حجت‌الاسلام رفیعی گفت: پیامبر(ص) از ابتلای امتش به ثروت اندوزی، بدعت در دین و قطع رحم نگران بودند.
کد خبر: ۹۰۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸ 16 October 2020

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: پیامبر(ص) از ابتلای امتش به ثروت اندوزی، بدعت در دین و قطع رحم نگران بودند.

این کارشناس دینی رسانه ملی در مراسم عزاداری که به مناسبت رحلت پیامبر(ص) و شهادت فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع) امروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد، بیان کرد: مشهور این است که پیامبر(ص) سه روز پس از رحلت که مردم دسته دسته برای اقامه نماز بر پیکر مطهرشان می آمدند، در اول ماه ربیع‌الاول دفن شدند.

وی افزود: پیامبر اعظم(ص) قبل از رحلت خویش دغدغه‌هایی برای امت خود داشتند. این دغدغه به خاطر این بود که پیامبر(ص) جنس مردم و مشکلات جامعه را می شناخت.

رفیعی ادامه داد: حضرت موسی(ع) نیز وقتی به میقات رفتند، نگران بودند و به برادر خود فرمود من شما را جای خود می‌گذارم؛ لذا مراقب باش که مفسدان اعتقادات مردم را خراب نکنند. ۴۰ روز رفت میقات و وقتی بازگشت دید مردم گوساله‌پرست شدند.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: این نگرانی طبیعی است؛ حتی خدا هم گاهی نگران است. در آیه ۵۹ سوره مریم خداوند می‌فرماید در آینده افرادی می آیند که دو مشکل در جامعه ایجاد می‌کنند. حال ببینید آیا این دو مشکل در جامعه فعلی ما به وجود آمده؟ البته این آیه درباره قوم بنی‌اسرائیل بود ولی پیامبر(ص) فرمود این درباره امت من هم هست.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید «در آینده افرادی می‌آیند که نماز را ضایع می‌کنند و شهوت‌رانی زیاد می‌شود. متاسفانه در جامعه امروز هم نماز ضایع می‌شود و هم شهوت‌رانی زیاد شده است.

رفیعی بیان کرد: پیامبر(ص) فرمود من بعد از خودم نگران چهار چیز هستم؛ یکی از هوای نفس، منیت و غرور است که این در همان روز اول رحلت اتفاق افتاد و اولین اتفاق پس از رحلت این بود که خلافت جای امامت آمد. در حالی که پیامبر(ص) ۲۳ سال تلاش در مسیر دیگری کرد که واقعه غدیر فقط یک مورد آن است.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: ۷۰۰ سال خلافت آمد و تا سال ۱۳۲ بنی امیه حاکم بودند و تا قرن هفتم بنی عباس خلافت را در دست داشتند. در این سال‌ها افرادی چون متوکل، مامون و... می گفتند ما جانشین پیامبر(ص) هستیم.

وی تصریح کرد: دومین مورد نگرانی پیامبر(ص) حب‌المال بود. حضرت از ثروت‌اندوزی امت بعد از رحلتش نگران بود. پس از پیامبر(ص) مسابقه ثروت‌اندوزی در بین مردم زیاد شد که نمونه‌های تاریخی آن نیز از جمله ابوموسی اشعری، عبدالرحمان بن عوف و...، بیان شده است.

رفیعی اظهار کرد: پیامبر(ص) وقتی به مدینه آمد، یک قانون اساسی نوشت که در تاریخ هم موجود است. احترام یهود به مسلمان و مسلمان به یهود و... از جمله قوانین پیامبر(ص) در مدینه بود. دومین کار ساخت مسجد و سومین کار حضرت خواندن عقد اخوت بین مسلمانان مدینه بود.

این کارشناس مذهبی افزود: عقد اخوت، یعنی اینکه در امور اقتصادی و... یار و همراه هم باشند. عبدالرحمان بن عوف نیز با فردی عقد اخوت بست و وقتی فرد از او پرسید چه می‌خواهی، تنها از وی راه بازار را پرسید و روزی که از دنیا رفت شمش‌های طلایش را با تبر تقسیم کردند. این همان فردی بود که در شورای ۶ نفره حضور داشت.

وی گفت: این مسابقه زراندوزی بود که بعد از پیامبر(ص) بین امت به راه افتاد در حالی که حضرت فرمود «من بر امتم از فقر نمی‌ترسم چون خودم فقیر بودم. من از بی برنامگی و ضعف مدیریت می ترسم».

مشکل ما نه فقر و تحریم بلکه سوءمدیریت است

رفیعی عنوان کرد: مشکل امروز کشور ما فقر و تحریم نیست بلکه  مشکل اصلی کشور ما بی‌برنامگی، نسنجیده سخن گفتن، سوءمدیریت، ضعف اقتصادی و رها کردن بازار است. امروز بازار در دست چند صد دلال اداره می‌شود که هر طور که بخواهد قیمت‌گذاری می‌کند. این نهایت ضعف مدیریت در جامعه است.

این کارشناس مذهبی گفت: مجموعه مسئولان در یک کشتی هستند و همه با هم سکان دارند. قوه قضاییه، مجلس و دولت باید به هم کمک کنند. این همه اقتصاددان داریم؛ بنشینید دور هم یک برنامه‌ریزی کنید و بازار را دست خود بگیرید. این از ضعف مسئولین است که نمی‌توانند بازار را به دست بگیرند. شاید هم این شرایط به نفع خودشان است.

وی اضافه کرد: سومین مورد نگرانی پیامبر(ص) بعد از خود درباره امتش قطع رحم بود. نگرانی از قطع رفت و آمدها که این نیز یاری رساندن به اقوام را به فراموشی می‌سپارد. صله رحم فقط سلام و علیک نیست بلکه مدیریت بین خویشان است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: چهارمین مورد که پیامبر(ص) درباره آن بعد از خویش برای امتش نگران بود، ایجاد بدعت در دین بود. بدعت گذاشتن در نماز، وضو، ولایت و... بعد از حضرت اتفاق افتاد. ایجاد فرق مختلف از دیگر بدعت‌های به وجود آمده در دین اسلام بعد از پیامبر(ص) بود.

وی گفت: متاسفانه این بدعت‌ها امروز نیز وجود دارد. در همین مشهد پنج سید خراسانی ادعا کرده که من سید خراسانی هستم. این‌ها بر مرکب جهل مردم سوار می‌شوند.

رفیعی با اشاره به علما و مراجع بزرگی چون شیخ کلینی، علامه مجلسی، شیخ بهایی و... عنوان کرد: من کاری به برخی از افراد ناباب در حوزه طلبگی ندارم اما بدنه روحانیت و نهاد مرجعیت سالم است. امام حسن عسکری(ع) نیز فرمود «علما مرزداران دین هستند». لذا ائمه(ع) بعد از غیبت دست خود را در دست علما گذاشتند نه در دست فرق انحرافی.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار