مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: پیشنهاد ممنوعیت مقطعی صادرات گوجه فرنگی به منظور تنظیم این محصول در بازار مطرح شده است.
کد خبر: ۹۱۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ 16 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،بهزاد باباخانی، اظهارداشت: محصول گوجه فرنگی در مقطعی از پاییز به دلیل اینکه در هیچ جای کشور برداشت نمی شود در بازار کاهش پیدا کرده که همین موضوع منجر به افزایش قیمت آن می شود.

وی افزود: در این مقطع از سال در صورتی که صادرات گوجه به کشورهای اطراف همچنان ادامه پیدا کند، میزان محصول بیش از گذشته در بازار کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه با افزایش غیرمعقول قیمت این محصول روبه رو خواهیم شد.

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآور شد: به منظور تامین نیاز بازار، پیشنهاد ممنوعیت مقطعی صادرات این محصول را ارایه کرده‌ایم که این موضوع امروز در ستاد ملی تنظیم بازار مطرح خواهد شد.

باباخانی به موضوع مشکلات صادرکنندگان گوجه در مرزها اشاره کرد و گفت: به دلیل ظرفیت های محدود صادراتی در مرزها، رانندگان کامیون ها مجبور می شوند برای مدتی در مرز بمانند که همین موضوع منجر به تخریب محصول می شود.

ازدحام سیب زمینی در مرز

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات پیش آمده برای صادرات سیب زمینی در مرزها نیز اشاره کرد و گفت: اکنون با ازدحام کامیون های سیب زمینی در مرز پرویزخان روبه رو هستیم.

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه توضیح داد: دولت عراق اعلام کرده بود که از ۲۵ آبان ماه تعرفه های خود برای واردات سیب زمینی از ایران را کاهش خواهد داد که این موضوع مورد استقبال تجار قرار گرفت.

باباخانی توضیح داد: بسیاری از تجار برای سود بیشتر و بهره بردن از فرصت برداشت تعرفه ها از چند روز قبل محصولات خود را به مرزها فرستادند که این موضوع منجر به ازدحام سیب زمینی ها در مرز شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات سیب زمینی در مرز پرویزخان نهایتا روزی ۸۰ کامیون است، افزود: تنها در شب گذشته ۴۰۰ کامیون حامل سیب زمینی در مرز پرویزخان معطل شد.

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه تره بار تنها بخشی از محصولات صادراتی ایران به عراق است، گفت: نمی توانیم تمام ظرفیت های صادراتی را تنها به صادرات یک محصول اختصاص دهیم.

حل مشکل صادرات تره بار نیاز به عزم ملی دارد

باباخانی به راهکارهای پیشنهادی برای حل موضوع صادرات میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: باید یک هماهنگی ملی ایجاد شود تا تجار باتوجه به ظرفیت های صادراتی محصولات خود را به مرزها بفرستند تا از معطلی و تخریب آنها جلوگیری شود.

وی پیشنهاد حمل یکسره محصول از مبدا به عراق را مطرح کرد و افزود: تخلیه و بارگیری محصول در پایانه های مرزی منجر به تخریب محصول تره بار و کاهش کیفیت آن می شود از این رو حمل یکسره می تواند علاوه به افزایش سود صادرات منجر شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه ادامه داد: هماهنگی های لازم برای حمل یکسره محصول با وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه عراق انجام شده، اما طرف عراقی تاکنون تمایلی در این زمینه از خود نشان نداده است.

باباخانی به اهمیت بسته بندی محصولات کشاورزی در مبدا اشاره کرد و گفت: تجار اگر محصولات خود را به صورت بسته بندی شده و یا با استفاده از کامیون های یخچال دار برای صادرات به مرزها ارسال کنند با کمترین کاهش کیفیت روبه رو می شوند.

وی توسعه زیر ساخت های مرزی را نیز یکی دیگر از راهکارها برای کمک به صادرات میوه و تره بار عنوان کرد و گفت: در صورتی که بتوانیم در مرزها سردخانه و و صنایع بسته بندی ایجاد کنیم از تخریب محصولات کشاورزی در مرزها جلوگیری می شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه موافقت های لازم برای ارایه تسهیلات در زمینه ایجاد سردخانه و صنایع بسته بندی در مرزها را اخذ کرده ایم، افزود: فراخوان های لازم برای جذب سرمایه گذار در سه مرحله صادر شده است و افرادی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.
۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع استان کرمانشاه تولید می شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار