معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان گفت: ۳۸ پروژه آبخیزداری دهه فجر امسال در استان به بهره برداری می شود.
کد خبر: ۹۳۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 16 January 2021

 

فریور نقوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری سال گذشته در مجموع با ۳۱ میلیارد تومان در زمینه سازه های مکانیکی از جمله بندهای سنگی گابیونی، سنگی ملاتی، دیوارهای سنگی و کف بندها و عملیات بیولوژیک به اتمام رسیده و آماده بهره برداری در ایام الله دهه فجر است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خاطر نشان کرد: در حوزه عملیات بیولوژیک "امور مراتع" از جمله احیاء، بذرپاشی، بوته کاری و عملیات مراقبتی نیز معادل یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی امسال جذب کرده ایم و در این بخش نیز تعیین مجری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۵ میلیارد تومان امسال برای اجرای پروژه های آبخیزداری "در قالب ۱۰ پروژه " در سطح شهرستان های استان گیلان جذب شد، اضافه کرد: تشریفات اداری اعتبارات و تعیین مجری انجام شده و قراردادها برای اجرا به مجریان ابلاغ و کار در دست پیگیری است.

نقوی با بیان اینکه علاوه بر این از محل اعتبارات استانی سال ۹۹، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تبادل موافقتنامه تا این تاریخ داشته ایم، اضافه کرد: محل اجرای سازه ها و طرح ها در هشت شهرستان شامل آستارا، تالش، ماسال، فومن، شفت، رودبار، سیاهکل و رودسر انجام گرفت و تلاش بر آن است تا از ظرفیت نیروی مقاومت بسیج سازندگی و سپاه برای اجرای این طرح ها استفاده شود.

وی آبخیزداری را یکی از روش‌ های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک عنوان و اضافه کرد: حفظ پوشش گیاهی و کمک به حفظ و پایداری اکوسیستم طبیعی منطقه از اهمیت طرح های آبخیزداری است که این مهم حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش و تقویت آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل و رانش را موجب می شود.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان اظهار داشت: تغذیه سفره های آب‌ زیرزمینی، توسعه کشاورزی، افزایش پوشش گیاهی، کنترل سیلاب و افزایش دبی چشمه ها، چاه‌ها و قنات ها از مهمترین مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است.

گیلان بالغ بر یک میلیون و ۴۷۱ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار حدود "۷۰ درصد" اراضی ملی است، ۵۶۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان را جنگل های با ارزش هیرکانی تشکیل می دهد و حدود ۲۲۴ هزار هکتار مرتع ییلاقی در بالادست است؛ اراضی ساحلی و بخشی از اراضی فاقد پوشش گیاهی نیز جزو اراضی ملی محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار