تجاری سازی شد.

دستگاه تشخیص سریع ROS خلط با نام تجاری RDSS که به سرپرستی دکتر محمد عبدالاحد، پژوهشگر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، تحت حمایت ستاد نانو طراحی و ساخته شده، مجوز تولید را از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کرد.

دستگاه RDSS، توسط گروه نانوبیوالکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده است.

این کار تحقیقاتی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، شهید بهشتی و پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی و کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدت چهار ماه به نتیجه رسیده است.

نتایج یافته‌های این دستاورد پژوهشی در مجله معتبر بین‌المللی Biosensors and Bioelectronics با ضریب اهمیت IF ۱۰/۵ به چاپ رسیده (https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.bios.۲۰۲۰.۱۱۲۴۳۵) و به تازگی مجوز تولید این دستگاه از سوی سازمان غذا و دارو نیز صادر شده است و خبر آن در سایت این سازمان اعلام شده است.

نمونه اولیه این دستگاه تولید و در بیمارستان‌هایی چون امام خمینی، لقمان حکیم، امام حسین و نورافشار روی بیش از ۶۰۰ بیمار مورد آزمایش قرار گرفته که نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

دریافت مجوز تولید این دستگاه مسیر را برای ادامه تجاری‌سازی آن هموار می‌کند. بر اساس نظر مخترعان دستگاه، این دستگاه برای تشخیص بیماری‌های ریوی نظیر آسم و سل هم قابل استفاده است که در دوران پاندمی کرونا بسیار می‌تواند مؤثر باشد. این دستگاه از طریق بررسی تغییرات ایجاد شده در خلط بیمار، بیماری را تشخیص می‌دهد.

این دستاورد پژوهشی، برای پایش جمعی و عام و به عنوان سیستم کمک تشخیصی سطح فعالیت بیماری مناسب است و می‌تواند از گونه‌های اکسیژن فعال برای تشخیص بیماری‌های مربوط به ریه استفاده کند؛ چرا که افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های حاد عفونی ریه از جمله کرونا باشد.

دلیل افزایش گونه‌های اکسیژن فعال در خلط را می‌توان در مرحله اول به خاطر به خدمت گرفته شدن سیستم انرژی ساز سلول برای تقسیم ویروس (mROS) و در مراحل بعدی بیماری به خاطر عملکرد التهابی درون سلولی و ایمنی بدن در برابر حضور ویروس (cytotoxic ROS) نسبت داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار