رییس سازمان غذا و دارو
هیچ احتکاری در زمینه انسولین قلمی به وجود نیامده بود و ما نیز متعجب شدیم که چطور موضوعی با دانشگاه‌های علوم پزشکی در میان گذاشته نشده و اطلاع رسانی شده است. محموله‌ای از انسولین قلمی مربوط به یکی از شرکت‌های بزرگ وارد کننده اتفاق افتاده بود که انحراف دمایی داشت و قرار بود به سازنده عودت داده شود.
کد خبر: ۹۱۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵ 31 October 2020
رییس سازمان غذا و دارو گفت: در زمینه کمبود‌های دارویی، آمار کمبود‌ها کاهش یافته و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تامین شده است که برای گروه‌هایی که باید این واکسن را دریافت کنند، از طریق مراکز بهداشتی و درمانی در دسترس قرار می‌گیرد.

به گزارش تابناک سمنان محمدرضا شانه ساز روز شنبه در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: در زمینه تامین انسولین قلمی، امسال بیشتر از سال گذشته ارز تخصیص یافته و تامین شده و جلوی قاچاق این اقلام نیز گرفته شده است.

وی ادامه داد: یک شیطنت رسانه‌ای توسط رسانه‌های معاند در زمینه انسولین قلمی شکل گرفته و تقاضای ما از رسانه‌های داخلی این است که به ما کمک کنند. این شبکه‌های معاند شاهد این هستند که مردم ما سال‌هاست در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تحریم هستند و کوچک‌ترین موضوع در زمینه تحریم را منعکس نمی‌کنند، اما درباره یک خبر دروغ مثل کشف دارو در عراق، اخبار دروغ را منعکس می‌کنند. این اطمینان را می‌دهیم که هیچ یک از دارو‌های کشف شده در عراق به هیچ عنوان ایرانی نبوده و دستگاه‌های متولی این بحث را با دقت و حساسیت رصد کرده‌اند.
 
تامین ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا/ کمبود انسولین قلمی شیطنت رسانه های معاند بود!/ فروش ماسک بیش از ۱۳۰۰ تومان گران فروشی است/ هیچ کدام از داروهای کشف در عراق «ایرانی» نبود/ رمدسیویر پوشش بیمه‌ای ندارد

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: به دلیل کم شدن مسافرت‌ها که به دلیل کرونا در همه کشور‌ها اتفاق افتاده، حتی خروج دارو به صورت مسافری را نیز کمتر شاهدیم. از طرفی سامانه رصد و تی تک نیز می‌تواند هر دارویی را در هر نقطه از دنیا شناسایی کرده و به ما اطلاع دهد که دارو یا تجهیزات پزشکی از کدام نقطه از کشور یا کدام بخش از زنجیره تولید یا داروخانه خارج شده است.

شانه ساز افزود: حتی یک قلم از دارو‌های کشف شده در عراق، ایرانی نبود و فقط می‌توانم اظهار تاسف کنم که برخی ردای مقدس خبرنگاری را به تن کرده و به دروغ این خبر را منتشر می‌کنند، در حالی که سازمان غذا و دارو و گمرک بار‌ها اعلام کرده‌اند که این دارو‌ها ایرانی نبوده، اما شبکه‌های معاند خارجی روی افکار مردم ما کار می‌کنند.

وی اظهار کرد: در زمینه کمبود‌های دارویی نیز در حال حاضر آمار کمبود‌ها کاهش یافته است. حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تامین شد که برای گروه‌هایی که باید این واکسن را دریافت کنند، از طریق مراکز بهداشتی و درمانی در دسترس قرار می‌گیرد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره قیمت ماسک گفت: قیمت ماسک ۱۳۰۰ تومان است. به دلیل نظارت‌ها و کنترل‌ها، قیمت خرید داروخانه و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تجهیزات پزشکی نیز کاهش یافته است. البته برخی داروخانه‌ها ممکن است فاکتور خرید گران‌تر داشته باشند که اعلام کردیم باید اقلام گران خریده شده را مرجوع کرده و نباید بیش از ۱۳۰۰ تومان بفروشند. فروش ماسک بیش از ۱۳۰۰ تومان، گران فروشی و تقلب است و برخورد‌های تعزیراتی انجام می‌شود. گروه‌های بازرسی فعال در سراسر کشور رصد می‌کنند.

وی ادامه داد: این موارد حتما باید به سامانه ۱۹۰ یا معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شود. این طور نیست که ماسک کم باشد و افراد مجبور باشند گران‌تر بخرند. تولید ماسک بسیار بالاست و حتی روز به روز بیشتر می‌شود.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره دارو‌هایی مثل فاویپیراویر و رمدسیویر گفت: پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها می‌گویند که دارو‌های مربوط به کرونا باید در بیمارستان مصرف شود. در مورد اقلام خوراکی هیچ مشکلی حتی برای بخش سرپایی هم نداریم. اگر این دارو‌ها بیرون از بیمارستان تجویز می‌شود، مخالف دستورالعمل‌های کمیته علمی کرونا در حوزه درمان است. این دارو‌ها نباید در خارج از بیمارستان عرضه شود. البته اگر معاونت درمان یا کمیته علمی اعلام کند، برای تامین این اقلام دارویی در بخش‌های غیر بیمارستانی نیز مشکلی نداریم.

وی افزود: مردم به هر دلیل از مراجعه به ناصرخسرو باید منع شوند. این اقلام دارویی در حال حاضر تامین شده است. حتی در روز‌های ابتدایی که بحث رمدسیویر مطرح شد، همکاران ما به ناصرخسرو رفتند و برخی را بازداشت کردند و مشاهده شد که آنتی بیوتیک‌ها را با برچسب رمدسیویر و با قیمت‌های بالا می‌فروشند. از همکاران پزشک می‌خواهم که تجویز این دارو‌ها را در خارج از بیمارستان انجام ندهند. به دلیل محدودیت‌های حوزه درمان، وقتی این دارو در خارج از بیمارستان تجویز شود، بیمار به ناصرخسرو مراجعه کرده و در نتیجه داروی تقلبی به او می‌دهند.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره تولید داروی رمدسیویر در داخل کشور اظهار کرد: در حال حاضر سه شرکت در زمینه تولید رمدسیویر ایرانی فعال و دو شرکت دیگر نیز متقاضی تولید هستند. بین چهار تا پنج تولیدکننده که سه مورد فعال هستند، در این زمینه کار می‌کنند و مشکلی برای تامین رمدسیویر در ایران نداریم. حتی در اوج بیماری نیز دارو را تامین کرده‌ایم. این دارو باید در داخل بیمارستان تجویز و مصرف شود.

شانه ساز بیان کرد: بخشی از تولید داخل در زمینه دارو و شیرخشک و تجهیزات پزشکی، ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و بخش عمده آن از ارز نیمایی استفاده می‌کند. تلاش می‌کنیم این نوسان کاهش پیدا کند. به دلیل افزایش قابل توجه ارز نیمایی، تولید شیرخشک برای تولیدکننده امکان پذیر نبوده و در نتیجه قیمت بازنگری شد. اگر مورد در قالب مصوبات سازمان غذا و دارو باشد، قیمت رسمی دارد و اگر خارج از آن باشد، تخلف است.
 
تامین ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا/ کمبود انسولین قلمی شیطنت رسانه های معاند بود!/ فروش ماسک بیش از ۱۳۰۰ تومان گران فروشی است/ هیچ کدام از داروهای کشف در عراق «ایرانی» نبود/ رمدسیویر پوشش بیمه‌ای ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه ایران در زمینه دارو اظهار کرد: امتحان سخت و اطمینان بخشی را در دوران کرونا پس دادیم. قبلا هم می‌گفتیم که تولید داخلی بیش از ۹۷ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. وقتی موضوع کرونا پیش آمد، این اثبات شد که هر دارویی که کاندید درمان بیماری کرونا باشد، بلافاصله قادر هستیم آن را در کشور تولید کنیم. این نشان دهنده عمق دانش داروسازی در کشور است. کمتر کشوری توانست به این سرعت با این روش اقدام کند. این یکی از مظاهر اقتصاد مقاومتی در صنعت داروسازی بود.

معاون وزیر بهداشت افزود: همه اقلام دارویی که در کشور تولیدکننده ندارد نیز روی سایت غذا و دارو اعلام کردیم. حتی مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی و کمک کننده‌های درمان نیز اعلام شده و متقاضیان زیادی برای تولید این اقلام تقاضا داده‌اند. امیدواریم روند تولید این دارو‌ها نیز در کشور سرعت بیشتری پیدا کند.

شانه ساز گفت: با وجود این‌که ارز نیمایی به داروی رمدسیویر تعلق گرفته، قیمت آن کمتر از قیمت جهانی است. این دارو اصولا داروی گران قیمتی است. حتی بخشی را در اعتبارات سازمان غذا و دارو در نظر گرفته‌ایم. این دارو پوشش بیمه‌ای ندارد، اما بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی این دارو را برای بیماران تامین می‌کنند. عدم دسترسی به دارو ممکن است در فضا‌های خارج از بیمارستان اتفاق بیفتد و در بیمارستان‌ها مشکل تامین داروی رمدسیویر وجود ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: به سرعت ظرفیت تولید داخلی در انواع کیت‌ها افزایش یافته و در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان متقاضی صادرات هستند. این اتفاق در دو تا سه ماه گذشته با کمک شرکت‌های دانش بنیان و معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. برخی نگرانی‌ها در مورد بعضی کیت‌ها وجود دارد که به هر حال تولیدکنندگان نتوانند ظرفیت تولید را به اندازه مورد نیاز برسانند که به همین دلیل، برای واردات نیز اقدام کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: از نیمه دوم شهریور ماه با بهبود تخصیص و تامین ارز، نگرانی‌های ما برای تجهیزات پزشکی برطرف شده و اولویت اول برای تامین مواد اولیه تولید کنندگان است. نگرانی‌های مطرح مربوط به قبل از این تاریخ است و در حال حاضر با بهبود تخصیص و تامین ارز، نگرانی‌ها کاهش یافته است. البته اگر ابراز رضایت می‌کنیم منوط به استمرار تخصیص و تامین ارز است تا مشکلی ایجاد نشود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره تامین داروی Ivig گفت: استفاده از این دارو در پروتکل کرونا نیست و مستندی هم برای آن وجود ندارد. به تازگی یکی از شرکت‌ها این دارو را تولید کرده و مستندات را به سازمان غذا و دارو داده است. در بهترین شرایط این شرکت می‌تواند ۲۰ درصد نیاز به این دارو را در شرایط معمول تامین کند. برخی از این اقلام بدون هیچ منبع خاصی برای بیماران بدحال تجویز می‌شود و در کمیته علمی بار‌ها در این زمینه صحبت شده و همه منابع بین المللی را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: اصولا دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد و اقلیت‌ها و اکثریت‌های موافق و مخالفی در مورد برخی دارو‌ها اظهار نظر می‌کنند. چندین بار مکاتبه کردیم و از معاونت درمان و نظام پزشکی خواستیم به پزشکان در مورد تجویز این دارو اطلاعات کافی بدهند.

شانه ساز گفت: یک شرکت خارجی تحت لیسانس در ایران قرار به تولید داشت، اما هنوز تولید را شروع نکرده و اصرار داشت که این دارو را با قیمت سه برابر قیمت در ایران عرضه کند. بر اساس قیمت و اطلاعاتی که از همه کشور‌ها دریافت کرده‌ایم، مشاهده شده که قیمتی که این شرکت متقاضی است، دلیلی ندارد. تقاضا کردیم فوریتی وارد شود و چند رقیب نیز برای این شرکت وجود دارد. آن شرکت نیز قبول کرده که قیمت را به نصف کاهش بدهد. سال به سال مصرف ویال انسولین در کشور کاهش پیدا می‌کند. حداقل کاری که از شرکت‌ها انتظار داریم این است که انسولین قلمی را مثل بقیه دنیا به بیماران ما تحویل بدهند تا فشار در این شرایط بر دوش کشور و مردم تحمیل نشود. امیدواریم نتایج خوبی در این زمینه کسب کنیم.

شانه ساز بیان کرد: برای جلوگیری از قاچاق دارو و پدیده زشت ناصرخسرو، سیستم تی تک راه اندازی شده و این اطلاعات از طریق این سامانه به تک تک مصرف کنندگان داده می‌شود. اطلاعات در مورد صحت و سلامت و اصالت دارو از طریق کد‌های درج شده روی دارو به مصرف کننده ارائه و تمام مصرف کنندگان تبدیل به بازرسان سازمان غذا و دارو شده‌اند. هر دارویی را می‌توان با پیگیری از طریق سامانه تی تک، به اصل بودن آن پی برد. برای دارو و مکمل‌های وارداتی به صورت کامل و برای بخش اعظم تولید داخل این اتفاق افتاده است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برخی دارو‌های طب سنتی مورد ادعا برای درمان کرونا گفت: موارد زیادی در این زمینه مطرح می‌شود. تایید یک دارو به عنوان یک کالای سلامت محور که هم سلامت و هم ایمنی آن مورد تایید قرار بگیرد و هم اثربخشی آن در مطالعات بالینی اثبات شده باشد. گزارش‌های زیادی داشتیم که برخی دارو‌ها می‌آمد، اما چون فرآیند علمی را برای کسب مجوز‌های لازم طی نکرده یا افرادی که این ادعا را داشته‌اند، از نظر جایگاه علمی اشراف کامل به این‌که از چه روشی باید دارو را ثابت کنند، نداشتند، در نتیجه تعداد زیادی به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو برای دارو‌های گیاهی که ادعای درمان کرونا داشتند، خط ویژه‌ای را ایجاد کردیم. حداقل سه داروی گیاهی مجوز گرفته‌اند که می‌توانند در درمان کرونا موثر باشند. بقیه اقلام نیز اگر مسیر و استاندارد را طی کرده و خود را ثابت کنند، مجوز‌های لازم را دریافت خواهند کرد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: ما نیز بر این باوریم که در طب سنتی و ایرانی ظرفیت‌های بالقوه فراوانی وجود دارد و اگر کسی در این زمینه صاحب نظر است، باید با روش‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد، خودشان را اثبات کنند. یعنی قرار نیست دارو در جایی  مخفیانه به عده‌ای داده شود و بعد خودشان ادعا کنند که اثربخش بوده است. این روش در هیچ جای دنیا نمی‌تواند تایید کند که دارویی اثربخش است. این دارو‌ها باید ایمن باشد و به مصرف کننده آسیب نزند. در مطالعات بالینی باید این دارو‌ها اثبات شوند. این حق بیمار است که اطمینان داشته باشد که دارو ایمن است و اثربخشی نیز دارد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت نسخه پیچی الکترونیک اظهار کرد: داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها یکی از بخش‌های پیش رو در زمینه نسخه پیچی الکترونیک هستند. باید از ابتدای خط و نسخه نویسی الکترونیک این اقدام انجام شود تا نسخه پیچی الکترونیک نیز به سرانجام برسد. برخی سازمان‌ها اعتقاد دارند که نسخه باید کاغذی وارد داروخانه شود.

وی ادامه داد: به هر حال در حوزه خدمات الکترونیک، داروخانه‌ها پیش روی هستند و اعتقاد داریم با اجرای سیستم تی تک، گام مهمی از پروژه نسخه پیچی الکترونیک به انجام می‌رسد. البته داروخانه‌ها اعتراضاتی دارند و معتقدند که هزینه آن‌ها دیده نمی‌شود. همین امروز صبح انجمن داروسازان با ما جلسه داشته‌ و اعلام آمادگی کرده‌اند. به نظر می‌رسد جایی برای جبران هزینه‌ها دیده نشده است. البته نسخه پیچی الکترونیک در ادامه نسخه نویسی الکترونیک است و باید آن بخش انجام شود، تا این بخش نیز اجرایی شود.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشره مبنی بر خبر احتکار انسولین قلمی گفت: هیچ احتکاری در زمینه انسولین قلمی به وجود نیامده بود و ما نیز متعجب شدیم که چطور موضوعی با دانشگاه‌های علوم پزشکی در میان گذاشته نشده و اطلاع رسانی شده است. محموله‌ای از انسولین قلمی مربوط به یکی از شرکت‌های بزرگ وارد کننده اتفاق افتاده بود که انحراف دمایی داشت و آن شرکت از دو هفته قبل نیز به اداره کل دارو اعلام کرده بود که می‌خواهد آن‌ها را به شرکت سازنده عودت بدهد.

وی ادامه داد: برای این‌که مطمئن شویم این دارو‌ها مشکل دارند، اعلام کردیم که کیفیت آن‌ها دوباره بررسی شود. این دارو‌ها به اشتباه به عنوان داروی احتکاری اعلام شده و تمام مستندات آن نیز موجود است.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: این دارو‌ها جنبه بررسی و در حال ارزیابی داشته است. نمی‌دانیم چه کسانی اعلام کرده‌اند و بر اساس بررسی‌های ما، احتکاری در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

شانه ساز گفت: این انسولین‌های قلمی انحراف دمایی داشتند. با توجه به این‌که ارز این دارو داده شده بود و می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که اگر ادعای شرکت درست است، دارو عودت داده شود. خبر احتکار انسولین قلمی نصفه و نیمه بوده و خبر صحیحی نبود.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار