مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: مخازن سدهای کرمانشاه نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب و نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش حدود ۹۰ درصدی بارش ها روبرو هستند.
کد خبر: ۹۱۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 17 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازمهر،بهرام درویشی با تاکید بر اینکه وضعیت منابع آب استان در شرایط مناسبی قرار ندارد، اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیر زمینی استان با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه هستیم.

وی با اشاره به وجود ۱۲ سد مخزنی در سطح استان، افزود: حجم مخازن این سدها بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر بیش از ۸۰۳ میلیون مترمکعب آب در مخازن این سدها ذخیره سازی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه بارش‌های هفته گذشته چشمگیر نبوده، تاکید کرد: قطعاً این کاهش بارش‌ها وضعیت سدهای استان را متأثر ساخته است.

کسری ۳۰ میلیون متر مکعبی آب در مخازن شرق استان کرمانشاه

درویشی با گلایه مندی از کشت برنج در اراضی استان، تصریح کرد: متأسفانه طی سال جاری با توجه به هشدارهای لازم، در شرق استان شاهد برداشت‌های بی رویه منابع آبی برای کشت برنج بودیم که موجب کاهش حجم مخازن آبخوان‌ها و صدمه به سفره‌های زیر زمینی منطقه شده است.

وی ادامه داد: ممکن است کشت برنج در کوتاه مدت سودآور باشد اما میزان بالایی از آب برای کشت آن صرف می‌شود که در بلند مدت استان را با خطر کم آبی و خشکسالی مواجه می‌کند.

درویشی گفت: بر اساس آخرین داده‌های اخذ شده، کسری ۳۰ میلیون متر مکعبی آب در مخازن شرق استان مشهود است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بیان کرد: تمام اطلاعات و داده‌های منابع آبی استان شامل رواناب‌ها، آب پشت سدها، حجم آب ورودی و خروجی سدها، تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز و… در مرکز رصد و پایش داده‌های آبی آب منطقه‌ای کرمانشاه (دیسپاچینگ) رصد و پایش می‌شود و بر اساس تحلیل این داده‌ها هشدارها و اعلام خطر صورت می‌گیرد.

وی به سیلاب‌های سال‌های اخیر استان اشاره کرد و گفت: برخی گمان می‌کنند که مشکل آفت منابع آبی با این سیلاب‌ها رفع شده است، اما واقعیت اینست که این سیلاب به دلیل بارش شدید و سریع و ساختار برخی از زمین‌ها، از استان عبور کردند و آب زیادی جذب سفره‌های زیر زمینی نشده است.‌

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار