معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ هزار مورد پایش به منظور شناسایی مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان انجام شده است.
کد خبر: ۹۲۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱ 05 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،شاهرخ یارویسی افزود: این پایش ها علاوه بر واحدهای نگهداری و پرورش پرندگان در سطح تالاب ها و مراکز تجمع پرندگان وحشی نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از ابتلای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است، گفت: اکنون استان از نظر شیوع این بیماری پاک محسوب می شود و مشکلی ما را تهدید نمی کند.

معاون اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون در راستای پایش های مداوم سه هزار نمونه برداری و بیش از هفت هزار آزمایش مرتبط انجام شده است.

یارویسی توضیح داد: این بیماری یکی از بیماری‌های ویروسی و مشترک بین انسان و پرندگان می‌باشد که خطر شیوع این بیماری در فصل سرما و با مهاجرت پرندگان افزایش می‌یابد لذا ضرورت دارد این بیماری به دلیل ایجاد خسارت‌های سنگین اقتصادی در صنعت مرغداری مورد توجه و اهمیت ویژه قرار گیرد.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا در صورت شیوع، عواقب بهداشتی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه دارد و می‌تواند بعنوان بیماری مشترک سلامت و بهداشت جامعه را تهدید کند.

معاون اداره کل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تشخیص سریع بیماری در مقابله و مهار آن بسیار حایز اهمیت است، تصریح کرد: با هدف تشخیص سریع بیماری باید واحدها به صورت روزانه مورد پایش قرار گیرند و هرگونه کاهش مصرف دان و آب، کاهش تولید و مشاهده تلفات سریع گزارش شود.

آنفلوآنزای پرندگان، بیماری تنفسی، واگیردار ویروسی طیور اهلی، صنعتی و سایر پرندگان است که به وسیله ویروس های تیپ A آنفلوآنزای پرندگان ایجاد می شود.

بیماری آنفلوآنزای طیور در پرندگان به ۲ فرم بالینی بسیار بیماری زا (فوق حاد) مانند تحت تیپ های HSN۱ و H۵N۸ و کم بیماری زا (کم حدت) مانند H۹N۲ مشاهده می شود.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار