به نام شهرداری به کام راه و شهرسازی
بعد از گذشت بیش از 10 سال از تحویل پردیسان به شهرداری همچنان وضعیت سهم های تجاری و اعتبارات این منطقه مشخص نشده و شهرداری از جیب مردم دیگر مناطق شهر در پردیسان هزینه می کند.
کد خبر: ۹۲۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷ 14 December 2020

به گزارش تابناک قم، سال‌ها قبل بود که آپارتمان‌های مسکن مهر، در مناطق دوردست‌ استان‌ها و شهرستان‌ها، با هدف آسان خانه‌دار شدن مردم ساخته شد. در استان قم، این دسته از ساختمان‌ها در منطقه تازه تاسیس و با فاصله از شهر به نام پردیسان ایجاد شد و کم کم به دلیل کشش شهروندان قمی به زندگی در آن منطقه، رشد و توسعه پیدا کرد و همچنان نیز در حال پیشرفت است.

پردیسان منطقه‌ای بود که تصور می‌رفت بخاطر هزینه خرید و اجاره خانه پایین در آنجا، قرار است به بار سنگین خرج‌های این روزهای قمی ها کمک شود؛ اما متاسفانه طولی نکشید که این امید هم از دست مردم رفت.

بالا رفتن قیمت مسکن در این منطقه، آنقدر که توفیری با مرکز استان ندارد و همچنین عدم تعامل وزارت راه و شهرسازی با شهرداری، برای توسعه این منطقه، از جمله مشکلاتی است که هم باعث می‌شود پیشرفت پردیسان روند کندی داشته باشد و هم مردم از زندگی در این محیط دلزده شوند.

در سال89 وزارت راه و شهرسازی کشور با شهرداری قرار گذاشتند تا در عوض واگذاری 25 درصد از زمین‌های تجاری پردیسان، شهرداری این منطقه را توسعه دهد. طبق این برنامه شهرداری قم می‌توانست با کسب درآمد از این زمین‌ها، هزینه رشد منطقه را فراهم کند اما با تغییر وزرا و سکته‌های که در عملی کردن این قرار به وجود آمد، باعث شد در عملکرد وزارت و راه و شهرسازی نقص‌هایی به وجود آید و پس از گذشت سال‌ها همچنان به تعهد خود عمل نکند.

به این خاطر شهرداری قم مجبور به تقبل هزینه از عوارض و مالیات ساکنان این منطقه برای اعمال پیشرفت و توسعه شد و البته مشخص نیست وزارت راه و شهرسازی تا کی قرار است با عملی نکردن تعهد خود، شهرداری و ساکنان پردیسان را اینطور رای منگنه بگذارند!

به گفته مدیر منطقه هشت شهرداری قم طی این دوره 10 ساله یعنی از سال 89 تا 99 بالغ بر 450 میلیارد تومان برای ساخت پروژه های عمرانی در پردیسان مصرف شده در حالی که درآمد شهرداری حاصل از عوارض دریافتی در این مدت 100 میلیارد تومان هم نبوده است و اگر وزارت راه و شهرسازی کشور بر سر تعهد خود بماند این مشکلات پیش نمی‌آید و مقداری از هزینه های شهرداری جبران می‌شود.

گویا اعتقاد سازمان ملی زمین بر این است که شهرداری باید این 25 درصد زمین تجاری را به قیمت روز خریداری کند، چیزی که برای شهرداری صرفه اقتصادی ندارد و البته به گفته مدیر منطقه هشت شهرداری قم، شهرداری در دوره‌ای پذیرفت که این زمین‌ها را به قیمت سال 96 خریداری کند اما سازمان ملی زمین هنوز این را نپذیرفته و معتقد است باید زمین ها به قیمت روز خریداری شود.

محمد رمضانی همچنین با اشاره به حجم بالای عملیات‌های عمرانی در پردیسان بیان کرد: از جمله پروژه‌ها می‌توان به احداث چندین بوستان، رینگ پردیسان، گسترش فضای سبز و سوله فرهنگی ورزشی اشاره کرد، چندین پروژه هم مانند بوستان‌های عترت، محله۳ و محله هشت در سال جاری به بهره‌برداری رسیدند.

وی افزود: تعهدات دولت در قبال شهرداری که واگذاری تجاری و زمین بود محقق نشد و بسیاری از خدماتی که اداره کل مسکن و شهرسازی باید در این منطقه ارائه می‌داد را نیز شهرداری در حال انجام آن است.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم در ادامه ابراز کرد: از مالکان تقاضا داریم تا حد امکان عوارض شهرداری خود را سالانه پرداخت کنند تا شهرداری بتواند خدمات‌دهی مطلوب‌تری هم از نظری کمی و هم از لحاظ کیفی ارائه دهد.

تعهدی که اگر عملی می‌شد، اکنون نه شهرداری قم در توسعه منطقه ضرر می‌داد، نه از جیب ساکنان دیگر مناطق شهر برای انجام وظیفه استفاده می‌شد و نه روند توسعه کند پیش می‌رفت.

قطعا اگر همکاری دولت باشد، این مشکلات حل می‌شود و با پایین آمدن قیمت مسکن در این منطقه باز هم نور امیدی برای قمی ها می‌تابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار