گزارش تابناک خوزستان از چالش های فراروی شرکت توسعه نیشکر خوزستان؛
یکی از فرایندهای غیرشفاف در این توسعه، فرایند انتخاب مدیرعامل جدید شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. چه کسی مدیرعامل را معرفی می کند؟ آیا قومیت و دخالت نمایندگان دخبل است؟ آیا مدیرفعلی که تعدادی زیادی واحد تولیدی دارد وقت رسیدن به امورات شرکت را دارد؟
کد خبر: ۹۰۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵ 30 September 2020

به گزارش تابناک خوزستان، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از شرکت های مهم خوزستان است که با هدف تولید شکر و تامین شکر کشور در زمین های خوزستان راه اندازی شد.

توسعه نیشکری که همان موقع برخی اساتید برجسته کشاورزی با توسعه آن در خوزستان به دلیل عدم انطباق اکولوژیک و نبود آب کافی مخالف بودند. بالاخره با فشار دولت وقت این پروژه در استان راه اندازی شد.

وعده بکارگیری روستاییان در توسعه نیشکر که عملی نشد

بسیاری از روستاها و زمین های کشاورزی از سوی توسعه نیشکر با وعده به کارگیری کشاورزان و صاحبان زمین خریداری شد. وعده ای که هیچ گاه درست عملیاتی نشد و بسیاری از صاحبان زمین، هم زمین خود را از دست دادند و هم صاحب کار نشدند. مستضعفینی که زیرپای چرخ بی رحم توسعه برای همیشه نابود شدند.

خوزستان تولید کننده شکر ولی شکر در خوزستان یافت نمی شود

سوال جدی این جاست، شرکتی با این وسعت که بخش زیادی از زمین های کشاورزی خوزستان را بلعیده است، چه آورده ای برای خوزستان داشته است؟ آیا چه مهاجرت مردم از روستا به شهرها و بیکاری جوانان روستا دستاوردی داشته است؟ هر چند بالاخره بخش زیادی شکر کشور را تامین کرده است ولی درد اینجاست شرکتی با این عظمت که ادعای تولید 40 درصد شکر کشور دارد، چرا از تامین شکر خوزستان ناتوان است؟ ممکن است این شرکت توجیهاتی داشته باشد ولی آیا واقعا نباید خوزستانی که تولید کننده شکر است در اولویت تامین شکر باشد؟ این چه سیاست گزاری اشتباهی است که تدوین شده است؟

آلودگی، سوغات توسعه نیشکر برای خوزستان

بی شک یکی از عوامل مهاجرت نخبگان از خوزستان مسایل زیست محیطی است که آلودگی هوای ناشی از سوزاندن نیشکر و مزارع نیشکر است.

صنعت نیشکر درخوزستان علیرغم برخی مزایا، آسیب ها و خساراتی را برای محیط زیست به همراه دارد که یکی از این زیان ها مربوط به سوزاندن مزارع نیشکر به منظور کاشت و برداشت آسان تر است. هرساله همزمــان با آغاز فصل برداشــت غلات بويژه نيشــكر، دوده هاي آن آســمان برخي شهرستان ها همچون شوشــتر را تيره و تار مي كند.

آتش سوزی عامدانه در مزارع نیشکر در همه جای دنیا شیوه ای مرسوم است که پیش از برداشت انجام شده و موجب ازبین بردن شاخ و برگ اضافی آن که کاه و کلش نام دارد می شود. پس از آتش سوزی، با ازبین رفتن کاه و کلش، علف و گیاهان هرز و جانورانی ازجمله مار که درلابلای گیاهان می خزند، قسمت اصلی نیشکر که همان ساقه آن است باقی می ماند و برداشت دستی یا مکانیزه به آسانی انجام شود.

به گفته كارشناسان، آتش سوزى بقاياى مزارع نيشكر نه تنها به لحاظ زيســت محيطى مردود و مخاطره آميز است، بلكه ضمن آلوده كردن هوا شاهد كاهش حاصلخيزى خاك، نابودى ريزجانداران مفيــد و كاهش نفوذپذيرى خاك نيز مي شود. براساس خبری که در خبرگزاری رویترز درج شده است، آتش سوزی مزارع نیشکر در سراسر برزیل تا سال 2017 ممنوع خواهدشد. همچنن در مزارع وسیع نیشکر امریکا، این آتش سوزی تنها در مزارعی که برداشت در آن ها به صورت دستی و سنتی انجام است دیده می شود و ازسوی دیگر، در هر ایالت بطور جداگانه، ضابطان محیط زیست قوانین دقیقی را برای نحوه زمانبندی و اجرای آتش سوزی اعمال کرده اند. زمان بندی معین براساس وضعیت جوی، لزوم دریافت مجوز همراه با اخذ مبالغی معین برای کشاورزانی که اقدام به آتش زدن مزارع خود می کنند و اعمال جرایم سنگین برای افرادی که به طور غیرقانونی اقدام به آتش سوزی می کنند ازجمله محدودیت هایی است که در کشور امریکا بر تولیدکنندگان نیشکر وجوددارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره آتش سوزی هایی که در مزارع نیشکر انجام می شود می گوید: این مسئله به طور جدی در حال پیگیری است تا به راه حل قطعی دست پیدا کنیم؛ یکی از راه حل هایی که پیشنهاد شده این است که از کاه و کلش نیشکر برای تولید علوفه، به عنوان سوخت یا انرژی استفاده شود و پیش از هرنوع اقدام، ابتدا ابزاری برای جمع آوری آن تعبیه شود.

وی تاکید می کند: ممکن است عملی شدن این طرح ها تا سه ماه آینده و پایان آتش سوزی مزارع نیشکر به طول بیانجامد، ولی حتی اگر برای سال آینده درزمینه ممانعت از آتش زدن مزارع کاری انجام دهیم، این اقدامی مثبت است.

پیرسالاری در توسعه نیشکر

به گزارش تابناک خوزستان، ا وجود تاکید مقام معظم رهبری بر بکارگیری نیروی جوان و انقلابی، سن مدیریت در این شرکت بسیار بالاست. به طوری که جوانان متخصص در این شرکت دیده نمیشود. آیا در خوزستان جوان سالم و انقلابی و متخصص نداریم.

فرایندهای ناشفاف در توسعه نیشکر

یکی از فرایندهای غیرشفاف در این توسعه، فرایند انتخاب مدیرعامل جدید شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. چه کسی مدیرعامل را معرفی می کند؟ چه شاخص های بران دخیل است؟ آیا قومیت و دخالت نمایندگان دخبل است؟ آیا مدیرفعلی که تعدادی زیادی واحد تولیدی دارد؛ وقت رسیدن به امورات شرکت را دارد؟

استخدام های این شرکت برچه ضابطه ی صورت می گیرد؟

بسیاری از افرادی که در این شرکت به کارگیری میشوند، معلوم نیست بر چه روندی ورود کردند. اخیرا شنیده شده فرزند یکی از روسای دانشگاه ها در این مجموعه به کارگیری شده این مساله  اگر صحت دارد، بهتر نیست مسئولان این شرکت شفاف سازی کنند؟ چرا مردم احساس می کنند، پارامترهای غیر از تخصص و تعهد در جذب افراد موثر است.

به طور مثال چرا مجموعه شفاف سازی نمی کند، آن مدیر شرکت نیشکر دهخدا که تا یک سال پیش کارمند جز بوده است چگونه معاون شده است؟

خوزستان با وجود سرمایه های عظیم خدادادی به دلیل نبود مدیریت تخصص گرا با مشکلات زیادی روبرو است. انتظار این است دستگاه های نظارتی با دقت بیشتری به این مسایل ورود کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
یک عده خیانتکار اومدند شرکت و کارخانه های دولتی را مفت بزخری کردن به اسم خصوصی سازی و این مشکلات را برای کارگران ایجاد کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار