گزارش تابناک خوزستان از نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران و 55 تشکل دانشگاهی دیگر به رییس کل ستاد نیروهای مسلح؛
سربازی اجباری حداقل به شکلی که در حال حاضرو جود دارد، با کمترین بازدهی ممکن و بیشترین آسیب موجود در حال اجرایی شدن است و قانون و ابلاغیه اخیر ستاد کل نیرو‌های مسلح، ادامه همان روند اشتباه گذشته می‌باشد.
کد خبر: ۹۰۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳ 15 October 2020

 

 

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز و 55 تشکل دانشجویی دیگر در نامه‌ای خطاب به سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نکاتی را درباره اصلاح روند سربازی فعلی و طرح ارائه شده این ستاد به مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

به گزارش تابناک خوزستان در این نامه آمده است:

مستحضرید که این روز‌ها طرحی با عنوان «متناسب سازی مدت خدمت دوره ضرورت در مناطق گوناگون خدمتی برای کارکنان وظیفه بومی و غیربومی با رویکرد کاهش خدمت در مناطق امنیتی درگیر و عملیاتی و افزایش خدمت در مناطق عادی» از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام شده است. با توجه به اهمیت این مساله، درباره این طرح و طرح‌های مشابهی که درگذشته اجرایی شده اند، چند سوال اساسی از حضرتعالی و مجموعه ستاد کل نیرو‌های مسلح داریم.


سوال اول این است که بر چه اساسی مدت زمان خدمت اجباری که کمی کمتر از دو سال پیش افزایش یافته بود، مجددا افزایش پیدا کرده است؟ مگر بنابر این نبود که طرح پیشنهادی آسیب شناسی شده و اگر مورد تأیید کارشناسان و روانشناسان بود، درباره افزایش مدت خدمت در طرح جدید فکری شود. چیزی که ما و غالب افراد جامعه در حال مشاهده آن هستیم نشان می‌دهد که این طرح‌ها نتوانسته اند مشکلاتی همچون عدم استفاده از استعداد تحصیلی و فنی جوانان، مشکل به تأخیر افتادن فرصت‌های ازدواج و تشکیل خانواده، مشکلات مرتبط با اعتیاد، مشکلات روحی و روانی همچون خودکشی و آسیب به دیگران و بسیاری از مشکلات دیگر که در خدمت سربازی وجود دارد، رفع کند.


البته لازم به ذکر است که اگرچه مشوق‌هایی همچون خدمت در محل زندگی، برای ترغیب جوانان به ازدواج در دوران سربازی تعیین شده است، اما در واقعیت باید گفت که این مشوق‌ها هم نتوانسته اند موثر شوند. همانطور که مستحضرید، براساس ماده ۴۹ و ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل باید پرداخت شود؛ اما شاهد آنیم که دریافتی سربازان با مدرک کارشناسی چیزی در حدود ۴۰۰ هزار تومان است. پرواضح است که در شرایط نامساهد اقتصادی فعلی، این مبلغ نه تنها کفاف یک زندگی ساده متاهلی را نمی‌دهد، بلکه این فرد حتی نمی‌تواند خرج زندگی یک نفره خود را به مدت دو سال بدهد.

 

سوال دوم آنکه خدمت اجباری سربازی که شامل قشر جوان کشور می‌شود، چه آورده‌ای برای یک جوان دارد؟ آیا در این موضوع تأمل داشته اید که اهدافی که برای خدمت وظیفه مطرح است، محقق می‌شود یا نه؟ ایا سربازان پس از اتمام دوران سربازی، برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور، توانایی کافی در جنگ آوری را کسب می‌کنند؟ از جمله اهداف خدمت سربازی، آماده کردن جوانان کشور برای ایجاد یک زندگی مناسب و ترسیم آینده‌ای روشن برای جوانان است. چرا ما در این سال‌ها شاهد این هستیم که جوانانی که به خدمت سربازی می‌روند، فرصت‌های قبلی خویش را از دست می‌دهند و آورده خاصی از سربازی ندارند. به نظر می‌رسد مشکل، از این طرح و طرح‌های مشابهی است که در این سال‌ها آسیب شناسی نشده اند و به جای تأثیر مثبت در زندگی افراد درگیر خدمت، تأثیرات منفی گذاشته اند؛ به گونه‌ای که در نهایت این تأثیرات منجر به بدبینی به نظام و انقلاب اسلامی می‌شود.

 

سوال سوم این است که تا چه حد از فضای پادگان‌ها و مسائل سرباز‌ها و جوان‌های کشورمان اطلاع دارید؟ آیا در جریان هستید که در پادگان‌ها چه می‌گذرد؟ در روش اشتباهی که در حال حاضدر در حال پیاده شدن است، دو سال از حساس‌ترین دوران زندگی یک شخص صرف شستشوی سرویس‌های بهداشتی، حمل غذا و امورات بیهوده اداری و سایر کار‌های این چینی می‌شود. اینکه بعضی از مسئولین منابع انسانی ستاد کل مدعی هستند که در سربازی به سرباز‌ها حرفه و مهارت لازم آموزش داده می‌شود، یک شعار و ویترینی بیش نیست و تجربه اجرای طرح مهارت آموزشی به سربازان ناموفق بوده و مشکلی را حل نکرده است. حتی اگر حرف ما را قبول ندارید، ایرادی نیست! کافی است که یک نظرسنجی بین جامعه سربازان برگزار کنید. آنگاه صحت ادعای ما را با قطعیت بیشتری مشاهده خواهید کرد.

 

جناب سرلشگر باقری؛ به واسطه وقایع سیاسی و اجتماعی متعدد، جامعه ما در سال‌های اخیر دچار التهابات متعددی است. حال در این وضعیت اسفاناک اقتصادی و اجتماعی که جوانان برای تشکیل و فراهم کردن حداقلی از امورات ساده زندگی باید شبانه روز تلاش کنند، بی هیچ علتی باید دو سال از حساس‌ترین و پرنشاط‌ترین دوران زندگی شان را با کمترین بازدهی ممکن به فعالیت اجباری بپردازند.

به عقیده ما، سربازی اجباری حداقل به شکلی که در حال حاضرو جود دارد، با کمترین بازدهی ممکن و بیشترین آسیب موجود در حال اجرایی شدن است و قانون و ابلاغیه اخیر ستاد کل نیرو‌های مسلح، ادامه همان روند اشتباه گذشته می‌باشد.

تا به امروز طرح‌های زیادی در خصوص اصلاح روند فعلی سربازی از سوی کارشناسان و متخصصین در جهت بهینه‌سازی و کارآمدی خدمت سربازی ارائه شده که امید است با اهتمام به پیشنهادهای ارائه شده و با تدبیری عالمانه به این رویه غلط و ناصواب پایان داده و قدمی مهم در راستای حل مشکلات جوانان این مرز و بوم بردارید.
سربازی اجباری بی‌مزد و مواجب سبب شده بزرگترین فرصت سده اخیر برای پیشرفت (پنجره جمعیتی جوان) با بهره‌وری اندک و بدون نتیجه لازم سپری شود؛ حل اساسی مسئله سربازی اجباری، نیازمند اتخاذ تصمیم تحولی و انقلابی جنابعالی است و با بنای حفظ وضع موجود، این بهره‌وری جمعیتی شعاری بیش نخواهد بود.
توفیق و طول عمر روز افزون حضرتعالی و مجموعه ی نیروهای مسلح انقلاب اسلامی را از درگاه احدیت مسئلت داریم.
 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار