دولت با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌تواند سد تنگ سرخ بشار را در خردادماه ۱۴۰۰ به مرحله اولیه آبگیری برساند و امید را به مردم دو شهر شیراز و یاسوج هدیه کند.
کد خبر: ۹۳۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 09 January 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تسنیم نوشت : پروژه سد تنگ سرخ بویراحمد 23 آذرماه سال 1390 با هدف تأمین بلند مدت آب شرب و صنعت بویراحمد و شرب شهر شیراز مرکز استان فارس توسط وزیر وقت نیرو کلنگ‌زنی شد که بعد از گذشت 9 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دردسر ساکنان منطقه هنوز به خط پایان نرسیده است.

حجم مخزن سد تنگ سرخ 125 میلیون مترمکعب و مصرف تنظیمی بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته  192 میلیون متر مکعب بوده یعنی علاوه بر 35 میلیون متر مکعب زیست محیطی  که براساس جدول مصوب و نیاز ماه‌های سال رها سازی می‌شود، حدود 200 میلیون متر مکعب نیز از محل سد به پایین دست عبور خواهد کرد و همواره آب در بستر رودخانه جریان دارد.

تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر به‌میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ است.

تامین آب شرب شهر شیراز به میزان 72 میلیون مترمکعب را نیز از دیگر اهداف سد تنگ سرخ بوده که این میزان آب اضافه بر نیاز ما بوده و برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم مرکز استان فارس مصرف می‌شود.

رودخانه بشار یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه کارون بزرگ بوده که از دامنه‌های غربی رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیردو پس از طی مسیر جنوب به شمال غربی خود با گذر از مجاورت شهر یاسوج به رودخانه کبگیان می‌پیوندد.

بشار با پذیرش جریان‌های دائمی و فصلی متعدد در طول 115 کیلومتر مسیر پس از عبور از ایستگاه پاتاوه واقع در 70 کیلومتری راه یاسوج-سمیرم به مسیر خود ادامه داده و با طی 25 کیلومتر مسافت دیگر در مکانی بنام دزک(دژک) به رودخانه ماربر ملحق و از آن پس با نام خرسان، با دریافت رودخانه بازفت که از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد، به اسم کارون وارد دشت خوزستان می‌شود.

مساحت حوضه آبریز رودخانه بشار در محل احداث سد تنگ سرخ یاسوج افزون‌بر 398.5 کیلومتر مربع و آورد سالیانه آن در این موقعیت به میزان 331.5 میلیون منر مکعب تخمین زده می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد تگ سرخ بشار با حجم مخزن 125 میلیون متر مکعب با قابلیت تنظیم حدود 200 میلیون متر مکعب در سال برای تامین آب شرب استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، صنعت و کشاورزی، کنترل سیلاب‌های بالادست و محیط زیست پایین دست در سال 90 آغاز شد

حسین کلانتری افزود: سد تنگ سرخ هم اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل طرح نیاز به یک هزار میلیارد ریال اعتبار بوده که در صورت تخصیص این میزان اعتبار بدنه خاکی سد در سال آینده به اتمام می‌رسد و قابلیت آبگیری اولیه در خردادماه 1400 فراهم می‌شود.

پیگیری‌ مجلسی‌ها برای به سرانجام رسیدن وعده دولتی‌ها

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون اظهار داشت: با وجود محدودیت‌های دولت در تامین اعتبارات عمرانی از محل منابع عمومی، با توجه به نقش حیاتی سد تنگ سرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد، امسال اعتباری به مبلغ 300 میلیارد ریال برای آن در قانون بودجه لحاظ شده است که با توجه به پیگیری‌های انجام شده تاکنون تخصیص نبلغ 124 میلیارد ریال آن(افزون‌بر 41 درصد اعتبار مصوب) در قالب نقدینگی و اسناد خزانه اسلامی ابلاغ شده و پیگیری تحقق مابقی اعتبار در دستور کار است.

مهدی روشنفکر ادامه داد: امسال علاوه بر اعتبار مصوب مندرج در قانون بودجه از محل منابع عمومی برای این طرح، در نامه شماره 276305 مورخ 29 مردادماه 99 سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ 100 میلیارد ریال از محل ردیف 14-550000 موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، ابلاغ شده که تحقق کامل این اعتبار در دست پیگیری است.

وی بیان کرد: چنانچه در طول سال نیز منابع اعتباری مرتبط و مازاد بر اعتبارات پیوست (1) قانون بودجه به بخش آب کشور ابلاغ شود تلاش می‌کنیم بخشی از اعتبار مورد نیاز طرح متناسب تامین شود.

روشنفکر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عنوان طرح سد تنگ سرخ مشروط به تامین منابع اعتباری مورد نیاز به نسبت 45 درصد منابع عمومی و 55 درصد سایر منابع در قانون بودجه لحاط شده، استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی برای واگذاری آن به سرمایه گذاران غیر دولتی برای تامین مالی، اجرا و بهره برداری بلند مدت در قالب ساز و کار تبصره (19) قانون بودجه کل کشور در دستور کار بوده و انجام اقدامات لازم در این خصوص در دست پیگیری است.

وزارت نیرو , وزارت نیرو , وزارت نیرو , وزارت نیرو , وزارت نیرو , وزارت نیرو ,

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار