طراح و سازنده کیت الایزای تشخیص سرمی کووید 19 در موسسه رازی گفت: محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با طراحی و ساخت دو کیت الایزای ردیابی آنتی‌بادی کلاس IgM وIgA و IgG جهت شناسایی ویروس کووید 19 (SARS-COV-2) موفق شدند روشی مطمئن تر و با حساسیت بیشتر در مقایسه با روش های سرولوژی موجود برای شناسایی ویروس کووید -19 (SARS-COV-2) را بیایند.
کد خبر: ۹۲۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 19 December 2020

به گزارش «تابناک البرز» دکتر روح الله کشاورز طراح و سازنده کیت الایزای تشخیص سرمی کووید ۱۹ در موسسه رازی درباره این طرح موفقیت آمیز گفت: تحقیقات و پژوهش بر روی این طرح در فروردین سال ۹۹ آغاز و اواخر اردیبهشت ماه نمونه های قابل ارائه به آزمایشگاه رفرانس وزارت بهداشت (مستقر در انستیتو پاستور ایران) تحویل داده شد.

وی افزود: طی دو ماه ارزیابی کیت، تاییدیه برای هر دو کیت به اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو ارسال و به صورت موازی مستندات موردنیاز از جمله KMF،DOC ،BOM و سایر مستندات تهیه شد و طی چندین بار بازنگری مورد تایید این سازمان قرار گرفت. شهریورماه امسال نیز پروانه بهره برداری و فروش این کیت برای موسسه رازی صادر شد.

این محقق موسسه رازی، استفاده از آنتی ژن اختصاصی S و فرمولاسیون خاص محلول های آن را از ویژگی های این دو کیت نام برد و تاکید کرد: این وضعیت علاوه بر ایجاد ویژگی ۱۰۰، سهولت انجام آزمایش برای کارشناس آزمایشگاه را به دنبال دارد و همچنین استفاده از آنتی بادی کلاس A در کنار آنتی بادی کلاس G موجب افزایش حساسیت این کیت شده است.

کشاورز با اشاره به تجربه موفق موسسه رازی در تولید کیت های الایزا تصریح کرد: اخذ پروانه تولید تجاری کیت های الایزای پاراتوبرکلوز (یون) و بروسلوز در گاو و گوسفند برای نخستین بار در ایران از سال های گذشته نوید بخش بومی شدن دانش فنی تولید کیت های الایزای تجاری در کشورمان است؛ تا آنجا که طراحی دو کیت الایزای تشخیص بیماری کووید ۱۹ طی ۲۰ روز، گسترده بودن دامنه استفاده از این دانش فنی در حوزه کیت های الایزای پزشکی را نیز نشان می دهد.

مسئول آزمایشگاه تشخیص موسسه رازی، با قدردانی از رئیس و معاون تحقیقات و فناوری موسسه در به ثمر رسیدن این کیت ها و همکاری بی شائبه مسئولان شعبه اراک موسسه رازی برای انجام عملیات لوجستیکی و بازدید های خط تولید اظهار کرد: در صورت تداوم حمایت ها، تولید تمام کیت های الایزای دامپزشکی موردنیاز سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه های بخش خصوصی برای چند ماه آینده به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود.

دکتر نادر مصوری، رئیس بخش توبرکولین و مالئین موسسه رازی و دیگر محقق همکار در این فناوری برتر، نیز با اشاره به تجربه بالای موسسه رازی در ساخت کیت های تشخیصی گفت: موسسه رازی پشتوانه ارزشمندی در زمینه ساخت کیت های تشخیصی دارد و کیت هایی که تاکنون توسط محققان این موسسه ساخته شده از جمله کیت بیماری یون از قوی ترین کیت ها بوده و طی چند سال اخیر به بازار عرضه و مصرف شده است.

وی افزود: پس از شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا در قم، ایده ساخت کیت تشخیص کرونا از سوی دکتر کشاورز مطرح شد و بعد از اطمینان از نیاز وزارت بهداشت به این کیت، در ۲۰ روز کاری به صورت شبانه روزی و بی وقفه موفق به ساخت کیت سرمی تشخیص ویروس کووید ۱۹ شدیم.

رئیس بخش توبرکولین و مالئین موسسه رازی همچنین به امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان انتقال خون استان البرز اشاره و اظهار کرد: طبق گفته مسئولان این سازمان، پلاسما درمانی در استان البرز با استفاده از کیت سرمی تشخیص کرونا ویروس بسیار موثر و با کمترین میزان تلفات بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار