رئیس انجمن صنفی مرکز درمان اعتیاد استان همدان گفت: متاسفانه خلاف این موضوع عمل شده و ۳۰ شهریورماه امسال سازمان غذا و دارو خود ضابطه‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده مبنی بر اینکه بتوانند دارو‌های مخدر را داروخانه‌ها در صورتی که زیرساخت‌های لازم را از طریق این مجموعه فراهم کنند، توزیع کنند.
کد خبر: ۹۱۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 19 October 2020
رئیس انجمن صنفی مرکز درمان اعتیاد استان همدان با بیان اینکه مخالف توزیع دارو‌های مخدر در داروخانه‌ها هستیم گفت: سازمان غذا و دارو اقدام به صدور مصوبه‌ای کرده که دارو‌هایی مخدر را در داروخانه‌های خاص توزیع کند که این موضوع به نفع جامعه نیست.

به گزارش فارس، مهدی موالات با ابراز نگرانی نسبت به واگذاری توزیع دارو‌های مخدر به داروخانه‌ها اظهار کرد: دی ماه سال گذشته در جلسه کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی کشور مصوب شد واگذاری دارو به داروخانه‌ها به این صورت باشد که مراکز درمان سوء مصرف مواد و یا همان ترک اعتیاد، دارو‌های خود را بعد از اعلام نیازی که از طرف استان صورت می‌گیرد، از داروخانه‌های منتخب دریافت کنند.

وی گفت: طبق مصوبه موجود به هیچ عنوان موضوع واگذاری توزیع دارو از طرف داروخانه‌ها به بیماران مطرح نبود و قرار شد دستورالعمل اجرایی به خصوص از طرف وزارت بهداشت نوشته شود.

رئیس انجمن صنفی مرکز درمان اعتیاد استان همدان گفت: متاسفانه خلاف این موضوع عمل شده و ۳۰ شهریورماه امسال سازمان غذا و دارو خود ضابطه‌ای را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده مبنی بر اینکه بتوانند دارو‌های مخدر را داروخانه‌ها در صورتی که زیرساخت‌های لازم را از طریق این مجموعه فراهم کنند، توزیع کنند.

وی تاکید کرد: این مصوبه خلاف و نقض مصوبه‌ای است که کمیته درمان کشور داشته و راسا سازمان غذا و دارو وارد این قضیه شده و دستورالعمل توزیع دارو به بیماران را صادر کرده است.

موالات با اشاره به اینکه ایراد‌هایی نسبت واگذاری داروی مخدر به داروخانه‌ها وجود دارد عنوان کرد: اینکه داروخانه‌های منتخب بر چه اساسی انتخاب می‌شوند جای سوال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ هزار مرکز درمان اعتیاد در کشور وجود دارد و دارو‌های آن‌ها قرار شده به ۴۰۰ داروخانه منتخب داده شود افزود: آنچه مدنظر بوده این است که بیماران هر ۲۰ مرکز زیرپوشش یک داروخانه قرار گیرد و این مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن صنفی مرکز درمان اعتیاد استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر هر مرکزی ۱۸۰ بیمار دارد که روزانه معمولا ۳۰ تا ۴۰ بیمار به آن مراجعه و دارو‌های خود را دریافت می‌کنند گفت: این عدد را در نظر بگیرید که بیماران ۲۰ مرکز روزانه تقریبا ۶۰۰ بیمار به داروخانه‌ها مراجعه کنند که قطعا تداخلاتی حتی در وظایف عادی داروخانه‌ها نیز ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با این اقدام چند مشکل ایجاد خواهد شد که یکی از آن‌ها افشای اطلاعات بیماران است افزود: در حال حاضر اطلاعات بیمارانی که در کلینیک‌های ترک اعتیاد هستند محرمانه بوده، اما وقتی بخواهند به داروخانه‌ای که جای عمومی است مراجعه کنند، قطعا امکان افشای اطلاعات و هویت آن‌ها وجود دارد.

موالات با اشاره به اینکه این مسئله باعث می‌شود تعدادی از بیماران از مراحل درمان خارج شوند گفت: این طرح و رویه ما را از هدف خود و آن عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در کشور، دور خواهد کرد.

وی با تاکید به اینکه این تصمیم قطعا باعث ریزش بیماران از کلینیک‌های درمان اعتیاد خواهد شد و دیگر آن اعتماد لازم نیز نخواهد بود خاطرنشان کرد: در حال حاضر از همه طیف بیماران تحت درمان در مراکز ترک اعتیاد ما هستند، اما این رویه باعث کاهش تعداد آن‌ها و در نتیجه تعداد افراد تحت درمان خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی مرکز درمان اعتیاد استان همدان اضافه کرد: از طرفی در هر صورت ممکن است تعدادی از بیماران آن ثبات شخصیتی لازم را وقتی دارو به آن‌ها دیر برسد یا به هر دلیلی نداشته باشند و این امکان تعرض و درگیری بین بیماران عادی در داروخانه‌ها یا بیمارانی که به خاطر اعتیاد تحت درمان هستند و به آنجا مراجعه کرده‌اند، را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایراد‌هایی که وجود دارد تجربه ناموفقی است که ما در برخی از دارو‌های شبه‌مخدر در داروخانه‌ها داشتیم مانند دارو‌هایی مانند ترامادول، ریتالین، اکسی کدون و ... افزود: شاید بعد از مدتی که این دارو‌ها توسط نسخه تجویز می‌شود، پایداری لازم را نداشته باشند و دارو‌ها حتی بدون نسخه هم به بیماران داده شود که این خود می‌تواند زمینه ساز اعتیادی در جوانان در سطح جامعه شود.

موالات بیان کرد: اشکال دیگر است که در مراکز ترک اعتیاد، درمان دارویی کمتر از ۲۰ درصد روند درمان را شامل می‌شود و ۸۰ درصد را درمان‌های روانشناختی، روان درمانی، خانواده درمانی و برون درمانی شامل شده که توسط روانشناسان در مراکز درمان اعتیاد ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی موضوع انتقال دارو به داروخانه‌ها باشد در واقع اهرمی که در دست مراکز درمانی اعتیاد برای اینکه بیماران را به برای شرکت در جلسات روانشناختی بکشند و به روند درمان کمک شود، کمرنگ خواهد شد و در حدی خواهد بود که بیمار تنها به مرکزی مراجعه کند و داروی خود را بگیرد.

رئیس انجمن صنفی مرکز درمان اعتیاد استان همدان با تاکید به اینکه مخالف توزیع دارو‌های مخدر به داروخانه‌ها هستیم افزود: در مصوبه کمیته درمانی کشوری ممنوعیت مطلق عرضه دارو به بیماران با نسخه پزشک ذکر شده، اما متاسفانه این مصوبه در حال حاضر لغو شده و موضوع توزیع دارو به بیماران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از طرفی تعدادی از افراد بیکار خواهند شد گفت: در حال حاضر تقریبا ۸ هزار کلینیک ترک اعتیاد در کشور فعال است که اگر هر کدام ۴ تا ۵ نیروی کار داشته باشند تا ۴۰ هزار نفر در این مراکز مشغول به کار هستند بدون اینکه یک ریال به سیستم دولتی تحمیل کنند.

موالات بیان کرد: شاید خیلی کم اتفاق بیافتد که این تعداد اشتغال در کشور ایجاد شود، با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی خاصی هستیم این مسئله به دولت کمک خواهد کرد تا از ظرفیت موجود بتواند استفاده کند، نه اینکه باعث شود تعدادی پزشک، روانپزشک، پرستار و مددکار و منشی نیز شغل خود را از دست دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار