تابناک خوستان گزارش می دهد؛
دوسال خدمت سربازی فرصت مناسبی برای مهارت افزایی و ارتقای مهارت است در حالی که نبود سازوکار درست برای بهره برداری از این نیروی سربازی سبب گشته در بین عموم مردم از آن به عنوان دوره ی اتلاف عمر و نیروی جوانی یاد شود.
کد خبر: ۹۰۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 27 September 2020
به گزارش خبرگزاری تابناک خوزستان، نظام خدمت وظیفه یا سربازی اجباری از عصر ناپلئون در قرن هجدهم میلادی در جهان رایج شد و نیاز دولت‌ها به نیروی مردمی رایگان در بخش‌های نظامی، هم‌زمان با شکل‌گیری ارتش‌های مدرن در جهان، قانون سربازی اجباری را شکل داد. نظام وظیفه روش تأمین منابع انسانی سازمان‌های نظامی در دولت‌های مدرن است. برقراری این نظام با الگوی دولت ـ ملت، ایجاد حاکمیت ملی و ملی‌گرایی پیوند داشت و دو ویژگی ممیزه دارد:  «اجباری‌بودن» و «عام‌بودن».
 
ابعاد اهمیتی دوره سربازی
خدمت سربازی در ایران، به دلیل پیوند آن با مقولۀ ملت‌سازی، از آغاز قرن نوزدهم و دورۀ قاجار تحلیل می‌شود. خدمت وظیفه در ایران در نظام و قانون «بُنیچه» ریشه دارد که ظاهراً از دوران ایلخانان در ایران مرسوم بوده و امیرکبیر آن را در عصر قاجار اجرایی کرده است. تا دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه، عضویت در ارتش به دو روشِ داوطلب و اجباری رایج بود. امیرکبیر سربازی داوطلبانه را لغو و، بر پایۀ قانون بنیچه، استخدام سربازان را اجباری کرد. سربازی در این قانون برنامۀ پنجم توسعۀ کشور بعد از انقلاب اسلامی چنین تعریف شده است: «سربازی تخصصی، عدالت محور، کارآمد و پویا در راستای حرفۀ شخص و ارتقای مهارت‌های تخصصی‌اش برای پیشبرد اهداف کشور و انقلاب و افزایش عزت عمومی جامعۀ هدف».
دوره خدمت سربازی برای حکومت ها از 2منظر سیاسی و نظامی(دفاع از مرزها و قدرت بازدارندگی)، فرهنگی و اجتماعی قابل بررسی است. یکی از ابعاد مهم مثل خدمت سربازی مساله فرهنگی و اجتماعی است. نبود کارزار جنگ و دفاع در طی این سال‌های پس از جنگ سبب شده که خدمت سربازی به  مساله پر دامنه در بین جوانان و خانواده ها تبدیل شود.
 به طوری که نبود سازوکار درست برای بهره برداری از این نیروی سربازی سبب گشته در بین عموم مردم از آن به عنوان دوره ای که موجب اتلاف عمر و نیروی جوانی می شود؛ یاد کنند. برای همین جوانان و خانواده ها به شیوه های گوناگونی برای گریز از این مساله دست می زدند و تعباتی داشت همچون گرایش به روش‌های متکثر معافیت همچون طلاق‌های صوری، فرار نخبگان، آسیب‌های جسمی، مشکلات فرهنگی، بالارفتن سن ازدواج و اختلال در زندگی اجتماعی پسران جوان.
 
نبود سامانه بهره وری برای دوره سربازی در کشور
برخی دیگر از کارشناسان مساله براین باورند به دلیل نبود سامانه دقیق بهره برداری از این نیروی جوان و تربیت آن در راستای اهداف مورد نظر، عملا دوره سربازی نتوانسته موفق بوده و اهدافی مانند جامعه‌پذیری، نظم‌پذیری، تبیین هویت انقلابی، دینی و ملی است را محقق گرداند. هر چند در نگاه سنتی برخی سربازی را دوره پخته شدن جوان و آماده شدن برای شروع زندگی می دانند.
 
مهارت لازمه ورود به دنیای کار
آموزش های فنی و حرفه ای یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی به شمار می رود که با ارائه مهارت های لازم به فراگیران، آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده می سازد. از این رو همگام با تغییرات در بازار کسب و کار و صنعت، سطح نیازمندی ها و مهارت ها نیز دچار تحول شده اند که لازمه پاسخگویی به این تغییرات، همگام شدن و آموزش های انعطاف پذیری است تا فراگیران، شیوه برخورد درست با محیط های جدید و حل مسأله را ارائه دهند.
با این وجود توجه به رویکردهای جدید آموزشی و از طرفی دیگر بحث طراحی آموزشی بیش از چند دهه به شمار می رود که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و بسیاری از سازمان های صنعتی، پزشکی و آموزشی از این رویکردهای جدید به مثابه راه میان بری برای اثربخشی آموزش و افزایش مهارت های فردی استفاده می کنند.
 
نیازمند تحول در دوره های مهارتی هستیم
طراحی آموزشی کل نگر یکی از رویکردهای جدید است که با یکپارچه سازی دانش، نگرش و مهارت ها، افراد را برای ورود به دنیای کار و  در برابر تغییرات آماده می سازد. با این حال می توان گفت که به جای استفاده از رویکردهای سنتی آموزش در مراکز فنی و حرفه ای، برنامه ریزی ها باید به طرف استفاده از محیط های یادگیری جدید و به دنبال آن محیط های کل نگر سوق داده شود، تا ضمن تغییرات در نیازهای کسب و کار، شاهد تغییرات در نوع مواد آموزشی و روش های یادگیری متناسب با آن برای فراگیران نیز باشیم زیرا نبود آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی در جامعه پیامدهای منفی را به دنبال دارد که گسترش مدرک گرایی یکی از نتیجه های آن محسوب می شود. از این رو توسعه فرهنگ کارآفرینی و اهمیت و نیاز به تمامی حرفه ها باید در چارچوب آموزش های تخصصی گوناگون دیده شود.
 
نظام آموزشی پاسخگویی نیاز بازار کار نیست
نظام آموزشي ما مدتهاست كه قادر نيست نيازهاي بازار كار را از نظر تامين نيروي كار ماهر به طور كامل تامين كند و آموزشهاي متناسب با فناوريهاي قرن 21 را ارائه دهد و با وجود گامهايي كه برداشته شده، همچنان جاي خالي بسياري از مباحث مربوط به مهارتهاي زندگي در نظام آموزشي به چشم مي خورد. در زمان حاضر خروجي دانشگاه ها نسبت 100 به 10 است به عبارتي از هر يكصد دانش آموخته تنها 10 نفر در رشته تحصيلي خود زبده و اثرگذار مي شوند.
به گزارش خبرگزاری تابناک خوزستان، در كشور ما هر سال تعداد زيادي از فارغ التحصيلان ديپلمه يا دانشگاهي به جمع كساني كه به دنبال كار مي گردند اضافه مي‌شود اما بسياري از آنها مهارت لازم براي شروع يك حرفه را ندارند. اغلب مدركي نيز در دست دارند، اما مهارت هاي مورد نياز براي كار را نياموخته اند. اگر نظام آموزشي ما به سمت مهارت آموزي و توانمند كردن نيروهاي كارآمد انساني به پيش برود ما نه تنها در علوم و تكنولوژي هاي جديد بلكه در بازار كسب وكار نيز موفق خواهيم بود.
بدون شك امروزه راه پيشرفت كشور، توسعه علوم و فنون، افزايش سطح رفاه اجتماعي، سرمايه گذاري، تقويت فعاليتهاي اقتصادي كشور و افزايش فرصت هاي شغلي از مسير توسعه آموزش هاي مهارتي مي گذرد. با  استقرار يك نظام جامع مهارتي در كشور به موازات نظام علمي و آكادميك مي توانيم حلقه مفقوده نظام آموزشي كشور را تكميل كنيم. بايد در جامعه اينگونه هدفگذاري شود كه مهارتهاي فني و حرفه اي در اولويت قرار گيرند و خانواده ها بدانند كسي كه مهارتي آموخته باشد هيچگاه بيكار نمي ماند.
 
مهارت حلقه گمشده تولید
فراگيري آموزش هاي مهارتي توسط جوانان يك ضرورت و زمينه ساز موفقيت در زندگي فردي و اجتماعي و رفع مشكل بيكاري است و تا زماني كه در كشور به ارتباط جدي آموزش با اقتصاد و اشتغال دقت نشود شاهد اقتصاد ناپايدار و انبوه بيكاران خواهيم بود. به اعتقاد كارشناسان، مهارت آموزي و مهار تفكر مدرك گرايي حلقه گمشده و مقدمه ايجاد كسب و كار در كشور است و تحقق اين مهم نيازمند هم افزايي دستگاه هاي اجرايي با يكديگر است. لازمه مهارت افزايي، خودباوري و خود آگاهي نسبت به توانايي ها و استعدادهاست و در نظر گرفتن بسته هاي حمايتي و تشويقي در سوق دادن افراد به سمت مهارت آموزي نقش مهمي دارد.
 
دوره سربازی فرصتی برای ایجاد مهارت و جهش تولید
فرصت دوساله خدمت سربازی فرصت مناسبی برای مهارت افزایی و ارتقای مهارت است. قرارگاه ویژه مهارت آموزی به دستور رهبر معظم انقلاب و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد. ۱۴ نهاد و ۱۶ وزارتخانه با ۳۰ مؤلفه در پازل این قرارگاه تعریف شده است.  سربازان به عنوان نیروهای جوان و متخصص جامعه باید در حوزه مهارت آموزی تقویت شوند. با هماهنگی با برخی از بانک‌ها و سازمان‌ها به سربازان مهارت آموخته، تسهیلات اشتغال داده می‌شود . گواهینامه رسمی مهارت به سربازان داده شده و ۵۱۲ نوع مهارت برای مهارت آموزی سربازان تعریف شده است و نقشه راه مهارت آموزی سربازان طی یک برنامه پنج ساله تدوین شده که سال ۱۴۰۱ تمامی سربازان زیر پوشش آموزش‌های مهارتی قرار می گیرد.
 
تشکیل قرارگاه ویژه مهارت آموزی به دستور رهبر معظم انقلاب
نیروی جوان ذخیره راهبردی هر کشوری است و اگر روی این نیرو‌ها سرمایه گذاری شود همه مولفه‌های قدرت در بحث اقتصاد و فرهنگ و سیاست حرکت پیدا می‌کند.
دوره سربازی باعث ارتقای روحیه جوانمردی و خودسازی و خودکنترلی و قانون گراییپ برای سربازان ایجاد می‌شود، ایجاد قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح آثار خوبی داشته که مهم‌ترین ثمره آن قدرت و اقتدار است.
هدف اصلي اين قرارگاه، مکانيزه کردن طرح جامع مهارت آموزي کارکنان وظيفه است که شامل سه سطح قبل از خدمت، حين خدمت و پس از خدمت مي باشد. در اين طرح با همکاري تمامي دستگاه هاي اجرايي کشور، در نظر است با انجام مشاوره شغلي و ارائه دوره هاي مهارتي متناسب با توجه به منطقه جغرافيايي آنها، توانمندي جوانان ذکور کشور در قبل از خدمت سربازي افزايش يابد.
در حين خدمت سربازي، قابليت هاي جوانان توسعه يافته و آمادگي لازم براي ورود به بازار کار آنها ايجاد شود و پس از خدمت، تسهيل گري لازم و زمينه سازي براي کارآفريني و اشتغال اين عزيزان ايجاد شود. اين سامانه با پيوند دادن متقاضيان، موسسات آموزشي(خصوصي و دولتي) و مراکز ارزيابي مهارتي، زمينه بهره گيري آموزش مهارتي متناسب با نياز بازار را براي جوانان فراهم نموده است و افراد مي توانند با مراجعه به اين سامانه و تکميل مراحل ثبت نام، مدارک و گواهينامه هاي معتبر (اخذ شده از طريق سامانه و يا دوره هاي گذرانده از قبل) را ارائه نمايند تا پس از ارزيابي و صحه گذاري توسط مراجع ذيربط، از امتيازات و مشوق هاي بدو ورود به خدمت بهره مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار