رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ایران به توافق‌نامه خرید واکسن کرونا پیوست / رونمایی از نشان وزارت خارجه در دویستمین سال تاسیس / پیشنهاد ظریف: بدون مذاکره، زندانیان دو تابعیتی را با آمریکا مبادله می‌کنیم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳ 24 September 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش سردار نجات به مستند بی‌بی‌سی فارسی
سردار حسین نجات درباره مستند اخیر بی‌بی‌سی فارسی در مورد جلسه فرماندهان سپاه در میانه دفاع مقدس گفت: ما در زمان جنگ دو جریان نفاق داشتیم؛ یک جریان نفاق آشکار بود که همان منافقین بودند که‌ به صدام پناهنده شدند و اخبار و اطلاعات جنگ را یا به صورت تخلیه تلفنی یا به واسطه نفراتی که داشتند، در اختیار صدام می‌گذاشتند. جانشین قرارگاه ثارالله تهران با بیان اینکه یک جریان نفاق پنهان هم داشتیم که در دفتر آقای منتظری جمع شده بودند، اظهار داشت: این جریان که تبلور آن در داماد آقای منتظری و برادر دامادش، سید مهدی هاشمی بود که بعدا اعدام شد، از ساده‌لوحی آقای منتظری استفاده و احساس می‌کردند که می‌توانند همه کارهایی که مدنظرشان است را از طریق ایشان انجام دهند. ایشان فقیه وارسته و زحمت کشیده‌ای بود، ولی متاسفانه بسیار ساده بود و روی ایشان اثر می‌گذاشتند.

سردار نجات ادامه داد: آنها اولین کاری که کردند، این بود که توانستند با جریان‌سازی به گونه‌ای که کسی هم متوجه چگونگی آن نشود و به خاطر صلاحیت‌های فقهی و سابقه مبارزاتی که آقای منتظری داشت، در مجلس خبرگان برای ایشان به عنوان قائم مقام رهبری رای‌گیری کنند، بدون اینکه با امام مشورت یا صحبتی کرده باشند.

وی با بیان اینکه بعدها امام (ره) در نامه‌ای فرمودند که والله از همان اول من با قائم مقامی آقای منتظری مخالف بودم و با من هم مشورت نشد، تصریح کرد: این جریان دنبال بازوی دوم هم بودند؛ یعنی سپاه را به عنوان یک قدرت برای خود می‌خواستند؛ بنابراین، جریانی علیه فرماندهان آن مقطع سپاه درست کردند. دو نفرمد نظرشان بود: یکی مهدی هاشمی مسئول واحد نهضت های سپاه که بعدها به اتهام همکاری با ساواک و قتل مرحوم شمس آبادی و دو نفر دیگر و عامل اصلی نفوذ در بیت منتظری اعدام شد و دیگری هم آدم بدی نبود و با اینکه نسبت به بیت آیت‌الله منتظری خوش‌بین بود و تابع آنان بود. سردار نجات افزود: زمانی که ما درگیر جنگ بودیم و احتیاج به اتحاد داشتیم، این افراد جریانی توسط تعداد محدودی از برادران یگان‌های ما درست کردند که بسیار موجه و پاک بودند ولی آنها اینطور وانمود کردند که فرمانده وقت کل سپاه در جبهه‌ها خیانت می‌کند، در صورتی که در آن موقع همه تلاش محسن رضایی معطوف به این بود که همه نیروها و سلیقه‌ها را جمع کند تا در جبهه پیشروی انجام دهد.  

ایران به توافق‌نامه خرید واکسن کرونا پیوست
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: با دستور سعید نمکی، وزیر بهداشت و در راستای مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر خرید واکسن کووید ۱۹ از ساز و کار کواکس، با هماهنگی های انجام شده از سوی اداره کل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت، توافقنامه‌ای از سوی محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو امضا و به اتحادیه بین المللی واکسن، ارسال شده است. کیانوش جهانپور افزود: گام بعدی پس از امضا و ارسال توافقنامه، تامین پیش پرداخت لازم تا ۱۸ مهر مطابق با ۹ اکتبر ۲۰۲۰ است که قاعدتا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین این مرحله اقدام خواهد کرد. همچنین در راستای دستور سعید نمکی وزیر بهداشت در جهت استفاده از منابع ارزی کشورمان در برخی کشورهای آسیایی، هماهنگی ها و مذاکرات متعددی با وزارت امور خارجه و طرف خارجی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است. وی اضافه کرد: اتحادیه بین المللی واکسن به منظور برجسته کردن ابعاد بین المللی خرید واکسن کووید ۱۹، فهرستی از دولت های مشارکت کننده در ساز و کار کواکس را منتشر کرده که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشورهاست.


۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به مجلس تحویل داده شد
فاکتور تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به بهداری مجلس با قیمت دولتی یعنی حدود ۴۰ هزار تومان و در مجموع ۶۰ میلیون تومان منتشر شده است، در حالی که در هفته های گذشته، با خبرهای ضدونقیض متعدد درباره میزان واردات و قیمت این واکسن، بسیاری از مردم نگران دستیابی به آن بوده اند./انتخاب

شهریاری: انتقادات درست است، این مجلس را انقلابی نمی‌دانم
امروز خبری منتشر شد که بهداری مجلس تعداد ۱۵۰۰عدد واکسن آنفلوآنزا برای نمایندگان دریافت کرده است، در حالی که واکسن آنفلوآنزا هنوز بین گروه های پرخطر و حتی کادر درمان توزیع نشده است؛ اما نمایندگان مجلس انقلابی، اولین گروهی هستند که این واکسن را دریافت می‌کنند. «حسینعلی شهریاری»، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، در گفت و گو با برنا در پاسخ به این که آیا خبر دریافت ۱۵۰۰عدد واکسن آنفلوآنزا توسط بهداری مجلس صحت دارد، گفت: من از بهداری مجلس پرس و جو کردم مجلس ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا ‌را دریافت کرده است. او ادامه داد: من موافق دریافت این واکسن ها نبودم. ابتدا باید مردم دریافت می کردند بعد به مجلس، ارائه می شد. شهریاری اضافه کرد: تعداد ۱۵۰۰ واکسن، ‌نمایندگان مجلس خدمه و کارکنان را شامل می شود. بهداری با بیان اینکه تعدادی مریض سرطانی داریم، این را دریافت کرده است‌. او در پاسخ به این سوال که هنوز تعدادی از مردم و کادر درمان واکسن دریافت نکرده‌اند، چطور مجلس تعداد ۱۵۰۰عدد واکسن دریافت کرده است، گفت: من این مجلس را انقلابی نمی دانم و انتقادها را درست می دانم.

رونمایی از نشان وزارت خارجه در دویستمین سال تاسیس
نشان و پرچم جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه دویستمین سالگرد تأسیس این وزارتخانه رونمایی شد. در بیان ویژگی‌های این نشان عنوان شده است: جایگاه میانه جغرافیایی و فرهنگی ایران، کشوری به پاخاسته، مستقل و مقاوم، گشوده به سمت شرق و غرب عالم و نشانی برخوردار از شخصیتی معاصر و هویتی به روز شده از فرهنگ اسلامی و ایرانی.

درخواست حسین هدایتی از رییس قوه قضاییه از داخل زندان
حسین هدایتی با انتشار پستی خطاب به رئیس قوه قضائیه تاکید کرد رفیق و  شریک قبلی وی که مسئولیتی در شرکت نورد و لوله ندارد، سهام و  اموال وی در این شرکت  را فروخته و به وی خیانت کرده است. هدایتی که به خاطر پرونده چهارصد میلیاردی خود بازدداشت است، اسنادی را منتشر کرده و خطاب به رییس قوه قضاییه از وی خواسته دستگاه قضایی مانع غارت اموال وی شود. هدایتی گفته حبس و دوری از خانواده را تحمل می کنم اما چرا باید اموال من توسط افرادی غارت شود؟. او  ارزش کارخانه نورد لوله اهواز را رقمی حدود پنج هراز میلیارد دانسته و گفته: چرا سهام وی در این کارخانه از سوی افرادی که هیچ سمت و سهمی در آن ندارند، به فروش می رسد؟ او خواهان رعایت و اجرای  عدالت و جلوگیری از غارت اموال خود شده  و از برخی زد و بندها پرده برداشته و در این باره هم ادعاهایی را مطرح کرده است.

انتقاد تند محمود صادقی از تحویل اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم در توئیتی از تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به بهداری مجلس با قیمت دولتی انتقاد کرد و نوشت: ‌اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست، بلکه نشانه‌ای از فاصله‌ نهادینه‌ شده‌ حاکمیت از مردم است. محموله‌ی قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از ما بهتران کردند. وی در توئیتی دیگر نوشت: امام علی(ع): إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی فَرَضَ عَلَی أَئِمَّةِ الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ کَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُهُ؛ خدا بر پیشوایان دادگر واجب ساخته، خود را با مردم ناتوان برابر نهند تا فقر و تهیدست خونش را به جوش نیاورد.

صوفی: احتمالا موسوی خوئینی‌ها رئیس شورای عالی سیاستگذاری شود
علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات می گوید: احتمال دارد در صورت فعالیت دوباره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، شخص آیت الله موسوی خوئینی‌ها در رأس این نهاد سیاسی قرار بگیرد. او در پاسخ به این که «در بیانیه اخیر آیت الله موسوی خوئینی‌ها گویا یک مانیفست و یا نقشه راه برای آینده اصلاح طلبان ترسیم شده است. فکر نمی‌کنید محتوای بیانیه اخیر این عضو مجمع روحانیون مبارز به نوعی ارسال پیام بزرگان جریان اصلاحات همچون آقای سیدمحمد خاتمی باشد؟» گفت: بله! بنده نیز فکر می‌کنم اندیشه‌های آقای خاتمی به نوعی در بیانیه اخیر آیت الله موسوی خوئینی‌ها وجود دارد. اگر به پیام‌های اخیر آقای خاتمی در چند ماه اخیر توجه کنیم، متوجه می‌شویم موضوع «عدالت خواهی اجتماعی» در اندیشه‌های ایشان و آیت الله موسوی خوئینی‌ها مشترک است. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که یک نوع اشتراک مواضع بین این دو چهره مهم در جریان اصلاحات در فضای اقتصادی «نئو لیبرالیستی افراطی موجود وجود دارد. این احتمال وجود دارد که در صورت فعالیت دوباره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، شخص آیت الله موسوی خوئینی‌ها در رأس این نهاد سیاسی قرار بگیرند. زیرا ایشان با مواضعی که در ماه‌های اخیر اتخاذ کرده‌اند، این قابلیت را دارند که اصلاح طلبان را در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰ هدایت کنند.

سردار رحیم صفوی: رضایت مردم از حکومت، اساس قدرت ماست
سردار رحیم صفوی: در آن زمان با رهبری امام راحل و انسجام داخلی، همه گروه های سیاسی و قوای سه‌گانه توانستند بر دشمن پیروز شوند و اکنون نیز با همان مولفه ها باید از درون قوی شده و همدیگر را کمک کرده و از این اوضاع نابسامان عبور کنیم. فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رضایت مردم از حکومت، اساس قدرت ماست و زمانی ضعیف می‌شویم که حمایت مردم از دولت ضعیف شود و به برکت خون شهدا و حاج قاسم سلیمانی در این جنگ اقتصادی نیز با انسجام و به کارگیری همه ظرفیت‌های داخلی و همچنین رهبری انقلاب و با کارآمدی قوای سه‌گانه بر دشمن پیروز می شویم. رحیم صفوی افزود: نیروهای بسیجی، سپاهی و ارتشی خراسان بزرگ در زمان دفاع مقدس خط شکن بودند و شهدای بزرگواری همچون کاوه، برونسی و ناصری را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

دستور روحانی برای برخورد با کسانی که عازم عراق می‌شوند
روحانی به کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا دستور داد، با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای کشور و با یک برنامه‌ریزی دقیق آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه رعایت پروتکل‌ها و تغییر سبک زندگی مردم در دوران مبارزه با کرونا، وارد عمل شود. رئیس جمهور همچنین از کمیته‌های امنیتی- اجتماعی و درمان نیز خواست با تشدید نظارت‌ها، برای کسانی که عامدا و علیرغم تذکرات چند باره همچنان از عمل به دستورالعمل های بهداشتی طفره می‌روند و سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند، اعمال مجازات و از جمله معرفی به افکار عمومی را در دستور کار قرار دهند.

روحانی با تاکید بر نظارت دقیق‌تر کمیته امنیتی – اجتماعی بر سیستم حمل و نقل در سفرهای درون و برون شهری گفت: دریافت نقدی و ایجاد صف های طولانی پرداخت عوارض در اتوبان‌ها و آزادراه‌ها می‌تواند در کنار تلف کردن وقت مردم در صف‌های ایجاد شده برای پرداخت عوارض، روند شیوع بیماری را هم تشدید کند که به طور جدی لازم است در این روند، تجدید نظر شود. رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: با وجودی که تمامی کشورها در روند مقابله با بیماری کرونا به این نکته کلیدی رسیده اند که ایجاد محدودیت نه تنها تضمین‌کننده مصونیت نیست، بلکه می‌تواند زندگی مردم را مختل کند اما چنانچه با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، دچار موج‌های جدید این بیماری در جامعه بشویم، ناچار به اعمال برخی محدودیت ها خواهیم بود.

پیشنهاد ظریف: بدون مذاکره، زندانیان دو تابعیتی را با آمریکا مبادله می‌کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: از طریق کشور ثالث مانند سوئیس آماده تبادل همه زندانیان دو تابعیتی هستیم. محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با اسپوتنیک در خصوص آمادگی ایران برای مذاکرات با آمریکا پیرامون موضوع تبادل زندانیان گفت: ما آمادگی مذاکره با دولت آمریکا را نداریم. از دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع یا سایر دولت هایی که تمایل داشته باشند در این زمینه نقش مثبت ایفا کنند، استفاده می کنیم. ما آمادگی داریم، تمامی کسانی را که در ایران زندانی دو تابعیتی‌ها ( امروز زندانی آمریکایی تک تابعیتی نداریم دو زندانی آمریکایی داشتیم که مبادله کردیم) هستند، مبادله کنیم. وی تاکید کرد: در حال حاضر هم آمادگی داریم در کل دنیا تمام کسانی که توسط آمریکا در داخل خاک آمریکا یا با فشار آمریکا در سایر کشورها زندانی هستند را با زندانیانی که در ایران دو تابعیتی هستند، مبادله کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار