رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند با فروپاشی امنیتی کشور ۲۲ بهمن وارد کشور شوند و چنین فکر خام و کودکانه‌ای داشتند.
کد خبر: ۸۹۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 16 September 2020

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت اظهار داشت: آمریکایی‌ها دنبال این بودند که ما را به فروپاشی اقتصادی بکشانند و فکرشان این بود که در خرداد و تیر به این فروپاشی می‌رسیم. آنها  به‌دنبال این بودند که ما را به‌سمت فروپاشی اجتماعی هم ببرند و در پایان فصل پاییز کشور را با فروپاشی امنیتی مواجه کنند تا به‌تعبیر خودشان در 22 بهمن وارد کشور شوند، چنین فکر خام کودکانه در فکر کاخ سفید بود. اما ملت ما در تمامی این مدت اجازه ندادند آنها به فکرهای شومشان برسند.

وی افزود:‌ از یک ماه پیش آمریکایی‌ها یک قطعنامه جدیدی طراحی کردند تا تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود اما شکست خوردند و آمدند شکست بعدی را تجربه کردند و گفتند از مکانیسم ماشه استفاده کنند اما همه دنیا می‌داند این مکانیسم برای آنهایی است که در برجام است، کسی که برجام را خائنانه و آن را بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته، از این برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده و دیگران را تشویق کرده که از برجام خارج شوند و برابر قطعنامه شورای امنیت ایستادگی کرده است چنین  کسی صلاحیت این کار را ندارد.

 روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم عزیز ایران، من اعتراف می‌کنم در زمینه تأمین مواد غذایی، از لحاظ اصل مواد وجود دارد، ولی قیمت، قیمت ناعادلانه و غلط است. ما باید پایش کنیم و باید تعزیرات حکومتی ما با تمام توان در بازار باشد و باید قوه قضاییه بیاید و اعلام هم کرده است که "آماده‌ام تا کمک کنیم."، همه باید یاری کنیم.

روحانی اضافه کرد:  من وزیر معرفی می‌کنم و حق مجلس است، نمی‌توانم ایراد حقوقی بیاورم. وزیر من رأی نمی‌آورد و این را قبول دارم و حق مجلس است، اما شرایط ما خاص است و در شرایط جنگ هستیم و برخی می‌گویند "ما در شرایط تحریم هستیم"، و این نادرست است و در شرایط تحریم نیستیم و در دولت قبلی هم مدتی در تحریم بودیم و ما الآن در جنگ ظالمانه هستیم و ما در برابر تروریسم اقتصادی هستیم، می‌بینید قدم به قدم کشتی‌ها و صادرات و واردات ما را دنبال می‌کنند. متأسفانه برخی کشورهای منطقه که مردم‌شان مسلمان و متدین و طرفدار اسلام‌اند ولی حاکمانشان نه دین را می‌فهمند و نه دِین را.

رئیس‌جمهور با اشاره به توافق برخی کشورهای عربی با رژیم اسرائیل اظهار داشت: اینها ادعای عربیت می‌کنند، اما چه شد؟ در فلسطین هر روز جنایت می‌شود و چطور دست به‌سمت اسرائیل دراز کردید و می‌خواهید پایگاه به اسرائیل بدهید و عواقب این کار به‌عهده شماست.

ما باید در این شرایط همه توان خود را به‌کار بگیریم. وزرا و تعزیرات و قوه قضاییه در تلاش هستند ولی باید تلاش را مضاعف کنیم و نگذاریم مردم در فشار قرار بگیرند.

روحانی در این جلسه گفت: در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس و ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان اسلام هستیم، به روح پاک همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و در برابر خانواده‌های معزز آن‌ها سر تعظیم فرود می‌آوریم و برای جانبازان شفای عاجل و برای آزادگان سربلندی طلب می‌کنیم.

وی افزود: ملت ما روزهای سختی را در سال 59 پیشِ‌روی خود و توطئه عظیم بین‌المللی، البته به‌ظاهر توسط یک ارتش همسایه اما در باطن همه قدرت‌های شرق و غرب در برابر ملت ایران توطئه کردند  و مردم ما توانستند در برابر مدرن‌ترین سلاح‌های آن‌ها به پیروزی برسند، در حالی که ما در 8 سال دفاع مقدس حتی یک سلاح معمولیِ متوسط را نتوانستیم از کشوری خریداری کنیم. برخی اقلام مهمات را از برخی خریداری می‌کردیم و بعد در داخل خودکفا شدیم، اما کسی سلاح و یا تجهیزاتی به ما نداد و آمریکا و اروپا و شورویِ آن زمان و شرق و غرب و تقریباً دنیای عربِ آن‌روز پشت ظالم رفتند و ملت ما با مقاومت و صبوری در این تجاوز، دلاورانه ایستاد و مقاومت کرد و به پیروزی دست یافت.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: امروز هم باید به همان حبل متین، ریسمان الهی و مسیر صبر، مقاومت و ایستادگی تمسک بجوییم، همان‌طور که مردم ما در طول این سه سال از 97 تا 99 در سخت‌ترین شرایط تحریم مقاومت کردند.

وی گفت: مهم است که ملت ما در تمام این مراحل نگذاشت از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی به هدف‌شان برسند؛ البته مردم ما را در سختی و فشار اقتصادی قرار دادند.

روحانی درباره تلاش آمریکایی‌ها برای مکانیزم ماشه تصریح کرد: این پروسه پایان شهریور تمام می‌شود و خوشبختانه آمریکا نتوانست این پروسه را حتی آغاز کند و این از پیروزی‌های تاریخی ایران است و آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران توطئه‌ای کند ولی نمی‌تواند حتی آن را آغاز کند و یک قدم بردارد. تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل و سه کشور اروپا مخالف آن بودند و چین و روسیه با زبان واضح مخالفت کردند و بقیه هم مخالفت کردند، آمریکا تنها ماند و این آمریکای تنهای رسوا در این ماجرا دنبال این است که روز شنبه و یکشنبه برای خودش شادمانی درست کند و بگوید "موفق شدم"، چطور موفق شدند؟ حتی نتوانستند یک قدم بردارند و یک کشور هم در دنیا موافق آن‌ها نیست؛ البته چند کشور به آمریکا چسبیدند و یکی رژیم اسرائیل و یکی ــ دو کشور این منطقه هستند و کسی با آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: حواس ملت ما جمع باشد، روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ایران و شکست آمریکاست. کانال‌های ضدایرانی برای خود خبر جعل نکنند که آمریکا ادعایی کرده و یک‌ماه صبر کرده و می‌تواند از این استفاده کند؛ مکانیزمی شروع نشده است تا به نتیجه‌ای برسد. من این موفقیت را همانند ایستادگی ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس به ملت تبریک می‌گویم، پیشاپیش پیروزی شنبه و یکشنبه هفته آینده را به ملت ایران تبریک می‌گویم که آمریکا دچار شکست مفتضحانه‌ای شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقایی که رئیس‌جمهور آمریکاست دو روز پیش می‌گفت "رشد اقتصادی ایران در این چندماه اخیر 25ــ است. ممکن است این عدد با رشد خودشان شباهت داشته باشد و غربی‌ها رشدهای 10ــ  و 25ــ درصدی دارند و در کرونا فشار فوق‌العاده‌ای به کشورهای غربی وارد شد و یکی از این کشورها در روزهای اخیر اعلام کرده رشد اقتصادی‌اش 9ــ است. رشد اقتصادی ما در سه ماه طبق اعلام بانک مرکزی از 1ــ هم پایین‌تر است و رشد اقتصادی بدون نفت ما 0.6ــ است.

روحانی گفت: رشد اقتصادی ما سال گذشته هم مثبت بوده و امیدواری تا پایان سال اگر همین حرکت را ادامه دهیم، به مثبت برسیم. آقای آمریکا؛ ما 25- نیستیم و شما 25- هستید و این رقم، رقمِ دوستان شماست و رشد ما در سه ماه اول 0.6- است. او خودش را رئیس‌جمهور می‌داند و حرف‌هایی را کنار هم می‌چیند؛ لااقل درباره رشد اقتصادی ایران راست بگویید، درباره بقیه‌اش که دروغ می‌گویید و درباره ماشه هم بگویید که شکست خورده‌اید.

وی خاطر نشان کرد: حرکت ما در دو زمینه خوب است؛ یکی بحث تولید و همان‌طور که رهبری معظم امسال را سال جهش تولید گفتند، حرکت خوبی در جهش تولید داریم و در زیرساخت، آب، برق، گاز، نفت، پتروشیمی و فولاد حرکت خوبی داریم. هر هفته افتتاح‌ها را داریم و فردا افتتاح‌های بزرگی در بخش خدمات عمومی و بهداشت و درمان و افتتاح بیمارستان‌ها را در کشور داریم.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه صادرات در ماه‌های اول دچار مشکل شدیم و در اسفند، فروردین و اردیبهشت تا خردادماه دچار مشکل بودیم و بحمدالله بعد از خردادماه شرایط ما گشایش یافت و امروز وضع صادرات غیرنفتی ما خوب است. هم‌چنین شرایط تولیدی ما در تیر و مرداد شرایط بسیار خوبی خصوصا در صنعت و کشاورزی است. کارگران، مهندسین و کشاورزان و وزارتخانه‌های مربوطه تلاش خود را انجام می‌دهند که بهتر هم بشود.

روحانی با بیان اینکه وزیر نیرو آمار خوشحال‌کننده‌ای داد که تا امروز برای 8 میلیون نفرِ روستایی آب سالم پایدار را تأمین کردیم، اظهار داشت: در کل تاریخ ما از قبل انقلاب تا بعد از انقلاب آب سالم پایدار کمتر از 1 میلیون نفر برای روستا بوده و امروز کاری 8 برابر تاریخ انجام شده است. حرکت ما در سدسازی، مسکن، راه، راه‌آهن، بهادشت و درمان، فضای مجازی و در ارتباطات الکترونیکی خوب و رو به جلو بوده است. دولت ایتترنت را برای دانش آموزان مجانی کرد و بسته‌های مجانی اینترنت برای 700 هزار معلم فعال شده و برای دانشجویان نیز چنین اقدامی انجام خواهیم داد.

وی گفت: در واردات اشکالاتی داریم که باید رفع شود و نباید بگذاریم تاجری یک جنس را وارد کند و دنبال بهانه‌جویی باشد که کالا را در گمرک نگه دارد تا قیمت بازار را بالا ببرد و بعد ترخیص کند؛ گمرک و وزارت اقتصاد نباید اجازه بدهد. متأسفانه در توزیع مشکل داریم؛ توزیع کالا در شرایط تحریم گاهی اوقات معادل تأمین کالاست. کالا را تامین، یا تولید و یا وارد می‌کنید و به اندازه مصرف است ولی قیمت بالا می‌رود؛ معلوم است که در سیستم توزیع مشکل داریم. از اول دولت دوازدهم اصرار کردم که در شرایط تحریم نیاز به وزیر بازرگانی داریم که دنبال توزیع باشد که نشد و مردم و کشور ضرر کردند و اگر می‌شد وضع بازار ما بهتر می‌بود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز هم در دولت عرض کردم که معاون اول بیشترین وقت خود را برای هماهنگی‌های لازم برای توزیع بگذارد که مردم دچار گرفتاری هستند. جنس تولید می‌شود و اضافی بر نیاز هم داریم ولی هم‌زمان گران می‌شود و البته ناجوانمردی‌هایی هم هست که کاری به آن‌ها ندارم و برخی سودجو هستند.

روحانی تصریح کرد: ما سال‌هاست که می‌گوییم دلال، رانت، دادگاه، دادگاه علنی و دادگاه مخفی؛ چرا حل نمی‌شود؟ چون دنبال راه احل اساسی نرفتیم و حل اساسی این است که پایش مستمر انجام بگیرد. باید دولت الکترونیک در این زمینه قدرتمند شود و پایش مستمر از وقتی که کالا تولید تا وقتی که مصرف می‌شود، انجام بگیرد. گندم از وقتی که کاشت و تا زمانی که وارد نانوایی می‌شود، باید پایش شود و باید بدانیم که چقدر گندم تولید شده و در کدام سیلو است و به کدام نانوایی رفت. باید اشکالات این مسیر را بفهمیم. در زمینه تولید نیز باید بدانیم کالا از زمان تولید تا زمان مصرف چه مسیری را طی می‌کند.

روحانی با اشاره به اقدامات اخیر دولت بیان کرد: نسبت به نیازمندی‌ها و بدهکاری‌هایی که در بنیاد شهید داشتیم در چندماه، هفت هزار و 121 میلیارد تومان به خانواده‌ها به عنوان پاداش بازنشستگی، معوقات حقوق جانبازان، مطالبات درمان، مطالبات دانشگاه پرداخت کردیم. روز گذشته به من اطلاع دادند برای پاسخ به مطالبات پرستاران حدود 3 هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است. این‌گونه نیست که مردم فکر کنند ما دست‌روی‌دست گذاشته‌ایم و بگویند قیمت‌ها بالا رفته چرا کسی به فکر ما نیست ما در حد توان نسبت به حقوق کارگران، کارمندان مستمری‌بگیران در همه زمینه‌ها تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نسبت به همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها و شاغلان گام خوب و مهمی در تأمین اجتماعی برداشته شده و دولت 32 هزار میلیارد تومان سهام را واگذار کرد تا این‌کار انجام بگیرد. امروز نیز در جلسه دولت درباره کارهایی که باید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود، بحث خواهد شد. تلاش می‌شود تا بتوانیم حرکت خوبی برای رفاه مردم داشته باشیم.

رئیس‌جمهور درباره گندم نیز اظهار داشت: همیشه در مسئله گندم تلاش ما این بوده که پول گندم‌کاران و مطالبات آنها را به‌موقع پرداخت کنیم تا مشوق آنها برای سال آینده باشد  بدانند که اگر گندم کاشتند به‌موقع خریداری می‌شود و به موقع قیمت داده می‌شود و طلب آنها به موقع پرداخت می‌شود. دولت در هفته گذشته هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم تخصیص داده و الان در شهریورماه، بدهکاری دولت به گندم‌کاران 4 درصد است؛ در صورتی‌که در گذشته در شهریورماه بدهکاری دولت به گندم‌کاران حدود 40 الی 50 درصد بود و این بدهی را به‌تدریج پرداخت می‌کردیم.

روحانی هم‌چنین گفت: در ماه‌های اخیر نسبت به آن‌هایی که حقوق ثابت دارند تا بتوانند شرایط بهتری داشته باشند، تلاش‌های خوبی انجام شده و از سازمان برنامه و بودجه و بخش‌های اقتصادی دولت تشکر می‌کنم. نسبت به 85 درصد کارمندان حدود 50 درصد افزایش حقوق داشته‌ایم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: نگذاریم لبخند در چهره آمریکایی‌ها برای سختی ملت ایران پدیدار شود و بگذاریم آنها همیشه از اینکه ملت و دولت ما پیروز است، عصبانی باشند و ان‌شاالله این پیروزی تا پیروزیِ مطلق ملت ایران در همه صحنه‌ها ادامه خواهد یافت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار