کد خبر: ۹۰۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴ 24 September 2020

 

 

 

 

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع)،سه گناهی که سبب نزول بلا می شود را برشمرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی،استاد حوزه علمیه در سالروز شهادت حضرت رقیه سلام الله علی‌ها طی سخنانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به روایتی از امام سجاد علیه السلام، سه گناه را سبب نزول بلا دانست و عنوان کرد: اولین گناه کمک نکردن به افرادی است که در رنج و سختی هستند.

او با بیان این که کمک نکردن به نیازمندان و افرادی که در سختی هستند نباید تبدیل به فرهنگ یک جامعه شود، افزود: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند زکات حاکمیت و افرادی که قدرت در دستشان است رسیدگی به انسان‌های رنج دیده است و در جای دیگر فرمودند کفاره گناهان بزرگی که امید بخشش در آن نیست، کمک به افراد رنج دیده و سختی کشیده است.

این استاد حوزه علمیه، دومین گناهی را که سبب نزول بلا می‌شود ترک یاری مظلوم دانست و ابراز کرد: امام سجاد(ع)در دعای ۳۸ صحیفه سجادیه از ۷ مورد برابر خدا عذرخواهی می‌کنند که اولین آن‌ها یاری نکردن مظلومی است که در مقابلشان به او ظلم شده؛ نه اینکه امام سجاد علیه السلام مظلومی را یاری نکرده باشند بلکه هدف ایشان آموزش این فرهنگ در جامعه است.

او با بیان این که ظلم انواع مختلف دارد، افزود: یکی می‌تواند با صدای بلند اگزوز موتور خود به دیگران ظلم کند و دیگری با نگاه به ناموس مردم، یکی با تحقیر مردم و دیگری با تخلیه نخاله ساختمانی و زباله‌های منزل خود؛ بنابراین انسان ممکن است به صورت ناآگاهانه هم به دیگران ظلم کند و باید بسیار مراقب اعمال خود باشیم.

رفیعی ادامه داد: شخصی خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت که من از تاریکی روز قیامت می‌ترسم؛ پیامبر (ص) فرمودند از ظلم کردن به دیگران بپرهیز که ظلم به مردم ظلمات و تاریکی قیامت می‌آورد.

او، بدترین ظلم را ظلم والیان به مردم دانست و گفت: ممکن است دولت کاری را هم انجام ندهد، اما همین بی برنامگی دولت ظلم بزرگی به مردم است؛ این ظلم به مردم است که سرمایه آن‌ها طی چند ماه نصف و حتی کمتر از نصف شود. انسانی که پولی را پس انداز کرده که جهیزیه دخترش را تهیه کند دیگر نتواند چیزی بخرد و ازدواج‌ها به تأخیر بیفتد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سومین گناه که امام سجاد علیه السلام آن را از اسباب نزول بلا دانستند ترک امر به معروف و نهی از منکر است که در این زمینه هم کوتاهی زیادی صورت گرفته و در جامعه باید تقویت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار