آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: قرآن شناسنامه آن حضرت است و اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید می‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل بشود، می‌شود رسول گرامی(ص).
کد خبر: ۹۰۹۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰ 16 October 2020

پایگاه اطلاع رسانی اسراء به مناسبت شب رحلت پیامبر گرامی اسلام و شهادت کریم اهلبیت حضرت امام مجتبی علیهما السلام، فرازهایی از سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی که به همین مناسبت در تاریخ ۱۳۹۶/۸/۲۵ ایراد فرموده بودند را بازنشر کرده است که بخش‌هایی از آن از نظرتان می‌گذرد.

رسول گرامی اسلام(ص) جلوه‌ای از صفات رحمت و رئوفیت خدای سبحان

- وجود مبارک رسول گرامی را که ذات اقدس الهی در قرآن معرفی می‌کند او را شاگرد لَدنّی می‌داند که کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می‌کند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد می‌کند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی می‌کند.

- قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی می‌کند و به ما می‌فرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست.

قرآن شناسنامه رسول گرامی اسلام است

- اینکه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است و اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید می‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل بشود، می‌شود رسول گرامی(ص).

- گاهی خداوند اسمِ خاصّ خودش را به رسولش می‌دهد، گاهی اسم خاصّ خودش را به کتابش می‌دهد، خدا علی حکیم است، این علی حکیم را نام کتابش قرار داد ﴿إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْکِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَکیمٌ﴾ خدا رئوف و رحیم است در پایان سوره مبارکه توبه این دو نام مبارک را به رسولش داد ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾ این رئوف و رحیم از اسمای خدای سبحان است که در ذات مقدس رسول گرامی(ص) جلوه کرده است.

- این کتاب آویخته شده است و همه این کتاب نور است. فرمود این کتاب را من به کسی دادم که علم لدنّی دارد یعنی علمش را نزد خدای سبحان فرا گرفته است.

برترین جمله زیارت جامعه کبیره

- یک سلسله علومی هست که انبیا و اولیا باید تحمل کنند و اوحدی از اهل ایمان می‌توانند آن را تحمل کنند.

- این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم عرض می‌کنیم خدایا عنایت کنید به برکت این امام، من آمدم یک چیزی ببرم که آن اوحدی از اهل ایمان می‌برند «محتملٌ لعلمکم» یعنی ای امام مجتبی! ای امام هشتم! ای امامان دیگر(علیهم السلام) آن توفیق را به من بده آن علمی که جای دیگر نیست فقط در حرم شماست، آن علمی که کسی نمی‌تواند حمل کند فقط با اجازه شما، از آن علم به من بده! این برترین جمله زیارت جامعه کبیره است که یک زائر از پیشگاه اهل بیت(ع) طلب می‌کند.

امام مجتبی(ع) فرمود: تا نفس می‌کشید، درس و بحث!

- امام مجتبی(ع) فرمود تا نفس می‌کشید درس و بحث، فرمود تا دهن باز کردی گفتی من فارغ‌التحصیل شدم به ننگ خود اعتراف کردی، تا نفس می‌کشی یا درس بخوان یا درس بگو یا کتاب بنویس.

- فرمود جای خالی نگذار در این قلب جا برای علوم فراوان است اینکه مثل شکم نیست که پُر شود فرمود: «کونوا اوعیة العلم بمصابیح الهدی» شما چرا مصباح هدایت نمی‌شوید؟! فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی، چراغ باش تا به جامعه نور بدهی و این راه باز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار