کد خبر: ۸۹۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ 14 September 2020

 

چرا دولت لبنان تشکیل نشد؟

به نتیجه نرسیدن رایزنی امروز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور لبنان برای تشکیل دولت حاکی از یک مشکل جدی است.

هر دولتی که در لبنان تشکیل می‌شود باید رضایت تمامی طوایف لبنان را تامین کند، اما به نظر می‌رسد این وضعیت در لیست مورد نظر مصطفی ادیب، نخست وزیر مکلف تامین نشده بود و همین موضوع باعث مخالفت جنبش امل و حزب‌الله شده که ۲۷ نماینده در پارلمان دارند. این در حالی است که ائتلاف حزب‌الله و امل هم‌پیمانانی در پارلمان دارند که از دیدگاه آنها حمایت می‌کنند .

این موضوع باعث شد که طرح فرانسه برای تشکیل دولت لبنان با خطر روبرو شود امری که فرانسه و شخص امانوئل ماکرون، رئیس جمهور تلاش دارند مانع از آن بشوند.

از جمله دیگر طرف‌هایی که با مجموعه معرفی شده مخالف بودند جریان آزاد لبنان بزرگترین فراکسیون مسیحی در پارلمان به ریاست جبران باسیل بود که او نیز با ترکیب پیشنهادی دولت مخالفت کرد.

این مخالفت‌ها و مشکلات ادیب باعث شد جلسه امروز او با رئیس جمهور بدون نتیجه بماند و تشکیل کابینه تا ۲۰ سپتامبر به تاخیر بیفتد . براساس منابع خبری، دولت فرانسه و شخص ماکرون به مصطفی ادیب نخست‌وزیر مکلف پیشنهاد کردند با باسیل و نبیه بری برای حل مشکل گفتگو کند که به همین دلیل وی برای اولین بار پس از انتصاب به عنوان نخست وزیر با باسیل وارد گفتگو شد.

از اختلافات شدید بین نبیه بری و ادیب منصب وزارت دارایی است که ادیب تلاش دارد فردی از  متخصصان شیعه باشد ولی برای انتخاب این فرد با بری نماینده حزب‌الله و جنبش امل هیچ رایزنی انجام نشد که مخالفت نبیه بری را به دنبال داشت. برای حل مشکل سعد حریری سعی کرد وساطت کند و در گفتگو با بری به وی وزارت کشور را پیشنهاد کرد که با مخالفت بری روبرو شد.

به نظر می‌رسد  براساس آنچه در لبنان طی روزهای اخیر گذشته عملا ترکیب کابینه را حریری تعیین می‌کند. یعنی تنها طرفی که ادیب برای رایزنی جهت تعیین کابینه به وی رجوع کرده حریری بوده است اکنون در لبنان دو عنوان برای کابینه ادیب مطرح شده  "کابینه فرانسوی" و "کابینه انتصابی حریری با معرفی ادیب".

در همین چارچوب روز گذشته گفتگوهایی بین حریری و نبیه بری صورت گرفت که باز هم نتیجه‌ای نداشت. و در نهایت نبیه بری به حریری گفت:" تشکیل چنین کابینه‌ای را در خواب خواهد دید." حریری از بری خواسته بود وزیر شیعی دارایی را خودش تعیین کند نه نبیه بری.

افراد حاضر در جلسه گفته‌اند حریری با ناراحتی جلسه را ترک کرده است و اکنون جو متشنجی بین نبیه بری و حریری ایجاد شده است. حتی در مکالمه تلفنی امانوئل ماکرون با نبیه بری این مشکل حل نشد و گفته شده که نبیه بری به ماکرون گفته اگر می‌توانید بروید و کابینه مورد نظرتان را خودتان تشکیل دهید 

فرانسوی‌ها که تلاش دارند طرح تشکیل کابینه به شکست منجر نشود قرار است طی روزهای آینده یعنی تا قبل از ۲۰ سپتامبر لودریان وزیر خارجه فرانسه یا بیار دوکان، مسئول پرونده کنفرانس اقتصادی سیدر ۲۰۱۸ که در فرانسه برگزار شد را راهی لبنان کنند. به نظر می‌رسد فرانسه نیز به این نتیجه رسیده که حتی اگر قرار باشه دولتی تکنوکرات و تخصصی تشکیل شود باید "میثاق طایفی" یا رضایت طوایف مختلف در دولت آینده تامین شود.

در حال حاضر لبنان منتظر است ببیند که آیا با دخالت مستقیم فرانسه طرح تشکیل دولت به نتیجه خواهد رسید یا خیر. طرف‌های سیاسی در لبنان امیدوار هستند که فرانسه با رعایت شرایط سیاسی ویژه لبنان در طرح تشکیل دولت لبنان موفق شود تا کانال تزریق کمک‌های مالی به لبنان از سر گرفته شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار