سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش گفت: چوب‌آلات جنگلی را در سال‌های گذشته افراد معدودی قاچاق می‌کردند اما امروزه با گران شدن چوب و سود زیاد حاصل از خرید و فروش آن، افراد زیادی با ماشین‌هایی مثل پراید، چوب قاچاق می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶ 17 December 2020

 سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش گفت: چوب‌آلات جنگلی را در سال‌های گذشته افراد معدودی قاچاق می‌کردند اما امروزه با گران شدن چوب و سود زیاد حاصل از خرید و فروش آن، افراد زیادی با ماشین‌هایی مثل پراید، چوب قاچاق می‌کنند.

آرش شادپور روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرستان تالش دارای ۲۴۲ هزار هکتار منابع طبیعی است و ۱۷۰ هزار هکتار آن جنگل ، ۷۱ هزار هکتار آن مرتع و ۲ هزار هکتار آن اراضی ساحلی است و پوشش گیاهی جنگل های ما عمدتا از گونه های ون، توسکا، بلوط، افرا، ممرز و راش است و حدود ۴۰ درصد جنگل های استان گیلان در تالش واقع شده و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل های این شهرستان نیز دست کاشت است.

وی ادامه داد: متاسفانه ورود افراد زیاد با خودروهای شخصی مختلف برای قاچاق چوب آلات رو به افزایش است و تخریب منابع طبیعی اعم از رودخانه ها، جنگل ها و مراتع ضربه های سخت و زیانبار به پیکره طبیعت وارد می کند.

وی افزود: البته یگان حفاظت منابع طبیعی تالش با متجاوزان به منابع ملی و جنگلی با شدت و طبق قانون برخورد می کند و به تازگی هزار و ۳۰۷ اصله چوب آلات و مقادیری هیزم که با خودرو های نیسان و پراید حمل می شد، توقیف و پرونده تخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش بیان کرد: نیروهای فعال منابع طبیعی در همه حال، قاچاقچیان چوب را تحت نظر دارند و از ظرفیت بسیج، علاقه مندان به طبیعت و نیروهای بومی نیز استفاده می کنیم و امسال هزار و ۵۳۶ اصله چوب آلات با حجم کلی ۱۲ هزار و ۴۷۵ متر مکعب و صدها کیلوگرم هیزم و زغال ساخته شده از درختان جنگلی کشف و ضبط و پرونده های تخلف به دادگاه ارجاع شده است.

شادپور ادامه داد: امسال ۱۲ خودرو حامل چوب آلات قاچاق و فرآورده های جنگلی را توقیف و برای ۱۲ نفر پرونده تخلف تشکیل داده و به مراجع قضایی ارسال کرده ایم و یگان حفاظت منابع طبیعی با برقراری گشت های محسوس و نامحسوس، قاچاقچیان و سوداگران چوب را رصد می کند.

او گفت: در هفته جاری یک کامیون حامل ۷۰۰ قطعه الوار قاچاق در حال حرکت از تالش به تبریز با تلاش نیروهای گشت منابع طبیعی تالش و آستارا و پلیس آگاهی آستارا متوقف شد و الوارها از درختان راش ، بلوط و توسکا و در ابعاد تقریبی ۲۵ متر مکعب و به وزن ۲۰ تن بود و متخلف به مرجع قضایی معرفی شد.

شادپور اجرای طرح های آبخیزداری را از روش های احیای اراضی ملی و جنگلی و مدیریت صحیح منابع آب و خاک دانست و گفت: در سال جاری ۱۴ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال اعتبار به منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تخصیص داده شده و برای مقابله با تخریب و رانش زمین در منطقه شیر آباد، حسن دیرمانی، حوزه سیاه خونی و خطبه سرا و سر شاخه رودخانه خطبه سرا عملیات مکانیکی انجام می دهیم.

وی آتش سوزی و تخریب و تجاوز به اراضی جنگلی را از دیگر عوامل ضربه زننده به منابع ملی دانست و اظهار کرد: جنگل ثروتی عظیم و متعلق به تمام بشریت است و باید از آن حفاظت کنیم تا به نسل های آینده منتقل شود و امسال ۶ فقره حریق در زمین های تحت حفاظت منابع طبیعی رخ داده و بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

مسعود رزمجو فعال و همیار محیط زیست تالشی نیز گفت: بریده شدن هر درختی ریه‌های تنفسی محیط زیست را از کار انداخته و زندگی موجودات روی زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند.
وی با اشاره به همراهی طبیعت دوستان در گردش های علمی مختلف در شهرستان افزود: غارت منابع طبیعی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه پس از وقوع سیلاب و رانش زمین آسیب هایی است که جامعه انسانی خواسته یا ناخواسته به طبیعت وارد می کند و جز با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم و برخورد جدی با خاطیان، برطرف نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار