گزارش ارزیابی عملکرد ستادهای استانداری‌های کشور از سوی وزارت کشور در سال ۹۸ و قرار گرفتن استانداری خوزستان با بالاترین بودجه در قعر رتبه‌بندی، واکنش‌های فعالان سیاسی استان خوزستان را در پی داشته است.
کد خبر: ۹۰۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 17 October 2020

 

استانداری خوزستان در دو روز گذشته پس از انتشار گزارش بازرسی وزارت کشور به یکی از موضوع‌‌های پربحث رسانه‌ای استان تبدیل شده است. به طوری که کنشگران اجتماعی این گزارش را نشانه ضعف در مدیریت استان ارزیابی کرده و در فضای مجازی به مقایسه بین مدیریت استان‌های برتر این گزارش با خوزستان کردند.

نمره وزارت کشور به استانداری خوزستان!

بر اساس فهرستی که از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها اعلام شده است، استانداری‌های مختلف کشور در شاخص‌های عمومی و اختصاصی سال 98 رده بندی شده‌اند که استانداری خوزستان در رده آخر این فهرست قرار گرفته است.

عملکرد استانداری خوزستان در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد برخی نخبگان، نمایندگان و فعالان استان خوزستان قرار داشته ولی به رغم تمامی این مشکلات، دولت و برخی دیگر از فعالان سیاسی و رسانه‌ای همواره بر حمایت از استاندار تاکید کرده‌اند.

همچنین برخی چالش‌های اساسی و جدی که در استان بوجود آمد این نگرانی ها را بیشتر کرده است، هرچند وقت گذاری و حضور میدانی و پیگیری موضوعات از نزدیک از ویژگی‌های خوب استاندار کنونی خوزستان بوده است، اما در بزنگاه های مهم مجموعه استانداری نتوانسته به سئوالات جدی افکار عمومی پاسخ به موقع و قانع کننده ای ارائه دهد.

شاخص های ارزیابی استانداری ها چه بوده است؟

وزارت کشور در ارزیابی صورت گرفته شاخص های مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده است که براساس این گزارش استان خوزستان در بسیاری از شاخص ها نمره حداقل را کسب کرده و با وجود داشتن اعتبارات مناسب، در پایین ترین رتبه ممکن قرار گرفته است.

استانداری خوزستان در 8 محور؛ ارتقاء امنیت پایدار داخلی، توسعه مشارکت و نشاط سیاسی، هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی، محور توسعه شهری و روستایی، مدیریت بحران، هماهنگی امور اقتصادی و زنان و خانواده مورد ارزیابی و نسبت به سایر استان‌ها در متزلزل‌ترین جایگاه ممکن قرار گرفت.

کرونا، علت اصلی جایگاه 31 ام خوزستان در کشور است!

شهاب رزمی مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان با اشاره به این گزارش و ارزیابی ستادهای استانداری از سوی وزارت کشور، درباره قرار گرفتن استانداری خوزستان در قعر رتبه بندی، بیان داشت: تداخل بازه زمانی ارسال مستندات اجرای شاخص های عمومی و اختصاصی به سامانه وزارت کشور با شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی استانداری خوزستان امکان ارسال مستندات را از استانداری سلب کرد.

رزمی درباره علت دوم این وضعیت اظهار داشت: این ارزیابی، توصیفی است و استانداری خوزستان با اینکه در رتبه 31 ام کشور قرار دارد؛ از نظر توصیفی در سطح خوب است.

گزارش وزارت کشور توصیفی است و خوزستان در وضعیت خوب است!

مدیرکل مدیریت عملکرد ، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان گفت: در گزارش اخیر وزارت کشور؛ علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دربازه زمانی بارگذاری مستندات، استانداری خوزستان در شاخص‌های اختصاصی 84 درصد و همچنین در شاخص‌های عمومی 71 درصد محقق شده است .

وی تصریح کرد: در سال 97 ستاد استانداری در شاخص‌های اختصاصی رتبه اول و در شاخص‌های عمومی رتبه ششم در میان استانداری‌های کشور کسب کرد.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان یادآور شد: سرجمع در سال 97 ستاد استانداری رتبه ششم در کشور را به خود اختصاص داد. این شاخص‌ها براساس خوداظهاری واحدهای مربوطه ستاد استانداری ارزیابی می‌شود.

این مدیر استانداری خوزستان گفت: البته در این زمینه نباید از ضعف برخی از معاونین ذیربط استانداری خوزستان در انعکاس و بارگذاری مستندات نیز چشم پوشی کرد که در این زمینه استاندار محترم تذکرات لازم را به معاونین ذیربط ابلاغ کرده است.

رتبه 31 ام خوزستان ربطی به عملکرد استاندار ندارد!

رزمی یادآور شد: براین اساس نمی‌توان این ارزیابی به عملکرد استانداران در سطح استان تعمیم داد. چرا که مسئولیت اجرای این شاخص‌ها و ارسال مستندات بر عهده معاونین ذیربط استانداری خوزستان بوده است و اساسا با ارزیابی عملکرد مدیریت ارشد استان‌ها که مربوط به شاخص‌های کلان توسعه‌ای می‌باشد، متفاوت است.

رد اظهارات مدیر استانداری خوزستان از سوی کنشگران فضای مجازی

به گزارش تسنیم، این اظهار مدیر بازرسی استانداری خوزستان در فضای مجازی بازخوردهای زیادی داشته است. به طوری که برخی با رد این اظهارات، بیان داشتند: اگر شرایط کرونا و تعطیلی علت این وضعیت است، مگر در سایر استان‌ها، کرونا شیوع نداشته است؟

فرار به جلو، دیگر واکنش کنش‌گران سیاسی و اجتماعی به اظهارات رزمی مدیرکل مدیریت عملکرد ، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان بود. برخی افراد فعال سیاسی با غیر واقعی و فرار به جلو خواندن این اظهارات مدیر میانی استانداری، اظهار داشتند: در تمام دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی؛ پیگیری ارسال مستندات واحدهای مختلف به وزارت متبوع بر عهده‌ی واحد ارزیابی عملکرد و تحول اداری همان دستگاه است. اگر مستنداتی ارسال نشده، خود آقای رزمی باید پاسخگو باشد؟

مدیران میانی استانداری خوزستان در این وضعیت سهیم هستند

برخی دیگر از فعالان فضای مجازی با اشاره به رتبه پایین نمره معاونت اقتصادی (81 نمره از 2000 نمره) بیان داشتند: مدیران میانی استانداری در این وضعیت نیز سهمی دارند و سوق دادن این شاخص به سوی خاص نشان از مسئولیت ناپذیری برخی مدیران است.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این موضوع که برای افکار عمومی نیز سوالات زیادی را ایجاد کرده است جا داشت تیم پر تعداد رسانه ای و روابط عمومی این مجموعه نیز با عملکردی چابک زمینه‌ ارتباط مستقیم نخبگان و اهالی رسانه را با استاندار و معاونان وی فراهم می‌کرد تا حداقل در این زمینه مباحث به خوبی طرح و بررسی می‌شد.

شاید با شنیدن دیدگاههای دلسوزان رسانه و نخبگان دانشگاهی بتوان برای ماه‌های باقیمانده اقدامات موثری انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار