کد خبر: ۹۰۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 28 September 2020

 

 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون رزم حسینی: برای تعادل قیمت خودرو در بازار تلاش می‌کنیم، پیش بینی بورس برای معاملات فردا، اصلاح مصوبه میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس، مرغداران از جوجه ریزی واهمه دارند و امکان تسویه اوراق مالی اسلامی با تحویل نفت خام صادراتی را در بر دارد.
 
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رزم حسینی: برای تعادل قیمت خودرو در بازار تلاش می‌کنیم، پیش بینی بورس برای معاملات فردا، اصلاح مصوبه میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس، مرغداران از جوجه ریزی واهمه دارند و امکان تسویه اوراق مالی اسلامی با تحویل نفت خام صادراتی را در بر دارد.

رزم حسینی: برای تعادل قیمت خودرو در بازار تلاش می‌کنیم

علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صمت افزایش عرضه خودرو را جزو مهمترین اولویت‌های‌ وزارت صمت دانست و اظهار داشت: اگر شرایط اجازه دهد، باید مقداری انحصار در خودروسازی را بشکنیم و فضا را برای تنوع خودرو در بازار مهیا کنیم. وی با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو در ایران بالاست، ادامه داد: خودرو هزینه‌های مالی بالایی داشته و احتمال دارد طی سه تا چهار ماه آینده بر اساس بررسی کارشناسی که پیش از قبول مسئولیت و با استفاده از ظرفیت تیمی انجام دادم با همکاری کارشناسان دولت و مجلس تدابیری بیندیشیم که براساس آن قیمت‌های مناسبت‌تری برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات خودرو تعیین کنیم تا قیمت خودرو تا حدودی کاهش یابد.

رزم حسینی با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم خورده است، افزود: بخشی از این مشکل مربوط به سیاست‌های پولی و مالی کشور و جریان یا هدایت نقدینگی به سمت بورس است که در این رابطه باید با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نشست‌هایی داشته باشیم تا بتوان وضعیت خودرو را بهبود بخشید. تلاش خواهیم کرد بر اساس شرایط موجود  همزمان هم تولید را افزایش دهیم و هم فضا را برای رقابت مهیا کنیم تا قیمت‌ها در بازار به تعادل برسد.

تعدیل نیرو در یک شرکت خودروسازی با هدف کاهش هزینه‌ها

دو منبع آگاه به رویترز خبر داده‌اند که شرکت خودروسازی میتسوبیشی به دنبال تعدیل داوطلبانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از کارکنان خود با هدف کاهش هزینه‌هاست. به گفته این منابع قرار است تعدیل‌ها از اواسط ماه نوامبر عملیاتی شوند. به نقل از دنیای اقتصاد، انتظار می‌رود که میتسوبیشی در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱، زیان خالص ۳۶۰ میلیارد ینی را گزارش کند؛ زیانی عظیم که دلیل عمده آن افت شدید فروش این خودروساز به دلیل پاندمی کرونا است. میتسوبیشی هم‌اکنون نیز برنامه‌ای در دست اجرا دارد تا بتواند ۲۰ درصد از هزینه‌های جاری خود را طی دو سال کاهش دهد و برای نیل به این هدف نیز بنا دارد تا برخی از کارکنان را تعدیل و خطوط تولید را تعطیل کند. این منابع می‌گویند میتسوبیشی قصد دارد تا از کارکنان بخش مدیریت که بالاتر از ۴۵ سال دارند، بخواهد داوطلبانه خود را بازنشسته کنند.

بورس دوباره یکدست قرمز شد

امروز شاخص کل با ۴۳۳۸۳ واحد کاهش معادل منفی ۲.۶۹ درصد به یک میلیون و ۵۷۲ هزار و ۱۴۸ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۱۳۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۶۹ درصد به ۴۱۲ هزار و ۲۶۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۷۳۶ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۵ درصد به ۴۰۷ هزار و ۷۳۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۱۰۳ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۵ درصد به ۲۶۷ هزار و ۱۸۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۷۱۸۸ واحد کاهش معادل منفی ۲.۶۷ درصد به دو میلیون و ۸۸ هزار و ۲۳۵ واحد، شاخص بازار اول با ۳۸۴۵۶ واحد کاهش معادل منفی ۳.۲۶ درصد به یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۳۷۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۰۵۱۴ واحد کاهش معادل منفی ۱.۸۵ درصد به ۳ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۲۴ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۵۱۹ هزار و ۹۳۲ نوبت معاملاتی، ۶ هزار و ۹۸۶ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۱ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز یکشنبه 6 مهر 99/ 80 درصد نمادها در صف فروش

گزارش بورس امروز یکشنبه 6 مهر 99/ 80 درصد نمادها در صف فروش

پیش بینی بورس برای معاملات فردا

قاسم صادقی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بورس در مورد بازار فردا مورخه ۷ مهر ۱۳۹۹ گفت: پیش بینی من این است که فردا نیز شاهد بازار مثبتی نخواهیم بود و صف‌های فروش تا حدودی پابرجا می‌باشند. وی افزود: البته در برخی نماد‌ها از جمله نماد‌های گروه بانکی به دلیل حمایتی که آخر وقت امروز از آن‌ها شد، پیش بینی می‌شود که فردا معاملات آن‌ها متعادل دنبال شود و یا حداقل صف فروش آن‌ها سبک‌تر باشد. اما در باقی نماد‌ها از جمله نماد‌های گروه خودرویی و نماد‌های کوچک بازار احتمالا باز هم شاهد صف‌های فروش سنگین باشیم و فشار عرضه زیادی در آن‌ها دیده شود. تا زمانی که نماد‌های خودرویی به سمت بالا بازگشتی نداشته باشند و متعادل نشوند، بازار به سمت تعادل و بازگشت حرکت نخواهد کرد. فردا شاخص کل به حمایت یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی خواهد رسید که احتمال از دست رفتن این حمایت وجود دارد. اگر این حمایت از دست برود از لحاظ تکنیکال شاخص کل تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد یعنی حدود دو تا سه روز بعد اصلاح و ریزش خواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که حمایت یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی، فردا از دست نرود و در پیش گشایش شاهد حمایت باشیم. وی افزود: البته خبر بد این است که از دو ماه پیش تا به امروز، در پیش گشایش حمایتی را شاهد نبودیم، ولی امیدواریم که حداقل فردا این اتفاق برای متعادل‌تر شدن بازار بیفتد.  

اصلاح مصوبه میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF

هیات وزیران تصویب نامه موضوع میزان تخفیف واگذاری سهام متعلق به دولت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را اصلاح کرد. به نقل از دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه سی ام شهریور ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصویب نامه موضوع میزان تخفیف واگذاری سهام متعلق به دولت در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را به شرح زیر اصلاح کرد:

ج- سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به میزان سی درصد.

لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران از لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس خبر داد و اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق مواد ۱۶ و ۱۷ که محدودیت‌هایی برای سرمایه گذاری ایجاد شده بود با این مصوبه این محدودیت‌ها لغو شده است. منظور از این مصوبه سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و بانک‌ها پس از خرید می‌توانند هر زمان که صلاح دانستند طی یک تا دو سال آینده می‌توانند بفروشند و اصلا جزو سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. این مصوبه به بانک‌ها ابلاغ شده و از امروز قابلیت اجرایی دارد و حتی روز گذشته، شفاهی از سوی وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شد.

قیمت دلار و یورو در بازار امروز

در معاملات امروز (یکشنبه ششم مهرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۸۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۳۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۳۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به نرخ روز شنبه، ۱۰۰ تومان افزایش نرخ دارد.

نرخ سکه تمام به میانه کانال ۱۳ رسید

رشد نرخ ارز باعث افزایش بهای انواع سکه در بازار شده است، به گونه‌ای که بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، در پایان فعالیت بازار امروز؛ هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۳ میلیون تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با رشد قیمت، ۱۳ میلون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده است. هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۵ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

دلار آمریکا چه تاثیری بر قیمت جهانی طلا دارد؟

سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات ارزشمند بانک استاندارد چارترد به کیتکونیوز گفت: اگر قیمت طلا در هفته جاری حمایت محکمی در حدود سطح ۱۸۴۰ دلار پیدا نکند، قیمتش به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط خواهد کرد. همچنین به گفته چارلی ندوس، استراتژیست ارشد گروه لاسال فیوچرز، دلار آمریکا اصلی ترین عامل نزول قیمت طلا در هفته گذشته بود. بازار طلا تحت تاثیر دلار آمریکا قرار داشت و این ارز به صعود ادامه داد. دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز نیز بر این باور است که هفته جاری فرصت بزرگی برای خرید خواهد بود. طلا به کف قیمت نزدیک شده و در این محدوده، فرصت خوبی برای آغاز خرید کسانی که از روند صعودی بازار جا مانده بودند، ایجاد خواهد شد.

امکان تسویه اوراق مالی اسلامی با تحویل نفت خام صادراتی

وزارت اقتصاد و امور دارایی با صدور اطلاعیه‌ای از امکان‌پذیر شدن تسویه اوراق مالی اسلامی با سررسید زودتر از خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از طریق تحویل نفت خام صادراتی خبر داد.

مرغداران از جوجه ریزی واهمه دارند

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به کمبود نهاده دامی و افزایش روزافزون قیمت آنها در بازار آزاد گفت: جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کاهش یافته است، زیرا مرغداران به دلیل کمبود نهاده دامی از جوجه ریزی واهمه دارند. حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون صرفا وعده تامین نهاده های دام و طیور را شنیده ایم و در عمل چیزی مشاهده نکرده ایم، اظهار کرد: به علت کمبود نهاده های دامی  قیمت این اقلام در بازار آزاد هر روز در حال افزایش است. به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: کمبود کنجاله سویا و ذرت باعث شده که مرغداران از جوجه ریزی واهمه داشته باشند و پیش بینی می شود جوجه ریزی بیشتر از ۱۰۵میلیون قطعه در ماه نباشد.

جدیدترین خبر از وام ودیعه مسکن

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا در آخرین جلسه خود پرداخت وام ودیعه مسکن را تا دی ماه امسال تمدید کرد، گفت: متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکنی که تا پایان دی‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود برای سال جاری می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. وی ضمن تاکید بر اینکه اکنون ثبت‌نام جدید در خصوص وام ودیعه مسکن انجام نمی‌شود، توضیح داد: افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی می‌شوند و مبالغی که برای پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده به متقاضیان واجد شرایط به تدریج پرداخت خواهد شد. پیش‌تر و در زمان ثبت نامی که تعیین شده بود، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامک درخواست وام ودیعه مسکن ارسال کرده بودند که از این میزان، کد ملی برخی متقاضیان مخدوش بود. حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کد ملی صحیح داشتند که به آنها پیامک ارسال شده و به مرور مدارک خود را بارگذاری و تکمیل می‌کنند. تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کرده‌اند که به مرور به بانک معرفی می‌شوند و در فرایند دریافت وام ودیعه مسکن، قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار