نخستین مناظره انتخاباتی میان رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶ 30 September 2020

نخستین مناظره انتخاباتی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و «جو بایدن» رقیب اصلی وی از حزب دموکرات چهارشنبه صبح ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز شد.

این مناظره که در دانشگاه «کیس وسترن رزرو» در شهر کلیولند اوهایو برگزار شد، شامل ۶ بخش ۱۵ دقیقه‌ای (مجموعاً ۹۰ دقیقه) بود که هر بخش به یک موضوع مجزا اختصاص داشت. این موضوعات عبارت بودند: سوابق ترامپ و بایدن؛ دیوان عالی آمریکا؛ بیماری کووید -۱۹؛ اقتصاد؛ نژاد و خشونت در شهرهای آمریکا؛ و صحت انتخابات.

مدیر این مناظره انتخاباتی «کریس والاس» مجری برنامه «فاکس نیوز ساندی» بود.

مجری و مدیر مناظره هر بخش را با یک پرسش آغاز می‌کند و هر کدام از نامزدها دو دقیقه برای پاسخگویی به این پرسش زمان خواهند داشت. نامزدها همچنین فرصت دارند تا به یکدیگر پاسخ دهند. مجری همچنین از توازن زمان اختصاص یافته به هر بخش برای انجام گفتگویی عمیق‌تر پیرامون آن موضوع استفاده می‌کند.

در ابتدای برنامه، کریس والاس با توضیح روند برگزاری این مناظره انتخاباتی، اظهار داشت که این مناظره تحت نظارت کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی برگزار می‌شود و هیچیک از پرسش‌ها از قبل به کمیسیون و نامزدها گفته نشده است. وی همچنین گفت که پروتکل‌های بهداشتی در این مناظره رعایت می‌شود و دو کارزار انتخاباتی موافقت کردند که دو نامزد در این مناظره با یکدیگر دست ندهند. تماشاگران حاضر در این مناظره نیز قول داده‌اند که از ابراز احساسات خودداری کرده و سکوت اختیار کنند.

دیوان عالی آمریکا

والاس: «موضوع اول مربوط است به دیوان عالی آمریکا؛ آقای ترامپ، شما خانم امی کانی بارت را به عنوان جانشین قاضی فقید روث گینسبرگ انتخاب کردید؛ شما گفتید که قانون اساسی به صراحت مشخص کرده که شما می‌توانید این فرد را انتخاب کنید؛ آقای بایدن، شما هم می گوئید که تلاشی از سوی جمهوری‌خواهان و رئیس جمهور برای پیش بردن نامزدی این خانم با سوء استفاده از قدرت در حال انجام است. پرسش این است: هریک از شما برای گفته‌های خود چه استدلالی دارید و فکر می‌کنید که خانم بارت دیوان عالی را به کجا هدایت خواهد کرد؟»

ترامپ: «ما صاف و ساده در انتخابات پیروز شدیم و این پیروزی پیامدهایی داشت و ما اختیار سنا و کاخ سفید را در اختیار گرفتیم. ما یک نامزد فوق العاده داریم که مورد احترام همه است و از نظر دانش فوق العاده است. من بعد از انتخابات هم زمان دارم. او [خانم بارت] به شایستگی قضات قبلی دیوان عالی آمریکا است. ما انتخابات را بُردیم و این حق را داریم که او را انتخاب کنیم. دمکرات‌ها هم اگر این فرصت را داشتند، همین کار را می‌کردند؛ مسئله این است که آنها در انتخابات پیروز نشدند».

بایدن: «سپاسگزار از شما برای این برنامه، مردم آمریکا این حق را دارند که بتوانند تصمیم بگیرند چه کسی قاضی دیوان عالی آمریکا شود. این مسئله در مورد انتخاب سناتورها و رئیس جمهور هم صدق می‌کند. اما حالا آنها این شانس را ندارند چون الان ما در وسط برگزاری انتخابات هستیم و انتخابات آغاز شده و تاکنون دهها هزار نفر رأی داده‌اند و ما باید صبر کنیم تا ببینیم نتیجه انتخابات چه می‌شود. این تنها راه برای بیان دیدگاه مردم آمریکا در مورد انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور است».

بایدن در ادامه با اشاره به تلاش ترامپ برای خلاصی یافتن از برنامه خدمات درمانی همگانی (اوباماکر) و تلاش دولت وی برای دستیابی به این هدف از مجرای دیوان عالی، خاطرنشان کرد که در این صورت نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا حق بیمه خود را از دست می‌دهند. نامزد دموکرات انتخابات آمریکا به صراحت گفت: «من با نامزد وی برای دیوان عالی مشکلی ندارم اما ایشان (بارت) قبل از تصدی این سمت گفته‌اند که بیمه خدمات درمانی همگانی مغایر با قانون اساسی است».

ترامپ: «من برای چهار سال انتخاب شده‌ام و نه سه سال و در حال حاضر گشایشی در دیوان عالی [برای انتخاب قاضی جدید] بوجود آمده است».

والاس: «یک هفته پس از انتخابات آمریکا، دولت ترامپ به همراه یک گروه از ۱۸ تن از وکلای ایالتی قصد داشتند که اعتبار بیمه خدمات درمانی همگانی [اوباما کِر] را به پایان برسانند. ظرف چهار سال گذشته شما [ترامپ] قول دادید که این برنامه را جایگزین کنید، اما تاکنون هیچ طرح فراگیری ارائه نکردید که جایگزین اوباماکر شود. در عوض، شما هفته پیش یک فرمان اجرایی نمادین را در حمایت از افرادی که ناراحتی جسمانی قبلی دارند، امضا کردید؛ دقیقاً پنج روز پیش از این مناظره. واقعاً برنامه بهداشتی و درمانی شما چیست؟»

ترامپ: «[با لحن تمسخرآمیز] من در حال مناظره با شما [والاس] هستم و نه بایدن. هیچ چیز نمادین نیست، من در حال پائین آوردن قیمت اقلام دارویی هستم، کاری که بایدن ظرف ۴۷ سال انجام نداده است».

والاس: «آقای بایدن، آیا استدلال جمهوری‌خواهان و رئیس جمهور را می‌پذیرید که اوباماکر به بیمه‌های خصوصی پایان خواهد داد و سلطه دولت را به همراه خواهد داشت؟»

بایدن: «این بیمه [اوباماکر] تنها برای افراد نیازمند است. از این رو اکثریت مردم در این گروه قرار نخواهند گرفت… هرچی که ایشان [ترامپ] گفته دروغ بوده و همه می‌دانند که ایشان یک دروغگو است. ایشان نمی‌خواهد به افراد نیازمند به بیمه خدمات درمانی کمکی بکند. ایشان می‌خواهد علاوه بر ۱۰ میلیون نفری که بیمه کاری خود را به دلیل رکود کنونی از دست داده‌اند، ۲۰ میلیون نفر دیگر را از اوباماکر محروم کند. او هیچ برنامه‌ای برای بیمه خدمات درمانی ندارد».

بیماری کووید -۱۹

والاس: «موضوع دوم، بیماری کووید -۱۹ است. که در آمریکا تاکنون ۷ میلیون نفر را مبتلا کرده و حدود ۲۰۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. حتی پس از تولید یک واکسن مؤثر ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد که این بیماری تحت کنترل درآید و زندگی به حالت عادی برگردد. پرسش این است: شما با اتکاء به گفته‌ها و آنچه که انجام داده و یا انجام خواهید داد، چرا فکر می‌کنید که در زمینه مقابله با این بحران بهداشتی، مردم آمریکا باید به شما بیش از دیگری اعتماد کنند؟»

بایدن: «۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۷ میلیون نفر مبتلا شده‌اند. ما ۴ درصد جمعیت جهان را داریم اما ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری به ایالات متحده مربوط می‌شود. روزانه ۴۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۷۵۰ تا یکهزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. ایشان [ترامپ] وقتی آمار را ارائه می‌کرد، گفت همینی که هست.. [خطاب به ترامپ] همینی که هست بخاطر اینکه تو همونی هستی که هستی. رئیس جمهور هیچ برنامه‌ای برای مقابله با این بیماری ندارد. وی از ماه فوریه در مورد جدی بودن این بیماری و شدت مرگبار بودن آن خبر داشت و حتی در یک نوار صوتی ضبط شده گفت که "بله من می‌دانستم". اما او به مردم هشداری نداد تا به گفته خودش مردم دچار ترس و نگرانی نشوند.... ترامپ صبر کرد و صبر کرد و هیچ اقدامی نکرد. من هم در ماه مارس و هم در ماه ژوئیه گفتم که چکار می‌کنم. ما باید پول و تجهیزات محافظتی را به مردم بدهیم و همینطور پولی که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد را باید به مردم بدهیم تا کسب و کارهای خود را راه بیاندازند و مدارس را باز نگه دارند. اما تو [ترامپ] باید از زمین بازی گلف خودت بیرون بیایی تا اون پولی را که لازم است، تأمین کنی و به مردم بدهی».

ترامپ: «اگر به حرفهای شما گوش می‌دادیم و مرزهای کشور را باز نگه می‌داشتیم، بجای ۲۰۰ هزار نفر میلیونها نفر جان خود را از دست می‌داند. این [بیماری] تقصیر چین بود. و وقتی در مورد آمار و ارقام حرف می زنید، نمی‌دانید در روسیه و چین و هند چند نفر مُرده اند، چون آنها آمار دقیق نمی‌دهند. اما من مرزها بستم و علیه من می‌گویند که او یک کار تبعیض نژادی انجام داده است. شما [بایدن] محال بود مرزها را ببندید. دکتر فائوچی گفت که آقای ترامپ هزاران نفر را نجات داده و اکثر طرفداران نیز گفته‌اند که آقای ترامپ کار فوق العاده ای کرده است. ما تمام ماسکهای حفاظتی و دستگاه‌های کمک تنفسی را فراهم کردیم و تا چند هفته دیگر واکسن را می‌سازیم و بنابراین افراد کمتری قربانی خواهند شد… اما رسانه‌های جعلی تنها از اقدامات بایدن پوشش خبری مثبت می‌دهند و از کارهای من پوشش خبری منفی. البته برای من مهم نیست چون به آن عادت کرده‌ام. [خطاب به بایدن] شما محال بود بتوانید کاری که من انجام دادم را انجام دهید، چون وجود این کار را ندارید».

بایدن: «من می دانم که چه کاری باید بکنم».

ترامپ: «کاری که شما در مقابله با آنفولانزای مرغی انجام دادید، افتضاح بود».

بایدن: «در آن زمان ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند، نه ۲۰۰ هزار نفر. ما اقتصاد را تعطیل نکردیم. اما ترامپ اقتصاد را تعطیل کرد. [خطاب به تماشاگران] چند نفر از شما عزیزان خود را در اثر این بیماری از دست دادید. حتی رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در آمریکا گفت که امکان دارد ۲۰۰ هزار نفر دیگر هم بر اثر این بیماری بمیرند. اگر ماسک می‌زدید، نصف این آدم‌ها کشته نمی‌شدند. من با ساخت واکسن موافقم اما به این آقا اعتماد ندارم».

والاس: «بهتر است تمرکز ما روی آینده باشد. آقای رئیس جمهور، شما به کرات با خیلی از متخصصان و دانشمندان بخش دولتی تضاد عقیده داشتید. رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا گفت که تا تابستان آینده واکسن این بیماری بطور کامل در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت. اما شما گفتید که او گم و گیج شده و اشتباه می‌کند. این دقیقاً کلماتی است که شما بکار بردید. رئیس کمپین شما هم دقیقاً همین را گفت. آیا هر دوی آنها اشتباه می‌کنند؟»

ترامپ: من با دو شرکت در این باره [ساخت واکسن] صحبت کرده‌ام اما افرادی مانند او [بایدن] می‌خواهند موضوع را سیاسی کنند، بجای آنکه جان افراد را نجات دهند. شرکتها می‌توانند برای ساخت این واکسن سریع‌تر کار کنند… رئیس کمپین من این را نگفته است … و ارتش آمریکا آماده است که روزانه ۲۰۰ هزار واکسن توزیع کند».

بایدن: «او همان کسی است که گفته بود تا عید پاک این بیماری از بین می‌رود، با گرم شدن هوا از بین می‌رود، او گفته بود که مردم به خود وایتکس تزریق کنند [ترامپ: من مزاح کردم!] همه شرکتهای فعال در این زمینه می‌گفتند که تا اوایل سال ممکن است یک واکسن تولید شود اما توزیع آن تا پایان سال طول خواهد کشید.. حال با توجه به تمام دروغ‌هایی که ترامپ در مورد کووید -۱۹ به شما گفته است، آیا به او اعتماد می‌کنید. او خودش اذعان کرده که در ماه فوریه از خطرناک بودن این بیماری خبر داشته اما چیزی به شما نگفت؛ شاید به خاطر اینکه خودش دچار ترس و نگرانی شده و یا به بازار سهام نگاه کرده و نتیجه آن شد مرگ ۲۰۰ هزار نفر و همچنین مرگ تعداد بیشتری در روزهای آینده».

والاس: «در مورد مقابله با ویروس، هر کدام از شما دیدگاهی متفاوت داشتید که بسته به پیروزی هر کدام از شما در انتخابات، این موضوع بر مدیریت این بیماری اثر خواهد گذاشت. آقای بایدن، شما به هیچ‌وجه به بازگشایی اقتصاد، کسب و کارها و مدارس راغب نبودید».

بایدن: «آقای ترامپ برنامه‌ای ندارد. اما من برنامه دارم و برای همین در انتخابات شرکت می‌کنم. باید به کسب و کارها پول و وسایل حفاظتی بدهیم. نانسی پلوسی و چاک شومر طرح دارند اما حتی با ترامپ دیدار نمی‌کنند. او فقط در زمین گلف بازی می‌کند».

ترامپ: «او [بایدن] می‌خواهد اقتصاد را تعطیل کند. من می‌خواهم کشور را باز کنم. ایالت‌هایی که اقتصادشان تعطیل شد، نتوانستند کار خود را به خوبی پیش ببرند.. من ماسک دارم و هروقت لازم باشد آن را می زنم».

بایدن: «ماسک تفاوت بسیار بزرگی ایجاد می کند».

والاس: «برداشتهای متفاوت شما حتی در گردهمایی‌های انتخاباتی شما هم اثرگذار بوده. در گردهمایی ترامپ جمعیت بیشتری شرکت کردند و در گردهمایی بایدن جمعیت کمتر. دلیل آن چیست؟»

ترامپ: «چون افراد زیادی می‌خواهند بدانند که برنامه من چیست».

بایدن: «او [ترامپ] در مورد ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است».

اقتصاد

والاس: «موضوع سوم اقتصاد است. در ربع دوم سال، اقتصاد با سرعتی بالاتر از آنچه تصور می‌شد در حال ترمیم و بازسازی است. نرخ بیکاری حدود ۸.۴ درصد است و بانک مرکزی می‌گوید که ضربه اقتصادی پیش رو به بدی که تصور می‌شود، نیست. در بازسازی اقتصاد، دیدگاه‌های اقتصادی شما چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟»

ترامپ: «در دوران شیوع کرونا ما اقتصاد را تعطیل کردیم. معاملات در سطح عالی هستند. ۱۰.۴ میلیون نفر در بازار مشاغل قرار دادیم. اما او [بایدن] می‌خواهد اقتصاد را به تعطیلی بکشاند. دمکرات‌ها قصد دارند با بسته نگه داشتن اقتصاد تا انتخابات در ماه نوامبر، به ما ضربه بزنند. اما مردم می‌دانند که چه باید بکنند. دست‌های خود را می‌شوند و فاصله اجتماعی را حفظ کرده و ماسک می‌زنند. باید ایالت‌ها را باز کرد و فعالیت‌ها را به راه انداخت. نگاهی بیاندازید به آمار طلاق، میزان مصرف الکل و مواد مخدر در ایالاتی که تعطیل هستند. این آقا [بایدن] می‌خواهد کشور ما را از بین ببرد. کشور ما به صورتی عالی در حال بازسازی است و لازم نیست کسی بگوید که باید اقتصاد را تعطیل کنیم».

والاس: «آقای بایدن، نظر شما درباره صحبت‌های آقای ترامپ چیست؟»

بایدن: «تفاوت این است که میلیاردرها و میلیونرهای آمریکایی در این بحران کرونا وضع مالی اشان حسابی خوب شد. برخی میلیاردرها میلیاردها دلار درآمد بیشتری به دست آوردند آن‌هم به خاطر برنامه مالیاتی ترامپ و تمرکز او بر بازار. ولی شمایی که در خانه نشسته‌اید و کسانی که در شهرک‌های کارگری آمریکا سکونت دارید، حال شما چطور است؟ ترامپ در کل فقط ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است. حقیقت این است که او به گونه‌ای روی این برنامه مالیاتی کار کرده که اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود که در زمان خروج [از کاخ سفید] تعداد مشاغل در آمریکا کمتر از آغاز ریاست جمهوری او بوده است. و برای اولین بار در تاریخ آمریکا نرخ بیکاری بالا می‌رود. دوم آنکه افرادی شغل خود را از دست می‌دهند که در خط مقدم مراقبت‌های درمانی قرار داشتند و برای نجات جان ما، خود را به خطر انداختند. ایده‌ای که ترامپ بر آن پافشاری می‌کند آن است که کشور را بازگشایی کند آن‌هم در شرایطی که نیمی از ایالت‌های آمریکا با افزایش شمار مبتلایان روبرو هستند. شما نمی‌توانید کشور را بازگشایی کنید زمانی که هنوز بحران این بیماری را برطرف نکرده‌اید. ترامپ هیچ قصدی برای بهبود این وضع ندارد. چرا مدارس باز شدند چون بازکردن ایمن آنها هزینه دارد. دولت ترامپ می‌خواست به مدارس و دانش آموزان ماسک بدهد اما بعد تصمیم گرفتند که این کار را نکنند چون وضعیت اضطراری ملی نبود. آنها هیچ کاری برای کمک به کسب و کارهای کوچک نکردند. از هر شش کسب و کار کوچک یکی تعطیل شد. ما باید به نیازهای مردم آمریکا رسیدگی کنیم».

ترامپ: «مردم می‌خواهند مدارس و ایالت باز باشند. نیویورک تبدیل شده به شهر ارواح».

والاس: «آقای رئیس جمهور، گزارشی وجود دارد در مورد سال ۲۰۱۶ سال انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور و سال ۲۰۱۷ اولین سال ریاست جمهوری شما که طبق آن شما در هر سال تنها ۷۵۰ دلار به عنوان مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده‌اید. آیا این موضوع صحت دارد؟»

ترامپ: «من میلیونها دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌ام. این یک داستان بود در یکی از روزنامه‌ها. من ۳۸ میلیون دلار مالیات پرداختم. می‌توانید به کمیسیون انتخاباتی مراجعه کنید. آنجا پرونده‌ای هست که در آن یک گزارش ۱۱۸ صفحه‌ای در این باره وجود دارد».

والاس: «آیا شما به ما خواهید گفت که در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ چقدر پرداخت کردید؟»

ترامپ: «میلیونها دلار و نه ۷۵۰ دلار. مدارک آن موجود است. من قبل از ریاست جمهوری، یک بازرگان خصوصی بودم. و به قوانین مالیاتی نگاه می‌اندازم مگر آنکه احمق باشم. اما او [بایدن] قانونی وضع کرد که طبق آن ما از مزایایی برخوردار شدیم که به من اعتبار مالیاتی می‌داد. به عنوان مثال برای هتلم در خیابان پنسیلوانیا شهر واشنگتن».

بایدن: «قانون مالیاتی که ترامپ تصویب کرده باعث شده است او کمتر از آموزگار یک مدرسه مالیات دهد. او فکر می‌کند باهوش است و باید از قوانین مالیاتی سوء استفاده کند. برای همین قصد دارم که قوانین مالیاتی او را لغو کنم. تمرکز من بر کمک به مردم نیازمند خواهد بود».

ترامپ: «شما بدترین سناتور در تاریخ آمریکا بودید. من در ۴۷ ماه بیش از ۴۷ سال شما کار انجام دادم».

والاس: «آقای معاون رئیس جمهور، برنامه اقتصادی شما در مورد مالیات‌های بزرگ و هزینه‌های بزرگ است. در مورد مالیات، شما گفتید که در عرض ۱۰ سال ۴ تریلیون دلار مالیات جدید از افراد و شرکتهایی می‌گیرید که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند. در مقابل، ترامپ می‌گوید که این افزایش مالیات به پیکره اقتصاد صدمه خواهد زد؟»

بایدن: «شرکتهای وال استریت در مورد برنامه اقتصادی من گفتند که این برنامه نسبت به چهارسال ریاست جمهوری ترامپ، ۷ میلیون شغل بیشتر ایجاد می‌کند و یکهزار میلیون دلار رشد اقتصادی را رقم می‌زند. دولت ترامپ ششصد میلیارد دلار برای خرید کالای خارجی هزینه می‌کند. من بسیاری از بخشودگی‌های مالیاتی را حذف می‌کنم. مالیات شرکتها را ۲۹ درصد خواهم کرد. ۹۰ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر حتی یک پنی مالیات نمی‌پردازند».

والاس: «آقای ترامپ، آیا شما همچنان به آن برداشت بازار آزاد خود و نقض قرارداد ادامه می‌دهید؟»

ترامپ: «راه افتادن بازار سهام به معنای راه اندازی اقتصاد و مصرف کمتر ذخایر است. در مورد مالیات باید بگویم که نصف این شرکتها از آمریکا خواهند رفت و وضعی غیرقابل تصور بوجود خواهد آمد.. من ۷۰۰ هزار شغل را بازگرداندم. من کارخانه‌ها را برگرداندم. بسیاری از شرکتها از آلمان به میشیگان آمدند».

بایدن: «ما توانستیم بعد از بدترین کسادی در تاریخ آمریکا به بهترین شکل اقتصاد را بازسازی کنیم. اما اکنون به خاطر اقدامات ترامپ حتی پیش از کووید -۱۹ تولیدی صورت نگرفته است.... این من بودم که شرکت‌های کرایسلر و جنرال موتورز را به ایالت اوهایو بازگرداندم. اکنون کسری تراز تجاری ما با چین بیش از هر زمان دیگری است».

بایدن همچنین در پاسخ به این ادعای ترامپ که فرزند وی از شهردار شهر مسکو ۳.۵ میلیون دلار گرفته است، گفت: «هیچکدام از اینها حقیقت ندارد. اعتبار او [ترامپ] از سوی همه، رسانه‌ها، تمام متحدان آمریکا و حتی بانک جهانی رد شده است. اصلاً نمی‌شود با این آدم حرف زد… مردم آمریکا این مناظره در مورد خانواده شماست، اما او نمی‌خواهد در مورد شما صحبت کند».

والاس: موضوع بعدی، بحث نژادی است. از شما [ترامپ] می‌خواهم که صحبت‌های آقای بایدن را قطع نکنید. آقای بایدن، شما پیش‌تر گفتند که در واکنش به اظهارات ترامپ در خصوص خشونت شارلوت ویل کارزار انتخاباتی خود را راه اندازی کرد. آقای ترامپ، شما هم گفته‌اید که بیش از هرکسی در آمریکا البته به جز آبراهام لینکلن، برای آمریکائیان آفریقایی تبار کار کرده‌اید. به نظر شما در برخورد با مسائل تبعیض نژادی ظرف ۴ سال آینده مردم چرا باید به شما اعتماد کنند؟»

بایدن: «موضوع برابری است، موضوع انصاف، رفتار درست و قانون اساسی است. ما هرگز نمی‌خواهیم از ایجاد برابری برای تمام مردم آمریکا دور شویم. ما نمی‌خواهیم هرگز مانند او [ترامپ] از این برابری دور شویم. هرگز واقعه شارلوت ویل را فراموش نکنید؛ آنهایی که شعله‌هایی در دست داشته و رگ گردنشان از خشم بیرون زده و شعارهای یهودستیزانه سر می‌دادند و یک زن هم در این خشونتها کشته شده و گروه کوکلوس کلان (Ku Klux Klan) نیز از آنها حمایت کرد. ترامپ در باره آن گفت که در هر دو طرف آدم‌های خوبی وجود دارند. هیچ رئیس جمهوری تا بحال یک چنین حرفی نزده است. نکته دوم اینکه وقتی جورج فلوید کشته شد، تظاهرات مسالمت آمیزی در مقابل کاخ سفید برگزار شد. اما این آقا [ترامپ] چه کار کرد؟! او از سنگر خود بیرون آمد و از نیروهای امنیتی و ارتش خواست که علیه مردم از گاز اشک آور استفاده کنند. وی در مقابل کلیسا، یک انجیل در دست گرفته و آن را بالا برد. کشیش همان کلیسا گفت که این مایه شرم است. به گفته یک ژنرال نیز رئیس جمهور تنها چیزی که می‌خواهد، ایجاد تفرقه است و نه اتحاد. او کسی است که برای ایجاد تفرقه‌های نژادی هرکاری کرده و حالا می‌گوید که برای آمریکائیان آفریقایی تبار خیلی کارها کرده است. تاکنون از هر هزار آمریکایی آفریقایی تبار یک نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده و اگر کاری انجام ندهیم تا پایان سال جاری، از هر ۵۰۰ نفر آنها یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. حال آیا ترامپ منجی آمریکائیان آفریقایی تبار است؟! باید نگاه کرد که او چه کرده است؟! کاری که ترامپ کرده برای آمریکائیان آفریقایی تبارها فاجعه بار بوده است».

والاس: «آقای ترامپ، در مقایسه با آقای بایدن چرا مردم آمریکا باید در مورد مسائل نژادی به شما اعتماد کنند؟»

ترامپ: «به لایحه جرائم که در دولت اوباما تدوین شده اشاره می‌کنم. طبق این لایحه شما [بایدن] آمریکائیان آفریقایی تبار را گناهکار می‌دانستید. اما من برخی از آنها را از زندان آزاد می‌کنم. اگر به نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنید، عملکرد من در قبال سیاهپوستان بهتر از هر جمهوریخواه دیگر است. تاکنون ۲۵۰ فرمانده نظامی از من حمایت کردند. تمام مجریان قانون در فلوریدا، تگزاس، و اوهایو و حتی پورتلند از من حمایت کرده‌اند. تکیه ما بر نظم و قانون است و ما کنترل شهرهای پورتلند و مینیاپولیس را مجدداً در دست گرفتیم. مردم آمریکا خواهان نظم و قانون هستند».

والاس: «برمی گردیم به بحث نژادی، در مورد عدم گناهکار شناخته شدن پلیس‌هایی که یک خانم سیاه پوست را کشتند. آیا فکر می‌کنید که نظام قضایی متفاوتی برای سیاهپوستان وجود دارد؟»

بایدن: «یک نظام ناعادلانه در این کشور وجود دارد در حوزه اجرای قانون. اما اکثریت نیروهای پلیس افراد شریف و خوبی هستند؛ اما خب افراد ناشایستی هم وجود دارند. من در صورت رئیس جمهور شدن، گروه بزرگی متشکل از فعالان حقوق مدنی و رؤسای پلیس در کاخ سفید تشکیل خواهم داد که هدف آن ایجاد شفافیت بیشتر در عملکرد پلیس است. نیروهای پلیس نیز از مرگ جورج فلوید و خانم برتا تیلور خوشحال نیستند اما باید از طریق ایجاد یک سیستم افراد مقصر را پاسخگو کنیم. اعتراضات مسالمت آمیز خوب است، اما خشونت مردود است».

والاس: «در این ماه، آژانس‌های فدرال اعلام کردند که دولت شما [ترامپ] بحث‌های مربوط به حساسیت نژادی و احترام نژادی را لغو کرده‌اید. علت این کار چه بود؟»

ترامپ: «در واقع گفته بودند که یک انقلاب رادیکال در صفوف ارتش و مدارس به وجود می‌آید. ما به افراد ی میدان می‌دهیم تا سعی می‌کنند به افراد بیاموزند سرتاپای کشور پر از مسائل نژادی است و برای همین از کشور متنفر باشند».

بایدن: «حقیقت آن است که عدم حساسیت نژادی وجود دارد. مردم باید آن را بدانند. اما این آموزش‌ها یک تفاوت بزرگ ایجاد می‌کند. این دولت و حامیان آن به مردم آمریکا نگاهی از بالا به پایین دارند اما همه ما آمریکائی هستیم. وظیفه ما این است که کشور را دوباره متحد کنیم».

ترامپ: «نگاهی بیاندازید به اوکلند، در دوره اوباما و بایدن تفرقه و نفاق وجود داشت. در بالتیمور و فرگوسن چه اتفاقاتی افتاده است. چون دمکرات‌های حاکم بر این شهرها مخالف نظم و قانون هستند».

بایدن: «من حامی نظم وقانون و عدالت هستم و جایی که با مردم با انصاف رفتار می‌شود. حقیقت این است که در این دوره اوباما جرائم خشونت آمیز تا ۱۷ درصد کاهش یافت اما در دوره ترامپ دوباره بالا رفت».

والاس: «در تابستان گذشته میزان قتل افزایش پیدا کرده است اما شما [ترامپ] همواره فرماندارهای دموکرات ایالات ا مقصر دانستید. چنانچه در بسیاری از شهرها از جمله تالسا و فورت فورد که تحت اداره جمهوری‌خواهان است، وضع به همین منوال است. آیا این یک مسئله حزبی است؟»

ترامپ: «به شیکاگو نگاه کنید. ۵۳ نفر به ضرب گلوله کشته شده‌اند. یا نیویورک که نرخ جرائم تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. او [بایدن] از واژه نظم و قانون استفاده نمی‌کند چون نمی‌خواهد حمایت چپ‌های رادیکال را از دست بدهد».

بایدن: «الان سال ۱۹۵۰ نیست و دیگر حرف‌های نژادپرستی معنا ندارد. همه با هم مخلوط شده‌اند. آنچه که اکنون در حومه شهرها مهم است، مسئله مقابله با کووید -۱۹ است».

والاس: «آیا شما [بایدن] با جنبش هواداران سیاه پوست موافق هستید که خواستار کنترل بیشتر بر عملکرد پلیس هستند؟»

بایدن: «من تنها از این مسئله حمایت می‌کنم که پلیس فرصت داشته باشد از جوامع محلی محافظت کند در حالی که ترامپ ۴۰۰ میلیون دلار از بودجه پلیس محلی را کاهش داده است».

والاس: «در پورتلند ایالت اورگن بیش از ۱۰۰ روز اعتراضات خیابانی صورت گرفته که برخی از آنها به خشونت کشیده شده است. شما به عنوان معاون رئیس جمهور سابق می گوئید افرادی که مرتکب جرم می‌شوند، باید پاسخگو باشند. آیا شما با مقامات دموکرات اورگن تماس گرفتید و به آنها گفتید که گارد ملی باید بیایید و جلوی این اعتراضات را بگیرد؟»

بایدن: «من در حال حاضر مسئولیت رسمی ندارم. رسماً گفتم باید خشونت را متوقف کرد. باید بگویم که سخنگوی پیشین ترامپ گفته که این شورش‌ها کار ترامپ را پیش می‌برد. نکته این است که ترامپ نمی‌خواهد اوضاع آرام شود؛ در عوض بر تنش‌ها می‌افزاید».

والاس: «شما [ترامپ] بارها از بایدن انتقاد کردید که چرا گروه‌های چپ را مورد انتقاد نداده ولی آیا امروز شما حاضرید که نژادپرستان و سفیدپوستان برتری طلب را مورد انتقاد قرار دهید؟»

ترامپ: «تمام چیزهایی که امروز می بی نم، ملهم از گرایش‌های چپ است. امروز باید کسی در برابر طیف چپ بایستد».

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار