کد خبر: ۹۰۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 29 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس همچنان قرمز، آیا سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس غیرقانونی است؟ سیگنال افزایشی دلار به سکه، دژپسند: دولت در شش ماهه نخست سال یک ریال هم به بانک مرکزی وابستگی نداشت، زیان انباشته صنعت خودرو به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید، کاهش ذخایر جهانی نفت تا شش ماه دیگر و طلای جهانی اندکی بالا رفت را در بر دارد.

بورس همچنان قرمز ...

شاخص کل با ۵۴۹۵۷ واحد کاهش معادل منفی ۳.۵۰ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۹۳۰ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۴۴۱۱ واحد کاهش معادل منفی ۳.۵۰ درصد به ۳۹۷ هزار و ۵۲۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۵۳۸۴ واحد کاهش معادل منفی ۱.۳۲ درصد به ۴۰۲ هزار و ۲۶۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۵۲۸ واحد کاهش معادل منفی ۱.۳۲ درصد به ۲۶۳ هزار و ۵۹۹ واحد، شاخص آزاد شناور با ۶۷۵۲۲ واحد کاهش معادل منفی ۳.۲۴ درصد به دو میلیون و ۱۸ هزار و ۳۰۷ واحد، شاخص بازار اول با ۴۴۳۳۷ واحد کاهش معادل منفی ۳.۸۹ درصد به یک میلیون و ۹۴ هزار و ۵۰۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۴۴۰۹ واحد کاهش معادل منفی ۲.۹۴ درصد به ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۱۷ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۲۳۷ هزار و ۶۸۴ نوبت معاملاتی، یک هزار و ۸۲۳ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 7 مهر 99/ تنها 7 درصد نمادها قفل در صف خرید!

گزارش بورس امروز دوشنبه 7 مهر 99/ تنها 7 درصد نمادها قفل در صف خرید!

آیا سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس غیرقانونی است؟

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری، گفت: آیین نامه از سمت سازمان بورس به بانک‌ها ابلاغ شده، ولی آنچه بانک‌ها طبق آن عمل می‌کنند، ابلاغیه‌های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است؛ بنابراین، بهتر است سازمان بورس آیین نامه مربوطه را از بانک مرکزی پیگیری کند تا موانع این موضوع رفع و برای بانک‌ها قابلیت اجرا پیدا کند. بانک‌ها برای حضور در بورس با قانون رفع موانع تولید مواجه هستند که طبق این قانون، آن‌ها از بنگاه‌داری منع شده‌اند و فقط برای اعطای تسهیلات می‌توانند در بازار سرمایه دخالت کنند. به نقل از ایسنا، جمشیدی با تاکید بر اینکه بانک‌ها مستقیم نمی‌توانند وارد بورس شوند، خاطرنشان کرد: یک تناقض بین مصوبه شورای عالی بورس و قانون وجود دارد، زیرا این مصوبه فراقانونی نیست و بانک‌ها بر اساس قانون ـ چه بلند مدت چه کوتاه مدت ـ نمی‌توانند در بورس فعالیت کنند.

قیمت دلار به چند هزار تومان رسید؟

در معاملات امروز (دوشنبه هفتم مهرماه ۹۹) بازار ارز، شاهد رشد نسبی شاخص ارزی هستیم، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۸۸۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۲۵۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۳۳۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۳۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت روز یکشنبه، ۲۵۰ تومان گران‌تر شده است.

نماینده مجلس: ۷ و نیم میلیارد دلار در یکی از کشور‌ها داریم

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به راه‌های ایجاد ثبات در بازار ارز اشاره کرد و گفت: حرکت به سوی مبادلات دو جانبه و چند جانبه، تلاشی است که باید از سوی مسئولان صورت پذیرد تا نقش ارزهای خارجی در معاملات اقتصادی کاهش پیدا کند؛ اما اکنون به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت، برخی معاملات داخلی نیز با ارز خارجی انجام می‌شود. وی با بیان مثالی ادامه داد: اکنون هفت و نیم میلیارد دلار در یکی از کشورها داریم، اما این کشور زمانی حاضر است این پول را باز پس دهد که با قدرت از آن‌ها خواسته شود. حاجی دلیگانی افزایش صادرات غیرنفتی را راه دیگر کاهش قیمت ارز و ایجاد ثبات در بازار دانست و گفت: رونق پتروپالایشگاه و پتروشیمی‌ها و تبدیل نفت خام به فرآورده می‌تواند زمینه افزایش ارزآوری در کشور را فراهم کند. تشدید مجازات افرادی که ارز کالاهای صادره را به کشور بازنمی‌گردانند، راه دیگری برای ایجاد ثبات در بازار است. /خانه ملت

سیگنال افزایشی دلار به سکه

با افزایش بهای ارز به ویژه دلار در صرافی‌های مجاز، شاهد رشد نرخ انواع سکه در بازار هستیم، به گونه‌ای که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۵ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، به رقم یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

مقام مسئول: مردم طلای دست دوم نخرند

محمد ولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ارتباط تصویری با شبکه خبر با اشاره به اینکه مردم دنبال طلای دست دوم نروند و خرید طلای دست دوم معظلاتی را در پی دارد، افزود: کُند شدن چرخه تولید، ایراد و اشکالات موجود در طلای دست دوم و از نظر بهداشت و چند عامل دیگر از دلایل نخریدن طلای دست دوم است. مردم می توانند طلای دست دوم خود را بفروشند، ولی خرید طلای دست دوم ممنوع است. محمدولی ضمن اشاره به اینکه طلای دست دوم دلیل بر ارزان خریدن نیست، گفت: از مردم تقاضا داریم دنبال مصنوعات طلای دست دوم نروند و طلافروشان هم از فروش این نوع طلاها خودداری کنند.  

دژپسند: دولت در شش ماهه نخست سال یک ریال هم به بانک مرکزی وابستگی نداشت

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با اشاره به حواشی های بسیار و بی اساس در خصوص کسری بودجه و برداشت دولت از بانک مرکزی خاطرنشان کرد: دولت در شش ماهه نخست سال حتی یک ریال به بانک مرکزی وابستگی نداشت.

زیان انباشته صنعت خودرو به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: جمع زیان انباشته کل مجموعه صنعت خودروسازی و قطعه سازی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: قیمت گذاری دستوری خودرو تبعات زیادی دارد که از آن جمله، خودروسازان تولیدات قطعه‌سازان را با قیمت‌های درستی نمی‌خرند. به گفته این مقام صنفی، زیان انباشته یاد شده و در مقابل سود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بالادستی و تولیدکنندگان مواد اولیه، یک عدم توازن و تعادل را به وجود آورده است.

ارتباط قیمت نفت با افزایش شیوع کرونا

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا که امیدها به احیای مستمر تقاضا برای سوخت را تضعیف کرد، با کاهش روبرو شد. بهای معاملات نفت برنت ۲۳ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص هفته گذشته ۲.۹ درصد کاهش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۱ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته ۲.۱ درصد کاهش ثبت کرد.

کاهش ذخایر جهانی نفت تا شش ماه دیگر؟

دبیرکل اوپک در نشست آنلاین وزیران انرژی گروه جی ۲۰ پیش بینی کرد ذخایر نفت اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد ماند. به گزارش ایسنا، محمد بارکیندو اظهار کرد: این برآورد بر مبنای جدیدترین پیش بینی هاست که انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد و تولید نفت غیراوپک ۲.۷ میلیون بشکه در روز افت کند. دبیرکل اوپک در ادامه افزود: بنابراین کار ما هنوز به پایان نرسیده است. ما باید برای دستیابی به راهکارهای گسترده و مورد توافق جمعی تلاش کنیم که به نفع ذی نفعان و کل جهان هستند.

طلای جهانی اندکی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی عقب نشینی دلار از بالاترین رکورد دو ماه اخیر، اندکی افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۸۶۱ دلار و دو سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، ۱۸۶۳ دلار و ۷۰ سنت بود. به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ، طلا تحت تاثیر دلار آمریکاست. حرکت بزرگ احتمالا پس از مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و نتایج نظرسنجی ها در خصوص نامزد پیشتاز در انتخابات روی خواهد داد.

یک متر خانه در تهران چند میلیون تومان شد؟

در شهریورماه سال ۱۳۹۹، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴۲.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رکورد جدید در بازار مسکن؛ یک متر مربع خانه در تهران چند میلیون تومان شد؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار