سیرابی غذایی غیر ایرانی که برخی به آن علاقه و برخی دیگر از آن تنفر دارند اما با این وجود خواص فراوانی برای آن ذکر شده است.
کد خبر: ۹۰۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 27 September 2020

سیرابی غذایی که  بعضی ها به آن علاقه و برخی دیگر نسبت به آن تنفر دارند، این غذای مقوی ۲۴ اکتبر را به عنوان روز جهانی خود نامگذاری کرده است. بر خلاف باور عموم این غذا، ایرانی اصیل نبوده و علاوه بر فوایدی که دارد دارای مضرات فراوانی هم است.

از جمله خواص سیرابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_درمان کم‌خونی‌

۲_موثر در رشد و تقویت کودکان

۳_تقویت کننده معده و روده

۴_جلوگیری از پیشرفت بیماری MS

۵_تقویت سیستم ایمنی بدن

۶_درمان بیماری روانی و عصبی

۷_درمان افسردگی

۸_درمان زخم معده

۹_ضد سرطان

سیرابی سرشار از ویتامین B۱۲  بوده که برای بانوان باردار بسیار مناسب است. در ۱۰۰ گرم از این غذا ۰.۷۲ میکروگرم از این ویتامین نهفته است همچنین این غذا به ساخت گلبول‌های قرمز بدن کمک کرده و باعث بهبود عملکرد بدن نیز می‌شود. علاوه بر ویتامین B۱۲ سیرابی دارای ویتامین E و نیاسین و زینک هم بوده که بسیار برای بدن مفید است.

سیرابی دارای مقدار فراوانی آهن، کلسیم و فسفر هم است که پروتئین و آمینواسید‌های موجود در این غذا موجب تامین کلسیم روزانه بدن کودکان می‌شود. وجود کلسیم فراوان در این غذا سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را تضمین می‌کند. منیزیم نیز به تقویت و انقباض عضلات بدن کمک می‌کند. سیرابی موجب رشد مو‌ها و تقویت آن‌ها می‌شود که ویتامین A موجود در سیرابی آن را تأیید می‌کند.

براساس نظر متخصصان به دلیل وجود ویتامین B در سیرابی مصرف این غذا برای مادران باردار بسیار مفید است. طبق باور عموم استفاده از سیرابی در طول بارداری باعث زیبایی جنین می‌شود.

خرید سیرابی در فصل تابستان و پاییز به دلیل آنکه دام‌ها علف تازه خورده آمد سفید است اما در فصل بهار و زمستان، چون گاو و گوسفندان علف خشک خورده اند رنگ این غذا تیره است. سیرابی را تنها برای مدت ۱۲ ساعت برای مصرف می‌توان نگه داشت، بیشتر از این زمان هرگز مصرف نشود.

مضرات سیرابی را بشناسید

- به دلیل استفاده از نمک فراوان در هنگام پخت، این غذا موجب افزایش فشار خون می‌شود.

- مصرف مداوم و فراوان سیرابی باعث افزایش چربی خون می‌شود.

- اگر سیرابی تمیز نباشد یا خراب و کثیف باشد موجب بروز انواع بیماری می‌شود.

در ۱۰۰ گرم سیرابی، حدود ۷ گرم پروتئین، ۳ و نیم گرم چربی، ۵ میلی گرم آهن، ۷ ونیم گرم سلنیوم، ۶ ونیم میلی گرم زینک، ۹۰ میلی گرم کلسیم وجود داشته که برای سلامت جسمانی و تقویت استخوان‌ها به عنوان یک غذای مغذی و مفید شناخته شده است. گفتنی است که این غذا نسبت به سایر گوشت‌ها مانند گوشت گاو و مرغ  کالری کمتری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار