گزارش تابناک خوزستان از فراز و فرود استفاده ازشبکه آموزش دانش آموزان؛
نرم افزار شاد با تشابه به پیام رسان‌هایی از جمله تلگرام و واتساپ قدرت رقابت را نداشته و در ساعات کاری مدارس با اختلال و کندی فراوانی مواجه است و عمداتا کار تدریس و آموزش را برای دانش آموزان و والدین سخت کرده است .
کد خبر: ۹۰۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ 10 October 2020

به گزارش تابناک خوزستان، نرم افزار ایرانی آموزش دانش آموزان که به اسم شاد (شبکه آموزش دانش آموزان) آن را می‌شناسیم به منظور آموزش از راه دور دانش آموزان در بحران کرونا طراحی و معرفی شد و به جز وارد کنندگان گوشی، دانش آموز، معلم و یا اولیای دانش آموزی را شاد نکرد و با گذشت یک ماه از شروع سال تحصیلی همچنان با اختلال کلافه کننده‌ای مواجه است.

این در حالیست که این نرم افزار شاد با تشابه به پیام رسان‌هایی از جمله تلگرام و واتساپ قدرت رقابت را نداشته و در ساعات کاری مدارس با اختلال و کندی فراوانی مواجه است و عمداتا کار تدریس و آموزش را برای دانش آموزان و والدین سخت کرده است .
با جدی شدن و شیوع افسار گسیخته کرونا، دانش آموزان در مقاطع مختلف نیمی از ساعت روز را در بستر فضای مجازی سپری می‌کنند که باید آن را آسیب شناسایی کرده و مراقب بود بستری برای ورود دانش آموزان به دنیای بی در و پیکر اینترنت نشود. 
این کندی کادر آموزشی و دانش آموزان را به پیام رسان های خارجی و نا ایمن هدایت نکند زیرا طراحی اپلیکیشن پیام رسان ایرانی به خاطر وجود بستر ایمن جهت بهره مندی دانش آموزان و اقشار نوجوان جامعه بوده است که با این وضعیت مشاهده شده دبیران به علت اختلال های مکرر مجبور می شوند محتوای آموزشی خود را در پیام رسان هایی از جمله اسکایپ، واتس اپ و تلگرام ارسال کنند. 
با وجودی که این اپلیکیشن در سراسر کشور و به ویژه در مناطقی که با بحران شیوع کرونا افسار گسیخته لجام پاره کرده، نقش محوری و ملاک در آموزش محسوب می‌شود متاسفانه بسیاری از معلمان ابتدایی و دبیران متوسطه به علت کندی و اختلال مکرر نرم افزار شاد مجبور هستند علاوه بر شاد محتوای اموزشی زنگ تدریس خود را در پیام رسان های مشابه از جمله اسکایپ روم،
واتس اپ و تلگرام و بعضاً اینستاگرام آپلود کنند که این امر علاوه بر صرف انرژی و هزینه های اینترنتی که گریبان‌گیر فرهنگیان می‌شود موجب گرایش هرچه بیشتر دانش آموزان به استفاده از پیام رسان های خارجی شده و سلامت روانی آنان را به خطر بیاندازد چرا که محتوای برخی کانال های تلگرامی و واتس اپی و صفحه‌های اینستاگرامی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
نوجوان بودن و گرایش‌هایی که به شبکه های مجازی در خانواده‌ها وجود دارد از یک سو و از سمت دیگر شرایط بحرانی برخی دانش‌آموزان از قبیل شب بیداری مزید بر علت شده آموزش مجازی فرزندان خانواده‌ها را به سمت شبکه‌های مجازی هدایت کرده و وقت زیادی از روز را در شبکه‌های مجازیبگذرانند و وقتی در خواست استفاده کمتر از گوشی می‌شود بعضا با پرخاشگری از سوی این عزیزان روبرو شوند.
با این وجود آموزش های یک طرفه و قدرت مدار به سبک‌های تعاملی و گروه مدار هدایت شده و روش های مبتنی بر تفکر واگرا غالب شده است. آموزش دهنده به عنوان مرجع قدرت و دانای کامل، جای خود را به تسهیل‌گر و راهبر داده است.

تکنولوژی به عنوان یک موضوع فانتزی و لوکس جای خود را به تکنولوژی به عنوان مکمل جریان آموزش داده و تکلیف به عنوان یک وظیفه و عمل به مرور به مهارت به عنوان یک نیاز جای خود را باز کرده است و یادگیری لذت بخش به عنوان یک هدف معرفی می شود.
غلبه نگاه آموزشی صرف بر پرورش و حافظه محوری بر مهارت محوری و کاهش خلاقیت، تبدیل نرم افزار شاد از نقش یک ابزار و مکمل یادگیری به هدف،برنامه‌های کیفی مدرسه به حاشیه رانده شود می‌تواند کاهش تعامل حضوری خانواده و مدرسه و عدم استفاده از ظرفیت‌های نهاد خانواده و استفاده بی رویه از مطالب دیگران و کاهش خلاقیت معلمان را کاهش دهد البته احساس تبعیض و بی عدالتی و افزایش شکاف طبقاتی در خانواده‌های طبقه ضعیف و بدبینی نسبت به نظام آموزشی و همچنین عدم توجه به فرهنگ بومی محلی با ارائه محتوای یکنواخت از مشکلات عمده و جزء جدایی ناپذیر استفاده از برنامه شاد است که باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

مهدی مستوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار