کد خبر: ۹۰۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱ 28 September 2020


یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت نوشت مبارزه قوه قضائیه با رانت‌خواری در واگذاری‌ها، امیدها را احیا کرده است.
عصر ایران نوشت: «خصوصی‌سازی»؛ واژه‌ای زیبا که قرار بود شعار «دولت کوچک» را محقق و بخش خصوصی را قدرتمند سازد اما در عمل به گله‌موش‌های جونده تبدیل شد که ثروت عمومی راجوید و بلعید و نیست کرد و نابود.
در سال‌های اخیر، بارها شاهد بوده‌ایم که چگونه اموال و شرکت‌های دولتی را به نام خصوصی‌سازی غارت کردند. این که این شرکت‌ها را بعد از مفت‌بری چه کردند و چه بر سر کارگران بی‌نوایشان آوردند حکایتی غم‌انگیز و آشناست.
اما آنچه از اصل ماجرا اسفناک‌تر است، بی‌توجهی نهادهای نظارتی به روند فاجعه‌بار این واگذاری‌هاست. مگر می‌شود فلان شرکت دولتی را با میلیون‌ها دلار گردش مالی و اموال و املاک متعدد به قیمتی حتی کمتر از بهای زمین‌هایش به خودی‌ها بفروشند و بعد، کارگرانش را اخراج کنند و یکشبه به ثروت افسانه‌ای برسندو کک کسی هم نگزد؟!
سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به اردبیل اما کورسوی امیدی برای اصلاح این روند تلخ ایجاد کرده است. سید ابراهیم رئیسی در این سفر پرونده واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان را روی میز گذاشت؛ مجموعه‌ای که با دارا بودن هزاران هکتار زمین زراعی مرغوب و کارخانه‌های تبدیل محصولات کشاورزی،‌ قطب بی‌نظیر کشاورزی، دامداری و صنعت در شمال غرب ایران است.
می‌رفت که این واگذاری نیز همانند برخی واگذاری دیگر، به بایگانی برود و نقدها و انتقادات در حد تیترهای رسانه‌ای باقی بماند که سفر رئیس قوه قضائیه به اردبیل انجام شد و سید ابراهیم رئیسی دستور ویژه‌ای برای بررسی مجدد پرونده این واگذاری بزرگ صادر کرد.
حال که قرار شده است پرونده کشت و صنعت مغان مجدداً بررسی شود، چه بهتر که در قوه قضائیه و زیر نظر شخص رئیس آن، کمیته‌ای برای بررسی سایر واگذاری‌های مسئله‌دار شکل بگیرد.
اگر این کمیته تشکیل شود، افراد متعددی از سراسر ایران اطلاعات ذیقیمتی از نحوه واگذاری‌ها و احتمالاً حیف و میل‌های صورت گرفته به آن خواهند داد؛ افرادی که سال‌هاست سوختن بیت‌المال را برابر چشمان خود می‌بینند ولی امیدی به احیای آن و مجازات سوء استفاده‌کنندگان ندارند.
به نظر می‌رسد اگر این اقدام صورت پذیرد، با ابطال برخی واگذاری‌های کلان و ناروا، آنچه به بیت‌المال برمی‌گردد، به معنای واقعی کلمه «تاریخی» خواهد بود.
یادآور می‌شود «عصر ایران» اخیراً در گزارش دیگری تأکید کرده بود محبوبیت عمومی آیت‌الله رئیسی به خاطر اهتمام به مبارزه با فساد و رانت‌خواری - به ویژه مفاسد عناصر دانه‌درشت و متنفذ- بسیار بالا رفته است. عصر ایران نوشته بود: اقدامات رئیسی از چشم مردم دور نمانده و رضایت مردم از دستگاه قضایی پس از ریاست وی بسیار بالا رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار