سامانه پایش کیفی هوای کشور هوای اهواز را در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها اعلام کرد.
کد خبر: ۹۲۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 14 December 2020

بر اساس گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص هوای اهواز از صبح امروز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بوده و در ساعت ۱۲ امروز (دوشنبه) ۱۵۶ اعلام شده است. این آلودگی ناشی از ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون گزارش شده است.

شهروندانی که در مناطق با شرایط کیفیت هوای ناسالم قرار دارند باید از فعالیت‌های بدنی زیاد، ورزش و دوچرخه سواری درفضای باز خودداری کنند.

اقشار آسیب پذیر جامعه اعم از کودکان، افراد مسن و افراد با بیماری‌های تنفسی از رفت و آمد در فضای باز اکیدا خودداری کنند و سایر افراد جامعه نیز تاحد امکان تمامی فعالیت‌های خود را در فضای باز و خارج از خانه لغو و به ساعاتی دیگر و یا روزهای دیگر موکول کنند.

همچنین در همین زمان، هوای سوسنگرد با شاخص ۱۲۸ و شادگان با شاخص ۱۳۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارند.

علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز پیش از این گفته بود: آلودگی هوا ارتباط تنگاتنگی با ابتلا به بیماری کووید 19 دارد و طبق گزارش‌ها یک هفته بعد از افزایش آلودگی هوا با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا مواجه می‌شویم، این موارد معمولا کارشان به آی. سی. یو کشیده می‌شود که احتمال مرگ بالاتر می‌رود.

اداره کل هواشناسی خوزستان روز یکشنبه نسبت به افزایش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی هشدار داده و اعلام کرده است تا روز دوشنبه جوی پایدار بر استان حاکم خواهد بود و از روز سه شنبه تحت تاثیر سامانه بارشی قرار می‌گیرد.

اوایل آذر ماه هوای اهواز و برخی شهرهای استان در شرایط ناسالم و یا ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت به طوری که در هفتم آذر ماه، هوای اهواز و کارون را در پی وقوع طوفان گرد و خاک به شرایط خطرناک رسید.

اما از هفته دوم آذر ماه با وقوع بارندگی‎ها کیفیت هوا بهبود یافت. در روزهای اخیر با پایدار شدن جو، دوباره هوا در برخی نقاط استان آلوده شده است.

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانهی کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوند.

بر اساس این شاخص، صفر تا ۵۰ در شرایط هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط هوای سالم و کیفیت هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم است و هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است و با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

۳۰۰ تا ۵۰۰ شرایط هوای خطرناک وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار