اجرای طرح اقدام ملی مسکن در حالی بر مدار توسعه قرار گرفته و دربسیاری مناطق از جمله لارستان استان فارس وارد فاز عملیاتی شده که برخی کارشناسان با وجود تجربه تلخی که عمده صاحبان مسکن مهر به آن گرفتار شده اند و تورم و گرانی های حاصل از افزایش نرخ ارز و بازار داغ واسطه گری و دلال بازی در حوزه مسکن ، معتقد بودند که دولت توان اجرای موفق این طرح را ندارد.
کد خبر: ۹۲۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 23 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مدیربنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان گفته که تاکنون هزارو ۵۸ نفر در این شهرستان واریز وجه کرده اند که میزان مبلغ پرداختی این افراد رقمی افزون بر ۵۲۰ میلیارد ریال است.

امیر برومند اظهار داشت: مجموع کل افرادی که برای خانه دار شدن در قالب این طرح نام نویسی کرده اند در شهرستان لارستان ۲ هزار و ۵۵۴ نفر هستند.

وی بیان کرد که تاکنون ۶ قطعه زمین به مساحت حدود پنج هکتار از سوی اداره کل راه و شهرسازی لارستان تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان شده است.

برومند اضافه کرد: یکی از قطعات که ۱۶۹ واحد مسکونی را شامل می شود فرایند طراحی نقشه ها ، تسطیح زمین و حتی تا مرحله صدور پروانه به متقاضیان پیش رفته است.

او می افزاید: حتی در این قطعه نیز تجهیز کارگاه انجام شده و حدود ۹۰ میلیارد ریال نیز آهن آلات و میلگرد برای شروع عملیات اجرایی واحدها خریداری شده است.

برومند این نکته را نیز یادآور شد که به همان میزان که مردم ومتقاضیان همکاری و همراهی کردند، مجموعه دولت اعم از اداره کل راه و شهرسازی که بخش عمده ای از فرآیند کار و زیربنای اصلی یعنی تامین زمین بر عهده این نهاد بود، بانک های عامل ، فرمانداری ، نظام مهندسی و همه نهادهای مربوطه با این طرح در سطح استان و شهرستان با جدیت پای کار آمده اند.

به گفته برومند طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان از کل فرآیند آن یعنی نام نویسی از متقاضیان، تامین، نقشه برداری و حتی تسطیح و آماده سازی زمین و پایش و شناسایی متقاضیان واقعی به خوبی پیش رفته است.

او پیش بینی کرده که تا نیمه اول سال آینده حتی فاز نخست این طرح که حدود ۲۰۰ واحد را شامل می شود تا مرحه اسکلت و دیوارکشی ساختمان نیز پیش برود.

وی عنوان کرد که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی فرصت متقاضیان مسکن ملی برای تکمیل و پرداخت آورده نقدی تا ساعت ۲۴ جمعه ۵ دی ماه ۹۹ تمدید شد.

۱۶هزارو ۶۶۶ متقاضی در استان فارس در طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد، ۶ هزار و ۵۱۱ نفر از استعلام سه گانه اول عبور کرده‌اند.

در مجموع در ۱۶ شهر این استان برای ۲ هزار و ۲۰۹ واحد در بانک مسکن افتتاح حساب انجام شده و یک هزار و ۹۸۹ نفر نیز آورده اولیه خود را معادل حداقل ۴۰۰ میلیون ریال ارائه کرده‌اند، در مجموع نیز واریزی کل استان فارس هم‌ اکنون معادل ۹۵۰ میلیارد ریال است.

دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را زمستان سال ۹۷ رونمایی و پیرو آن وزارت راه و شهرسازی شهریور سال گذشته ثبت‌نام از متقاضیان را در کرمان بعنوان نخستین استان آغاز کرد.

اجرای طرح اقدام ملی مسکن در حالی بر مدار توسعه قرار گرفته و دربسیاری مناطق از جمله لارستان استان فارس وارد فاز عملیاتی شده که برخی کارشناسان با وجود تجربه تلخی که عمده صاحبان مسکن مهر به آن گرفتار شده اند و تورم و گرانی های حاصل از افزایش نرخ ارز و بازار داغ واسطه گری و دلال بازی در حوزه مسکن ، معتقد بودند که دولت توان اجرای موفق این طرح را ندارد.

اما مجموعه دولت از جمله وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز امیدوار به حل رفع چالش های موجود و اجرای موفق این طرح هستند.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، طرح اقدام ملی مسکن از سوی دولت را بهترین نسخه ضد تورمی و مناسب‌ترین راهکار برای پاسخ به یکی از نیازهای مبرم مردم و جوانان در شریط موجود اقتصادی دانست.

جواد حق شناس، در سفری که مهرماه ۹۹ به لارستان داشت گفت که رویکرد دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بدون تحمل هزینه‌های اضافی بر دوش مردم وحتی دستگاه‌های دولتی و اجرایی است.

وی معتقد است: یکی از شاخص‌های مهم در اجرای این طرح، نام‌نویسی از متقاضیان و افرادی است که دارای تمکن مالی هستند و دولت اعلام کرده که هر کسی توانایی مالی تا این میزان یعنی سهم آورده ابتدایی مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال را دارد در این زمینه اقدام کند.

حق شناس اضافه کرد: همچنین از دیگر شاخص‌های اساسی اجرای این طرح مهم ملی، تامین زمین با ساختارها و مشوق‌های لازم و تمهیدات اندیشیده از سوی دولت است که حتی برخی مشوق‌ها از جمله صدور مجوزهای قانونی، پروانه ساختمانی و گرفتن استعلام ها نیز با همکاری و ایجاد شرایط مناسب و تسهیل‌گری از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در حال انجام است.

وی بیان داشت: همچنین مدیریت صحیح و هدفمند منابع مالی، پولی و تمرکز فرد متقاضی برای هدایت این منابع به سمت ساخت مسکن نیز از دیگر مزیت‌های مناسب این طرح ملی است.

لارستان به مرکزیت شهر لار از شهرستان های جنوبی فارس است که مرکزآن حدود ۳۸۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

برچسب ها: مسکن ، مسکن ملی ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار