سد هایقر با پیشرفت ۹۲ درصدی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۰۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱ 13 October 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در بازدید از روند اجرای طرح‌های عمرانی، با اشاره به پیشرفت ۹۲ درصدی سد هایقر شهرستان فیروزآباد، گفت: امسال ۱۸۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح ابلاغ و ۲۲۰میلیارد ریال، معادل ۱۱۸ درصد اعتبار ابلاغی به ان تخصیص یافته است.
به گفته‌ی وی، علاوه بر اعتبار تخصیص یافته برای امسال، اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال هم، از محل قانون استفاده متوازن، برای اجرای مراحل نهایی سد هایقر ابلاغ شده است.
رضایی تامین آب شرب، کشاورزی، صنایع منطقه و تولید انرژی برقابی، کنترل سیلاب و جلوگیری از شور شدن آب به خاطر وجود گنبد‌های نمکی پاییندست و ایجاد اشتغال غیر مستقیم را از مهمترین مزایای بهره برداری از این طرح اعلام کرد.
وی بیان کرد: با توجه به گسترش تأسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی استان فارس، حدود ۶۰ درصد آب استحصالی از سد هایقر برای تأمین آب شرب و صنعت این مناطق اختصاص می‌یابد.
معاون عمرانی استانداری فارس ادامه داد: مقرر شده است تا برای جابه‌جایی ساکنین روستا‌های بالادست و همچنین اراضی کشاورزی محدوده‌ی مخزن سد، از ظرفیت‌های اراضی شهری بر اساس برآورد کارشناسی استفاده کنند.
این سد از نوع بتونی غلطکی قوسی بوده که ۹۱ متر ارتفاع از پی دارد و طول تاج ۲۳۳ و عرض آن ۶ متر است و ظرفیت ذخیره ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت.
رضایی با بیان اینکه تمام مراحل ساخت این سد توسط متخصصان داخلی و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده است، افزود: حجم آب تنظیمی سد هایقر حدود ۶۷ میلیون متر مکعب است که ۱۱ میلیون متر مکعب آن برای تامین آب شرب شهر‌ها و روستا‌های پایین‌دست، ۳۰ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی، (صنایعی نظیر کارخانه کربنات سدیم)، ۱۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۱۶ میلیون متر مکعب نیز برای حقابه زیست‌محیطی استفاده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار