گزارش تابناک خوزستان از رنج دام‌داران از بدعهدی بانک‌ کشاورزی؛
انتظار است مجمع نمایندگان استان خوزستان در موضوع کشاورزی و دامداری که یکی از مهم ترین بخش های  اقتصاد استان است؛ ورود کرده و اجازه تاخت بانک‌ها را ندهند تا شاهد رکود بخش کشاورزی در استان خوزستان نباشیم.
کد خبر: ۹۰۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹ 13 October 2020

 

به گزارش تابناک خوزستان، سایه کرونا این روزها بر تمام مشاغل سنگینی می‌کند و کم تر کسب و کاری پیدا می‌شود که از گَزند این ویروس ناشناخته در امان باشد؛ از جمله تولیدکنندگانی که کرونا آن‌ها را مُتحمل خُسران و زیان کرده است، تولیدکنندگان بخش کشاورزی است.  علاوه بر آثار و عواقب کرونا که کشاورزان و دامداران را با مشکل مواجه کرده، اخطارهای مُکرر بانک‌ها برای بازپرداخت تسهیلات، موجی از نگرانی را در میان آن ها به وجود آورده است.

عدم به ثمر نشستن وعده های مدیران و مَحصور شدن آیین نامه استمهال وام ها در پهنه کاغذ، سبب شد دامداران که مُتحمل خسارت هایی نظیر عدم فروش محصول و دیگر مُخاطرات طبیعی شدند بدهکار کشاورزی بمانند.  سنگینی این بار در کوله دامداران شهرستان بهبهان شاید جانکاه تر از دیگر نقاط باشد چرا که اخیراً مشکلات تازه ای گریبان گیر آن ها شده است.

استمهال به شرط نرخ بهره 18 درصد!

یکی از دامداران در گفت و گو با تابناک خوزستان اظهار داشت: دولت با تمدید وام  کسانی که دام شیری یا پروار داشتند دلیل شرایط اقتصادی موافقت کرد، برای تمدید طبیعی است که باید مقداری از مانده وام را پرداخت کرد که متاسفانه آن را با نرخ بهره 18 درصد استمهال می‌کنند و اَهرم فشار روی دام‌دار گذاشته که باید این وام را با این نرخ بهره تمدید کنید در صورتی که این وام را قبلا 13 درصد داده و اگر از محل صندوق توسعه ملی باشد یا سود ندارد یا سود آن 5 درصد بوده است.

وی افزود: در این وضعیت اقتصادی که مردم به نان شب محتاج هستند و مشاغل تحت تاثیر کرونا است واقعا 18 درصد ظلم به دامدار بوده که ما انتظار داریم حداقل فرصت داده یا دولت مساعدت لازم را برای کم کردن نرخ بهره انجام دهد. ما بدهکاریم و بانک دائم ضامن را تحت فشار قرار می‌دهد که قبلا چنین برخوردهایی از بانک کشاورزی سر نمی‌زد و این فشار‌ها فقط برای تمدید 18 درصد است که دست شان به هیچ‌جا بند نیست.

توانایی بازپرداخت تسهیلات را نداریم 

یکی از دامداران شهرستان بهبهان با اشاره به استمهال وام های کشاورزی گفت: با توجه به خسارت هایی که از کرونا و وضعیت نامناسب نهاده دامی بر ما وارد شده است؛ توانایی بازپرداخت تسهیلات را نداریم. به رغم موافقت با استمهال وام ها، در تیرماه امسال متأسفانه هنوز کشاورزان و دامداران در این زمینه از طرف بانک ها تحت فشار قرار گرفته اند.

وی افزود: شرایط دامداران این شهرستان به علت استمرار موضوع کرونا و به حداقل رسیدن نقدینگی آن ها نامناسب است. نظر به این که نهاده های دامی و کشاورزی به سرعت در حال افزایش است متاسفانه فشار بانکی را دو چندان کرده اند و با اَهرم ضمانت‌های در گرو بانک، قصد تحت فشار گذاشتن ما را دارند که این کار نتیجه‌ای جز بدهکاری دام‌دار و در پی آن نابودی کامل این صنعت را در پی نخواهد داشت.

موافقت صندوق توسعه ملی با استمهال اقساط به دلیل کرونا

به گزارش تابناک خوزستان، روابط عمومی بانک توسعه صادرات، طی صدور اطلاعیه‌ای در تاریخ 11 اردیبهشت سال جاری اعلام کرده: این تصمیم در پی مکاتبه رییس شورای هماهنگی بانک‌ها و رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی مبنی بر مساعدت و حمایت از تسهیلات گیرندگان از محل منابع صندوق توسعه ملی به دلیل" شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا" گرفته شد.

بر این اساس، افزایش دوران بازپرداخت اقساط؛ شامل مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا بوده و حداکثر در سقف اختیارات هیات عامل صندوق (حداکثر افزایش دو ساله دوره تامین مالی با احتساب افزایشات احتمالی قبلی حسب درخواست‌های ارسالی بانک) امکان پذیر است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: این اقدام به منظور مُساعدت و حمایت از تسهیلات گیرندگان حقیقی و حقوقی خواهان استفاده از این امکان که اقساط تسهیلات دریافتی آنها اعم از ارزی و ریالی طی ماه‌های اسفند 98 و شش ماهه اول سال 1399 سررسید می شود، انجام خواهد شد.

از این دسته از مشتریان پس از پایان دوره بازپرداخت، به نحوی که اقساط مذکور به پایان دوره قرارداد منتقل شده و به واسطه تمهیدات یاد شده در دوره مذکور جریمه دریافت نشود، اقساط دریافت خواهد شد.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی چه می گوید؟

سید عنایت الله ثریا دبیر اجرایی صنف کشاورزی نیز در این باره گفته که بانک طبق ظوابط خاصی عمل می‌کند و نمی‌توانند فقط برای بهبهان بخشودگی قائل شوند و در موقعیتی که دولت با نقدینگی زیاد دست و پنجه نرم می‌کند باید بودجه آن را به بانک بدهد تا بانک بتواند بخشودگی را عمل کند و تا چنین دستور صادر نشود قابل اعمال نیست.

البته در جریان سیل با ارسال نامه‌های متعدد دولت قانع و جریمه‌ها بخشیده شد چون دامداران و کشاورزان تحت فشارند و با عدم توزیع کود با مشکل مواجه هستند که باید به سمع و نظر مسئولان رسیده شود تا برای کشاورزان و دامداران در وضعیت فعلی کرونا راه حل اساسی شود.

نماینده مجلس ورود کند 

170 نماینده مجلس طی اطلاعیه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خواستار امهال وام بانکی کشاورزان شدند که انتظار است مجمع نمایندگان استان خوزستان در موضوع کشاورزی و دامداری که یکی از مهم ترین بخش های  اقتصاد استان است؛ ورود کرده و اجازه تاخت بانک‌ها را ندهند تا شاهد رکود بخش کشاورزی در استان خوزستان نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار