رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان
حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله براتی گفت: دانشگاه در جامعه اسلامی یک کانون اسلامی است یعنی علاوه بر اینکه به دانشجویان و دانش‌آموختگان علم می‌آموزد، به هدف انبیا یعنی رساندن انسان به کمال نیز توجه دارد.
کد خبر: ۹۳۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹ 06 January 2021

حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله براتی گفت: دانشگاه در جامعه اسلامی یک کانون اسلامی است یعنی علاوه بر اینکه به دانشجویان و دانش‌آموختگان علم می‌آموزد، به هدف انبیا یعنی رساندن انسان به کمال نیز توجه دارد.

دانشگاه‌ها نباید از نقش تربیتی خود غافل باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به نقش پرورشی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی متعهد انقلابی اظهار داشت: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که انسان‌ساز است. همان‌گونه که امام خمینی (ره) فرمودند دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است لذا دانشگاه باید به مسائل فرهنگی و دینی و علمی براساس مبانی وحیانی بپردازد.

 وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه از واژه اسلامی نیز استفاده می‌کند باید نماد دانشگاهی باشد که دغدغه اش قرآن و اهل بیت باشد. می‌بینیم با توجه به نقش مردم در مدیریت جدید دانشگاه آزاد؛ تصمیم‌گیری‌ها با رویکرد حل معضلات و با شعار “دانشگاه مردم برای مردم” است.

دنبال حل مسائل جامعه هستیم

 براتی درباره این رویکرد گفت: دانشگاه برای مردم، بدین معنا است که دانشگاه آزاد اسلامی از جامعه و مردم جدا نیست و این دانشگاه  به شرطی موفق خواهد بود که خدمت گزار و در میان آنان باشد و مهمتر اینکه مسائل مردم را پیگیری کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد برای مردمی بودن باید خواست، نیاز و مطالبات جامعه را پاسخگو باشد و دانشجویی را تربیت کند و به جامعه تحویل دهد که این مسائل را دنبال کند که از نظر علمی شاخص و از نظر فکری معتقد به باور “ما می‌توانیم” باشد.

 این استاد دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد بیش از ۳۰ سال در حیطه آموزش فعال بوده و بزرگترین دانشگاه حضوری در جهان است و هیچ دانشگاهی در جهان به اندازه دانشگاه آزد اسلامی دانشجو و هیئت علمی ندارد.

تبدیل‌شدن از یک دانشگاه پژوهش-آموزش محور به یک دانشگاه کارآفرین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید تنها متکی بر مسائل آموزشی نیست زیرا با دنبال کردن مسائل آموزشی و نظری نمی‌توان پاسخگوی نیازهای جامعه بود. بنابراین بدیهی است که این دانشگاه  باید با سرمایه‌گذاری بر دستاوردهای دانش بنیان و جهت دهی تحقیقات به حل مسائل ملموس جامعه تمرکز داشته باشد.

 وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تبدیل شدن به یک کانون مهم فناوری و نوآوری و خلاقیت تغییر مسیر داده است. البته باید دقت داشت که این فناوری و نوآوری منظور  فقط در زمینه صنعت نیست و یکی از دستاوردهای دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد پرداختن به مسائل تحول در علوم انسانی است.

تحول در علوم انسانی از سیاست‌های قطعی دانشگاه آزاد اسلامی است

براتی تصریح کرد: دانشگاه آزد اسلامی علاوه بر حوزه صنعت، در زمینه همسویی علم با اخلاق اخلاق هم توجه ویژه دارد و نیازهای جامعه را در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی در نظر قرار می دهد و از این رو دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه به دفتر ارتباط با صنعت و جامعه تبدیل شده اند.

 وی درباره اهمیت این مساله اظهار داشت: یکی از مسائل مهم این دفاتر پاسخگویی به مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در حوزه علوم انسانی است. در حوزه‌های علوم انسانی از قبیل جامعه شناسی، فلسفه و روانشناسی متاسفانه به درستی به مشکلات جامعه پرداخته نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به رویکرد تجاری سازی علم در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه نسل چهارم، دنبال تولید محصول با هدف بومی سازی ، فناوری و حل مساله جامعه هستیم. با این تفاوت که این تولید میتنی بر علم و دانش باید بر اصول الهی استوار باشد.

 دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نمی‌تواند نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشد

وی افزود: دانشگاهی که نسبت به مشکلاتی که عارض بر جامعه و مردم می شود ( مثلا پاندمی کرونا) دست روی دست بگذارد، دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نیست. دانشگاه تزار انقلاب اسلامی دانشگاهی است که در تقابل با هر حادثه‌ای راهکار داشته و پیشگام باشد.

براتی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در ایام شیوع ویروس کرونا در زمینه امدادهای پزشکی نقش مهمی داشته و دانش آموختگان حوزه علوم پزشکی این دانشگاه و بویژه پرستاران توانستند در این ایام شیوع کرونا به ایفای نقش سترگ خود بپردازند.

وی افزود: در این مدت ابتلای به ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به ویژه بخش بسیج دانشجویی در زمینه رفع مشکلات مردم در مقابله با بیماری کرونا نهایت تلاش خود را به کار گرفت. همچنین واحدهای تابعه این دانشگاه در شهرستان‌های همان گونه که در ایام سیل با تشکیل قرارگاه جهادی حضور پررنگ داشتند، در مبارزه با بیماری کرونا نیز کنار مسئولان بودند.

بومی سازی صنعت دیگر رویکرد دانشگاه آزاداسلامی خوزستان است

وی بیان داشت: یکی از ویژگی های دانشگاه‌های تراز انقلاب اسلامی دانشگاه حل مسئله است یعنی دانشگاهی که مسائل جامعه را بشناسد و علم را به محصول تبدیل کند، آن محصولی که پاسخگوی نیاز جامعه است. زیرا ما در جامعه به محصولاتی احتیاج داریم که بومی باشند، این وظیفه به عهده دانشگاه‌ها است.

براتی گفت: از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها، تجاری‎سازی محصول بعد از تبدیل علم به محصول است که در این زمینه با صاحبان صنایع جلسات و تفاهم نامه‌هایی منعقد شده است.

دستگاه‌های دولتی خوزستان از ظرفیت دانشگاه آزاد غافل نشوند

 وی دراین باره افزود: در زمینه تولید ما به دنبال ساخت محصولاتی هستیم که نیاز صنایع را با بومی سازی برآورده کنیم اما متاسفانه با وجود سرمایه عظیم انسانی و علمی هنوز برخی دستگاه‌های دولتی از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان غافل اند و این ظرفیت ها را بخوبی نشناخته اند. ظرفیتی که متعلق به خوزستان است. لذا صنایع به جای استفاده از توان بومی از تجهیزات و صنایع غیر بومی استفاده می کنند.

طراحی و ایجاد سامانه یکپارچه پژوهشیار برای هدفمندسازی پایان نامه‌ها و رساله‌ها

وی گفت: همان طور که گفتم فلسفه دانشگاه نسل جدید حل مسأله است. به همین منظور دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌ی تحت عنوان سامانه پژوهشیار طراحی کرده است. در این سامانه پایان نامه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری براساس مسائل و مشکلات روز جامعه تدوین و ارائه می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با انتقاد از کاربردی نبودن پژوهش‌ها در کشور گفت: در کشور و دانشگاه‌ها هر ساله رساله‌های متعدد و مختلفی تولید می‌شود که از نظر علمی و تئوری بنیه ی خوبی دارند، اما از آن ها نمی توان در زمینه رفع مشکلات جامعه سود برد.

وی با اشاره به قابلیت های سامانه پژوهشیار بیان داشت: در این سامانه بیش از نیمی از موضوعاتی که می‌تواند به عنوان موضوع رساله و پایان نامه انتخاب و تأیید شوند می بایست پاسخگوی نیازها و مشکلات جامعه باشند و در همین راستا برای هر استان و منطقه قطب علمی و نظام موضوعاتی تعریف شده است.

طراحی نظام موضوعاتی برای جهت دهی پایان نامه‌های دانشجویان

براتی گفت: نظام موضوعات بدین صورت است که استان خوزستان در ۴ موضوع به عنوان قطب تعریف شده است که این زمینه‌ها عبارتند از صنعت نفت، صنعت پتروشیمی، صنعت کشاورزی و اخیرا صنعت فولاد، یعنی اگر یک دانشجوی دکتری دانشگاه آذربایجان غربی بخواهد درباره نفت رساله‌ای بنویسد باید از نظام موضوعاتی و مسائل مورد نیاز نفت که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان تدوین شده، موضوعی را انتخاب کند.

 وی بیان داشت: در حوزه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در چند سال اخیر رشد کمی مناسبی داشته اما در حوزه کیفی به جرأت می‌توانم بگویم که مقالات چاپ شده سطحی ممتاز و معطوف به مسائل جامعه دارند.

وی ادامه داد: درباره کلاس‌های مجازی باید بگویم که این کلاس‌ها به نحو احسن و به صورت تمام و کمال برگزار شد زیرا ساعت ورود و میزان حضور و کیفیت مطالب ارائه شده با تیم های ارزیاب و بازرس استانی و کشوری شبانه روز کنترل می‌شد و حضور دانشجویان در امتحانات مجازی نسبت به حضوری خیلی بیشتر و بهتر بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار