کد خبر: ۸۹۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳ 25 August 2020

مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان گفت: بحرانی‌ترین منطقه خوزستان در بخش آب شرب، شمال شرق این استان است که تاکنون برای رفع این مشکل اقدامات زیادی انجام شده‌است.

 صادق حقیقی پور دوشنبه در نشست شورای اداری دهدز افزود: در حوزه شمال شرق خوزستان سدهای بزرگی مانند کارون سه وجود دارد اما همچنان بحرانی‌ترین منطقه ما همین شهرهای شمال شرق هستند.

وی درباره انتقال آب از کارون سه به دهدز اظهار داشت : دهدز حدود ۱۳ کیلومتر با سد کارون سه و حدود ۱۷ کیلومتر با کارون چهار فاصله دارد، این شهر از روستای رکعت در کنار دریاچه‌ کارون سه حدود ۸۰۰ متر ارتفاع دارد و برای انجام پروژه انتقال آب نیاز به چندین ایستگاه پمپاژ و تقویت فشار است، ضمن اینکه نوسان آب دریاچه تا ۲۵ متر است که باید این ارتفاع در انتقال آب از دریاچه در نظر گرفته شود.

مدیرعامل آبفا خوزستان ادامه داد: برای استفاده از آب‌های سطحی مانند دریاچه‌، باید تصفیه خانه احداث شود به این ترتیب این پروژه بسیار پر هزینه خواهد شد، در سال‌های اخیر از لحاظ اعتبارات آنقدر در مضیغه بودیم که نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.‌

وی در ادامه با اشاره به طرح انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان تصریح کرد: هزینه انجام این پروژه حدود ۴۰۰ میلیون یورو بود که بعد از اعمال تحریم‌ها شرکت سرمایه‌گذار از انجام آن سر باز زد.

حقیقی پور افزود: مرداد ۹۷ طرح جایگزین و اضطراری تامین آب شرب ایذه در جلسه‌ای که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد به تصویب رسید که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت و سازمان برنامه و بودجه این هزینه را برای یک طرح اضطراری رد کرد و به همین دلیل ما به اجبار دوباره به سمت آب‌های زیر زمینی رفتیم چون هزینه بسیار کمتری دارد.

مدیرعامل آبفا خوزستان از تلاش در مدیریت منابع آب با حفر چاه‌ها، اصلاح شبکه انتقال و افتتاح مخازن آب شرب سخن گفت و اضافه کرد: خبر بد این است که پتانسیل آب‌خوان دهدز به شدت کاهش پیدا کرده‌است به صورتی که چاهی که قبلا در ۶۰ متری به آب می‌رسید اکنون در عمق ۳۰۰ متری به آب می‌رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال ۹۷ کل تولید آب شرب ایذه به ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز رسیده بود تاکید کرد: اکنون به واسطه بارش‌های خوب ۲ سال اخیر و اصلاح شبکه انجام شده، این رقم به حدود ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز رسیده‌است‌.

حقیقی‌پور ادامه داد: متاسفانه در ایذه، بارانگرد، قلعه تل و باغملک تعداد چاه‌های غیرمجاز بسیار بالاست و همین عامل سبب شده است که برخلاف اینکه یکی از بهترین سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه واقع شده است با مشکل مواجه شویم.

وی خاطر نشان کرد: ما با تمام قدرت به دنبال انجام پروژه آب‌رسانی از روستای رکعت به دهدز هستیم، مطالعات به‌روز آن نیز انجام شده‌است و امیدواریم با کمک نماینده مجلس برای این پروژه ردیف بودجه بگیریم و آن را انجام دهیم زیرا هیچ راهی به جز انتقال آب از دریاچه برای تامین آب شرب دهدز نداریم زیرا احتمال می‌دهیم پروژه انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان از دریاچه کارون سه تا هفت یا هشت سال آینده انجام شود.

مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا یک سوم هزینه این پروژه را از طریق ۲۸ مخزن نفتی تامین کنیم گفت:یک سوم هزینه اجرای آن را نیز آبفا خوزستان تامین می‌کند اما مابقی اعتبار اجرای این طرح باید از محل ردیف بودجه ملی تامین شود تا لوله و پمپ‌ها را خریداری کرده و کار را آغار کنیم.

ادغام آبفای شهری و روستایی و چالش‌های پیش‌رو

حقیقی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات آبداران و پرسنل آبفای روستایی خوزستان گفت: از زمانی که آب و فاضلاب روستایی و شهری ادغام شده است یک هزار و ۲ روستای خوزستان مشکل آب شرب داشتند که امروز به کمتر از ۲۵۰ روستا رسیده است که آب‌رسانی به تعدادی از آنها نیز بر عهده امور عشایر است و ما متولی آنها نیستیم. 

وی افزود: ادغام آبفا روستایی و شهری فعلا در حد حرف و روی کاغذ انجام شده است و این ارگان مدیرکل دارد اما در طول این سه ماه پس از ادغام، آب‌داران، نیروهای طرحی و رسمی آبفا روستایی چند ماه حقوق دریافت کرده‌اند و از این به بعد مرتب حقوق خود را دریافت خواهند کرد، قرارداد ترک تشریفات آبداران نیز در حال انجام است و برای پرداخت دیون و مطالبات آنها نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده‌است.

پیشرفت ۴۳ درصدی پروژه فاضلاب ایذه

مدیرعامل آبفا خوزستان در مورد فاضلاب ایذه نیز گفت: این طرح از اواخر سال ۹۷ شروع شد و اکنون حدود ۴۳ درصد کار انجام شده است. احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر ایذه ۱۲ میلیون یورو هزینه دارد که یک بانک ایرانی انجام آنرا برعهده گرفته‌است و  تلاش می شود پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب ایذه تا پایان ماه جاری نهایی شود.

 وی در پایان گفت: تاکنون ۶۴۰ میلیارد ریال برای پروژه فاضلاب ایذه هزینه شده استو پیمانکار حدود ۱۴۰ میلیارد ریال طلب دارد.

به مناسبت هفته دولت چهار پروژه آب‌رسانی شامل ۱۴ کیلومتر اصلاح شبکه، نصب ۶۰۰ اشتراک آب شرب و ۲ مخزن یک هزار متر مکعبی در دهدز به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

شهرستان ایذه با بیش از ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در شرق خوزستان واقع شده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار