بارش برف و باران و وقوع طوفان طی ۴۸ ساعت در اواخر هفته گذشته، این زنگ هشدار را مجددا در مازندران به صدا درآورد که اگر تدابیر لازم را پیش از وقوع حادثه صورت ندهیم، در روز وقوع با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد، موضوعی که در سیل ۹۷، چیزی حدود ۷۰۵ میلیارد تومان خسارت در برداشته است.
کد خبر: ۹۲۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 27 December 2020

اول دی ماه سال ۱۳۹۷ بود که حجت‌الاسلام تقوی‌فرد رئیس‌کل سابق دادگستری مازندران در بازدید از رودخانه‌های غرب استان در تنکابن با تاکید بر اینکه، خواسته مردم مبنی بر اصلاح بستر و ساماندهی رودخانه‌های غرب مازندران درست و به حق است، بر لزوم ورود به این موضوع تاکید کرده بود.
تجاوز به بستر رودخانه با مجوز و بی‌مجوز قانونی موضوعی بود که به نظر کارشناسان، موجب شده تا با یک بارش چند ساعته، سیل، آسیب های فراوانی به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و باغ های این استان به ویژه غرب مازندران وارد کند.
تجاوز آشکار به حریم رودخانه‌های مازندران موضوعی نیست که این روزها در این استان سربرآورده باشد، بلکه مسئله‌ای است که مدت‌ها این استان و مردمش را می‌آزارد و برخی قدرتمندان سودجو بدون هرگونه توجهی به قانون، موجب مشکلات فراوانی شده‌اند و مسئولان ناظر نیز هنوز به طور جد در این زمینه ورود نکرده‌اند.
در سیل سال ۹۷ غرب مازندران، مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آمد که علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران این استان دلیل اصلی آن را تجاوز به حریم رود دانست.
موضوعی که نه تنها برخی سودجویان بلکه تصمیمات برخی دهیاران، شهرداران و بخشداران این استان را نیز شامل می‌شود، احمدی در نهمین جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن در سال ۹۷ به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که، همه متولیان صدور و اعطای مجوزها باید متعهد به ساخت و ساز با رعایت حریم باشند تا شاهد تکرار چنین حوادث و خساراتی نباشیم.
از سویی دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که در دو طرف مسیر رودخانه که در مجاورت روستاها وجود دارد، به احداث دیواره به طول ۱۰۰۰ کیلومتر نیاز است، که مدیرکل بحران مازندران معتقد بود که، احداث چنین دیواره هایی تضمین کننده ایمنی روستاهای محدوده رودخانه نبوده چرا که اقلیم مازندران همواره با بارندگی و طغیان رودخانه ها مواجه است بنابراین رعایت حریم و فاصله مطمئن از مسیر رود بهترین شیوه پیشگیری از حوادث احتمالی است.
پیش از این اسماعیل طلوعی، کارشناس حوزه آب و سازه‌های هیدرولیکی، تجاوز و محدود کردن رودخانه‌ها را دلیل بروز سیل دانسته و گفته، ورود به حریم سیلابی رودخانه‌ها که برای سیل های چندساله و مهار انرژی آنان به وجود آمده بودند باعث پیدایش خسارت می‌شود در غیر این صورت رودخانه‌ها در حال حفظ شرایط طبیعی خود بوده و تجاوز انسان‌ها خسارت به ارمغان آورده است.
وی در نشست هم اندیشی "سیل اخیر غرب مازندران، موانع و مشکلات و راهکارهای پیشگیری که در دفتر ایسنا برگزار شد، با بیان دلایل و چرایی وقوع سیلاب اظهار کرده، رودخانه‌ها موجودات زنده‌ای هستند که قابلیت کندن، حمل کردن، بارگیری و رسوب گذاری داشته و شرایط محیطی را برای حفظ بقا و تعادل خود حفظ می‌کنند. تغییر شرایط محیطی برای بقا را منجر به وقوع سیلاب است و از آنجایی که سیل‌ها دارای دوره زمانی برگشت پذیر هستند، بنابراین رودخانه‌ها حق خود را مطالبه کرده و این اتفاقات برای رودخانه‌ها امری طبیعی است.
کارشناس راه و ساختمان با گرایش منابع آب و سازه های هیدرولیکی، تجاوز به هر نحو در مسیر رود را منسوخ خوانده و گفته، در نگاه کلی تجاوز به منابع طبیعی و محیط زیست چه به صورت خواسته یا ناخواسته و چه به صورت سیستمی یا غیرسیستمیک صورت گیرد پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.
استاد دانشگاه آزاد تنکابن، اعطای مجوز برداشت از رود بدون نظارت و عمل نکردن پیمانکاران به قراردادها را ضربه بزرگ به ذخایر آبی رودخانه دانست و تاکید کرد: با این شیوه برداشت مصالح تمام ذخایر آبرفتی رودخانه از بین رفته و خشکسالی پیامد آن است.
به گزارش ایسنا، پس از سیل نوروز سال گذشته در مازندران بود که آزیتا امیری کارشناس مطالعات اداره کل هواشناسی مازندران در تشریح این پرسش که چرا بارندگی های مازندران منجر به وقوع سیل می شود، گفته بود که، دخالت‌های انسانی، تغییر اقلیم، تهی شدن پوشش گیاهی در ارتفاعات، سست شدن خاک و ساخت و سازهای غیرمجاز در کنار سایر عوامل، دلیل اصلی وقوع سیل پس از بارندگی به میزان زیاد،‌ در مازندران است.
امیری با اشاره به اینکه تعداد وقوع پدیده سیل در سال های اخیر در کشور و استان مازندران رو به افزایش است، تصریح کرده بود که، این امر نه تنها از دخالت های ناشیانه انسان نشأت می گیرد بلکه شرایط تغییر اقلیم نیز خارج از محدوده دخالت بشری به افزایش این پدیده دامن می زند که وقوع بارش های سیل آسا و بی سابقه از جمله پیامدهای آن است.
کارشناس مطالعات اداره‌کل هواشناسی مازندران در ادامه به دخالت های انسانی در سال های اخیر که منجر به افزایش آسیب‌پذیری استان مازندران در برابر بارندگی های سنگین شده است، اشاره و اظهار کرده بود که، ساخت و ساز غیرمجاز و یا با مجوزهای بدون مطالعه دقیق در حاشیه رودخانه ها یکی از مهم ترین دلایل بروز خرابی های ویرانگر به هنگام طغیان رودخانه ها است، در واقع رودخانه ها باید برای مواقعی که دبی یا حجم آب افزایش می یابد فضای کافی جهت هدایت آب اضافی در اختیار داشته باشند.
امیری ادامه داد که، لایروبی نامناسب رودخانه‌ها نیز گنجایش بستر آنها را کاهش می‌دهد و در بارندگی‌های شدید قدرت هدایت آب را کاهش داده و منجر به ایجاد مسیرهای فرعی از رودخانه و تخریب اراضی همجوار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مدیریت سیلاب‌های شهری، علاوه بر لایروبی رودخانه‌ها، باید برخی از مناطق در مسیر که ریسک ایجاد مسیر فرعی و تخریب زمین‌های مجاور را دارند توسط سازه‌هایی مانند دیواره‌های سیل بند مقاوم سازی شوند، تاکید کرده بود که، دست اندازی و تجاوز به منابع طبیعی مازندران از جمله چرای بی‌رویه دام بیش از ظرفیت مراتع بالادست باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع می‌شود.
به گزارش ایسنا، بارش برف و باران و وقوع طوفان طی ۴۸ ساعت در اواخر هفته گذشته، این زنگ هشدار را مجددا در مازندران به صدا درآورد که اگر تدابیر لازم را پیش از وقوع حادثه صورت ندهیم، در روز وقوع با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد، موضوعی که در سیل ۹۷، چیزی حدود ۷۰۵ میلیارد تومان خسارت در برداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار