زمانی که درجه حرارت بالا و به طور همزمان رطوبت هوا کم باشد، به طور قابل توجهی از قدرت زیست پذیری (زنده ماندن) ویروس کرونا کاسته می‌شود. همچنین زمانی که رطوبت هوا بالا باشد، در هر دمایی توانایی ویروس کرونا برای انتقال از طریق هوا و رطوبت افزایش می‌یابد. وقتی رطوبت به ۹۰ درصد می‌رسد کووید ۱۹ می‌تواند به راحتی تا ۶ متر را طی کند.
کد خبر: ۹۰۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳ 27 September 2020

نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق رطوبت جا به جا شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا فاجعه بارترین همه گیری جهان را در قرن ۲۱ رقم زده است. این ویروس تمام کشور‌های جهان فارغ از توسعه یافته و یا در حال توسعه را هدف قرار داده است، به طوری که کشوری مانند آمریکا که خود را قدرت اول جهان می‌داند با اختلاف در صدر لیست مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ در جهان قرار دارد.

به دلیل آنکه تنها ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، هنوز رفتار این ویروس برای دانشمندان ناشناخته است و محققان می‌کوشند با مطالعات خود ابعاد مختلف رفتاری و عوارض این بیماری را کشف کنند. به تازگی محققان به شواهد جدیدی درباره رفتار این ویروس دست یافته اند.

بر این اساس، دانشمندان دانشگاه نیکوزیا قبرس تاثیرات دما و رطوبت را در شیوع کووید ۱۹ مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعات، دانشمندان به بررسی بخار قطرات تنفسی و تاثیرات آن در شیوع ویروس کرونا در جامعه پرداختند.

این تحقیقات نشان داد زمانی که درجه حرارت بالا و به طور همزمان رطوبت هوا کم باشد، به طور قابل توجهی از قدرت زیست پذیری (زنده ماندن) ویروس کرونا کاسته می‌شود. همچنین زمانی که رطوبت هوا بالا باشد، در هر دمایی توانایی ویروس کرونا برای انتقال از طریق هوا و رطوبت افزایش می‌یابد. وقتی رطوبت به ۹۰ درصد می‌رسد کووید ۱۹ می‌تواند به راحتی تا ۶ متر را طی کند.

این مطالعات با بررسی شیوع ویروس کرونا در دهلی نو، پایتخت هند در ماه ژوئیه (تیرماه) مشاهده کردند با همزمانی افزایش دمای هوا و رطوبت، شمار مبتلایان به کرونا به میزان قابل توجهی در این شهر افزایش یافته است. در طی همین یک ماه شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در دهلی از ۸۷ هزار تن به ۱۳۵ هزار تن جهش یافت.

همچنین محققان این تئوری را مطرح کردند که احتمالا قطرات تنفسی (و نیز آب دهان حاوی ویروس کرونا) در زمان تبخیر به وسیله رطوبت بالای هوا می‌توانند به راحتی جا به جا شوند.

هند در چند هفته اخیر رکورد جهش شیوع ویروس کرونا را در جهان شکست. این کشور شاهد ابتلای ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تن به کووید ۱۹ بوده است و از این لحاظ پس از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین تاکنون ۹۲ هزار هندی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. شرکت سروم هند، بزرگترین شرکت واکسن سازی جهان در حال توسعه واکسن کرونا است. قرار است این شرکت به همراه شرکت مدرنا، غول داروسازی آمریکا اقدام به تولید ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا کنند.

تحقیقات در گذشته انتقال راحت ویروس کرونا از طریق هوا را تایید کرده بود. دانشمندان دانشگاه ادینبورگ کشف کردند ویروس کرونا می‌تواند به راحتی از طریق هوا مسافت بیشتری را طی کند و در جهات مختلف در محیط پخش شود. این یافته‌ها گزارش پیشین سازمان جهانی بهداشت مبنی بر احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا را تایید می‌کند.

این تحقیقات نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا از طریق هوا به هیچ عنوان تابع مسیر باد نیست و این ویروس می‌تواند در جهت‌های مختلف در محیط پخش شود؛ همین امر نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در جامعه را بالا می‌برد.

دکتر آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره گفت: هنوز نمی‌دانیم الگوی انتقال ویروس کرونا در هوا چگونه است. اگر تایید شود ویروس کرونا می‌تواند به طور قابل توجهی از طریق هوا جا به جا شود، اقدامات جدیدی باید از سوی دولت اجرایی شود.

متخصصان می‌گویند موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا باید به مردم و حتی کودکان توضیح داده شود. مثال ساده نیز این است که همانند فصل زمستان که در سرمای هوا شما می‌توانید رطوبت نفس خود را ببینید، در سایر فصول نیز ویروس کرونا به همین شکل در هوا منتقل می‌شود.

محققان در حال کار روی دستگاهی هستند که بتواند قطرات بسیار ریز را جذب کند و مانع از انتقال ویروس کرونا از طریق هوا شود. متخصصان تاکید دارند استفاده از ماسک به میزان قابل توجهی می‌تواند مانع از انتقال ویروس کرونا از طریق هوا شود. از همین رو، به افراد توصیه می‌شود در اماکن عمومی از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را برای کنترل شیوع کووید ۱۹ حفظ کنند.

دانشمندان آمریکایی می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند بیش از ۲ متر در هوا حرکت کند و فاصله ۲ متری افراد از یکدیگر کافی نیست و هر چقدر افراد بتوانند فاصله خود از دیگران را افزایش دهند، می‌توانند بیشتر به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

میزان فاصله‌ای که افراد باید در یک مکان از دیگران داشته باشند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. جریان هوا، سیستم تهویه مناسب، میزان زمانی که افراد با یکدیگر در ارتباط هستند، میزان تراکم جمعیت و استفاده کردن یا نکردن افراد از ماسک از جمله مواردی است که در میزان فاصله اجتماعی انسان‌ها از یکدیگر موثر است.

برای مثال، در محیط‌هایی که تهویه نامناسب است و جریان هوا وجود ندارد، ویروس کرونا می‌تواند مدت زمان بیشتری در هوا باقی بماند و به راحتی در جهت‌های مختلف حرکت کند. از این رو، بهتر است در این مکان‌ها میزان فاصله میان افراد بیشتر شود همچنین در مکان‌هایی با تراکم جمعیت بهتر است افراد فاصله بیشتری از یکدیگر داشته باشند.

متخصصان می‌گویند حتی مواردی همچون سخن گفتن، فریاد زدن (برای مثال در کنسرت یا استادیوم ها)، آواز خواندن و سکوت کردن جمعیت از جمله مواردی هستند که در تعیین میزان فاصله افراد از یکدیگر تاثیر گذار است. زمانی که افراد فریاد می‌زنند می‌توانند به راحتی ویروس را در هوا منتشر کنند و کرونا می‌تواند به راحتی مسیر طولانی را در هوا طی کند.

لینسی مار، متخصص بهداشت عمومی دانشگاه ویرجینیا در این باره می‌گوید: به نظر من فاصله ۲ متری افراد در محیط‌های اجتماعی مناسب است، اما این میزان کمترین حد فاصله است و افراد تا حد امکان فاصله خود از دیگران را حفظ کنند. از طرفی باید توجه داشت که فاصله ۲ بیش از متر از دیگران خطر شیوع ویروس از طریق هوا را به صفر نمی‌رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار