کد خبر: ۸۹۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 02 September 2020

 

5f4f08376b0ad_5f4f08376b0b0
تیم فوتبال استقلال با هدایت فرهاد مجیدی این شانس را دارد تا فردا هشتمین جام قهرمانی خود در رقابت‌های جام حذفی را به دست بیاورد.

 

استقلال تهران برای دوازدهمین بار در تاریخ خود، راهی فینال جام حذفی شده. پرافتخارترین تیم این رقابت ها با 7 قهرمانی و 4 و نایب قهرمانی، حالا این شانس را دارد تا برای هشتمین بار این جام را مال خود کند. مانع استقلال در این راه تیم قدرتمند تراکتور است و باید دید جدال این دو تیم در فینال پنجشنبه عصر در مشهد در نهایت به سود کدام تیم خاتمه خواهد یافت؟

به بهانه دیدار فردای استقلال در فینال حذفی، مروری داشته ایم بر عملکرد آبی ها در 11 فینالی که تاکنون پشت سر گذاشته اند:

*فینال جام حذفی 1357 / تاج 2-0 همای تهران

آخرین جامی که تاج در تاریخ خود کسب کرد، با اولین قهرمانی این تیم در جام حذفی ایران مصادف شد. شاگردان جکیچ در 12 تیرماه 1357 در استادیوم امجدیه موفق شدند با گل های پرویز مظلومی و هادی نراقی، همای تهران را از مقابل بردارند و برای اولین بار فاتح رقابت های جام حذفی کشور شوند. مدتی پس از این قهرمانی و با پیروزی انقلاب اسلامی، نام باشگاه تاج به استقلال تغییر کرد.

*فینال جام حذفی 1369 / استقلال 5-6 ملوان (ضربات پنالتی)

استقلالی ها 12 سال پس از اولین قهرمانی خود در جام حذفی، یک بار دیگر طعم حضور در فینال این رقابت ها را تجربه کردند اما در فتح دوباره جام ناکام بودند. آن ها در دیدار فینال آن سال که 26 اسفند 1369 در ورزشگاه آزادی برگزار شد، مقابل ملوان با ستارگانی نظیر سیروس قایقران و محمد احمدزاده به تساوی بدون گل رسیدند و در ضربات پنالتی با از دست دادن پنالتی توسط شاهرخ بیانی دست شان از جام قهرمانی کوتاه ماند. 

*فینال جام حذفی 1375 / استقلال 5-1 برق شیراز (رفت و برگشت)

در روزگاری که فینال های جام حذفی ایران به صورت رفت و برگشت برگزار می شد، استقلالی ها موفق شدند پس از چندین سال دوری از فینال این رقابت ها، با صعود به دیدار نهایی جام حذفی، برای دومین بار و با پیروزی مقابل برق شیراز قهرمان جام حذفی کشور شوند.

استقلال در بازی رفت موفق شد با نتیجه 3-1 برق را ببرد و در بازی برگشت هم با دو گل نماینده شیراز را شکست داد تا در مجموع دو بازی رفت و برگشت به بردی مقتدرانه دست یابد.

*فینال جام حذفی 1378 / استقلال 1-2 پرسپولیس

در دوازدهمین دوره مسابقات جام حذفی، استقلال و پرسپولیس در دیدار نهایی به هم رسیدند که در آن بازی پرسپولیس با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید تا آبی‌پوشان یکبار دیگر در دیدار نهایی شکست را تجربه کنند. در این مسابقه پرسپولیس توانست با گل های مهدی هاشمی نسب در دقیقه 12 از روی نقطه پنالتی و افشین پیروانی در دقیقه 86 در مقابل تک گل سهراب بختیاری زاده در دقیقه 50، علاوه بر لیگ آزادگان در فصل 1377-1378، جام حذفی را هم به خانه ببرد.

*فینال جام حذفی 1379 / استقلال 3-1 بهمن کرج

پنجمین فینال جام حذفی با حضور استقلال تهران، یک سال پس از ناکامی این تیم در فینال سال 78 برگزار شد و آبی ها این بار با برد مقابل بهمن کرج، توانستند جام حذفی را به خانه ببرند. در این دیدار که 27 خرداد 1379 با حضور 70هزار تماشاگر استقلالی در استادیوم آزادی برگزار می شد، شاگردان منصور پورحیدری توانستند با گل های محمد نوازی(2بار) و علی لطیفی در مقابل تک گل رضا جباری، بهمن را شکست دهند و برای سومین بار قهرمان جام حذفی شوند.

*فینال جام حذفی 1381 / استقلال 4-3 فجرسپاسی (رفت و برگشت)

آبی‌پوشان که نشان دادند تبحر خاصی در رسیدن به فینال جام حذفی دارند یکبار دیگر در سال 81 و در پانزدهمین دوره جام حذفی به فینال راه یافتند و این بار در مجموع دو بازی رفت و برگشت فجر سپاسی را با نتیجه 4-3 شکست دادند تا قهرمان شوند.

آبی ها که امیر قلعه نویی را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت خود داشتند در بازی رفت با نتیجه 2-1 با گل های یدالله اکبری و سیروس دین محمدی در مقابل تک گل مهرزاد معدنچی در استادیوم حافظیه شیراز به پیروزی رسیدند و سپس در استادیوم تختی تهران با دو گل علی موسوی در مقابل گل های معدنچی و خرمزی مقابل فجر به تساوی 2-2 رسیدند و در نهایت قهرمان جام حذفی شدند.

*فینال جام حذفی 1383 / استقلال 2-5 سپاهان (رفت و برگشت)

در هفدهمین دوره مسابقات جام حذفی مربوط به سال 83 دو تیم استقلال و سپاهان راهی دیدار نهایی شدند که طلایی پوشان اصفهان در مجموع دو بازی رفت و برگشت استقلال را با نتیجه 5-2 شکست دادند.

در بازی رفت در استادیوم نقش جهان اصفهان استقلال با گل های اکبری و عنایتی در مقابل سه گل سپاهان با نتیجه 3-2 تن به شکست داد و در بازی برگشت فینال و در حضور بیش از 80 هزار تماشاگر خود، با دو گل مغلوب شاگردان فرهاد کاظمی شد تا دست امیر قلعه نویی مثل دو سال پیش به جام حذفی نرسد.

*فینال جام حذفی 1387 / استقلال 3-1 پگاه گیلان (رفت و برگشت)

بازگشت امیر قلعه نویی به نیمکت استقلال با یک فینال دیگر در جام حذفی برای آبی پوشان همراه بود. آن ها در دیدار فینال جام حذفی، در شهر رشت با یک گل به پگاه باختند اما در دیدار برگشت در 27 خردادماه 1387 و در حضور یکصدهزار هوادار استقلالی، آبی پوشان با گل های مهدی امیرآبادی،مجتبی جباری و آرش برهانی در پایان 120 دقیقه وقت های اضافی توانستند از سد پگاه بگذرند و یک بار دیگر قهرمان رقابت های جام حذفی بشوند.

*فینال جام حذفی 1391 / استقلال 4-1 شاهین بوشهر (ضربات پنالتی)

آبی‌پوشان در بیست و پنجمین دوره جام حذفی شاهین بوشهر را در فینال جام حذفی رویاروی خود دیدند که در یک دیدار جذاب و پس از تساوی بدون گل در پایان 120 دقیقه، توانستند در ضربات پنالتی حریف شان را با نتیجه4-1 مغلوب کرده و قهرمان این دوره از مسابقات شوند.

*فینال جام حذفی 1395 / استقلال 4-5 ذوب آهن (ضربات پنالتی)

چهار سال بعد، ضربات پنالتی در دیدار فینال جام حذفی اصلا خوش یمن نبود. آبی ها که در آخرین فینال خود هم با پرویز مظلومی موفق به فتح جام شده بودند، یک بار دیگر با سرمربیگری او به فینال رسیدند اما پس از تساوی 1-1 در پایان 120 دقیقه، در ضربات پنالتی در شهر خرمشهر، این ذوب آهن بود که توانست جام قهرمانی را مال خود کند. 

*فینال جام حذفی 1397/ استقلال 1-0 خونه به خونه بابل

دو سال بعد از شکست مقابل ذوب آهن، استقلالی ها یک بار دیگر به فینال جام حذفی در خرمشهر رسیدند و توانستند با هدایت وینفرد شفر و با تک گل مامه تیام، از سد شگفتی ساز آن دوره از رقابت ها یعنی تیم لیگ یکی خونه به خونه بابل عبور کنند و برای هفتمین و آخرین بار تا این لحظه، فاتح رقابت های جام حذفی بشوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار